Gå till innehåll

Doserpump 5-50L/h


Sjöfartsmuseet Akvariet

Rekommenderade inlägg

En DC-pump modell mindre som man ställer ner är ett alternativ jag kan tänka mig skulle funka. Tex en på 1200l/h som man ställer ner till 5-10%, så tar man lite i beaktning att det är ett visst mottryck inne i reaktorn också. Men det kan man såklart se när man sätter ihop det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet med att strypa tex en maxijet powerhead med kran och använda till kalkreaktor är att man får justera flödet allt eftersom. Med en doserpump inbillar jag mig att flödet blir mer pålitligt. Plus att det är trevligt att styra med en liten ratt som på SP4800 :)

Har hittat en på De Jong, DaStaCo, som ska ge 12L/h. Peristaltisk pump.

/ David

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Kom på en grej..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej .här finns några ,https://www.esska.se/esska_se_s/Pumpar-transferteknik/Slangpumpar.html,mobile=1&shoptype_set=b2c , jag skrota en dialys maskin för många år sedan med esska pumpar , jag gav bort 8 st till en yngre kille i linköping , kommer inte i håg vad han heter men han fick en Volvo 245 full med grejer , det var när jag tömde den beryktade källaren ,så nån borde ha koll på detta , kolla men Andreas eller Henrik Nyström och be om numret till Henrik i simsjön , han har en pump som kommer i från mig , är du inte så noga med ljud så har Henrik Nyström en pump till en torktumlare, i de flesta torktumlare i dag sitter en slangpump , men det står ju inte saltvatten på dom så dom är osäljbara även om dom kostar 10 000kr + på esska , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en jag kan undvara för nån fragg eller två

Kolla å återkom

[ATTACH]129005[/ATTACH]

[ATTACH]129006[/ATTACH]

Det är 3st som sitter ihop i en enhet. Funkar enligt firman jag fick den ifrån. Har suttit i en industri tvättmaskin

/Christian

Ser skitcool ut. Gillar spaken! :ler: Skickar ett PM

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löste det tillfälligt idag på jobbet med två parallellkopplade SP4800 doserpumpar, varav den ena med styrning. Så kan köra 5300ml/h upp till 9600ml/h nu iaf. Dock har vi en kalkreaktor till som hade behövt mer flöde än den SP4800 som sitter där nu. Billigaste alternativet kan bli att köpa en icke styrbar SP4800 till och koppla samma på den.

Eller så dyker det upp nån annan kul lösning! Väldigt tacksam för alla länkar och ideer, ska kolla vidare på dom.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang , det enda man behöver byta nån gång på sådana pumpar är slangen , det brukar även finnas en varvtals styrning , antingen en plast skruv på utsidan eller under locket på baksidan för kalibrering , det går även minska flödet om man byter till tunnare slang på sug sidan , lägg den i bra ha lådan , du kommer ångra dig om du släpper den , kollar du ny priset så är den dyrare än BK skummare , mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang , det enda man behöver byta nån gång på sådana pumpar är slangen , det brukar även finnas en varvtals styrning , antingen en plast skruv på utsidan eller under locket på baksidan för kalibrering , det går även minska flödet om man byter till tunnare slang på sug sidan , lägg den i bra ha lådan , du kommer ångra dig om du släpper den , kollar du ny priset så är den dyrare än BK skummare , mvh Stefan

Haha mina braha lådor kommer fram nu igen.

Skulle haft den till nått men vet ej så jag skänker den hällre till Sjöfartsmuseet om de vill ha den.

Kan fixa mer pumpar

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...