Gå till innehåll

Hamstra vatten


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Jag ska byta upp mig till ett lite större kar och kommer att få de om ca 3 veckor.. De är ungefär dubbelt så stort som mitt nuvarade kar på 60 liter. Hade tänkt att spara ca 7-8 liter av vattnet jag byter varje vecka för att slippa en inkörningsprocess i de nya karet.. Hade tänkt spara vattnet i dunkar som jag ställer in i ett skåp under tiden. E detta en dålig idé eller vad tror ni? Tacksam för svar..

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt att man skulle slippa ha någon inkörningsfas på de nya karet.. Tänkte att jag bara skulle flytta över allt levande från de lilla karet till de nya direkt o då ha lite vatten att fylla på med samtidigt.. Har fått för mig att de blir lite mycket att fylla på med nästa dubbelt så mycket icke inkört vatten.. Eller tror ni lite mer erfarna att detta funkar?

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!!

Jag ska byta upp mig till ett lite större kar och kommer att få de om ca 3 veckor.. De är ungefär dubbelt så stort som mitt nuvarade kar på 60 liter. Hade tänkt att spara ca 7-8 liter av vattnet jag byter varje vecka för att slippa en inkörningsprocess i de nya karet.. Hade tänkt spara vattnet i dunkar som jag ställer in i ett skåp under tiden. E detta en dålig idé eller vad tror ni? Tacksam för svar..

/F

Genomlufta det ordentligt innan du använder det och ta nitrat & fosfatprov är det höga halter så kassera vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört igång flera nya kar genom att ta gamla karets vatten och fört över till det nya större karet.

Sedan har jag ökat vattenvolymen i det större och nyare karet med ca 30% per dag med nytt saltvatten

och det har fungerat helt utan problem.

Det är viktigt att du får med all sand och "botten"-skit,

för det är där du har dom flesta nyttiga bakterierna.

,

Hej!!

Jag ska byta upp mig till ett lite större kar och kommer att få de om ca 3 veckor.. De är ungefär dubbelt så stort som mitt nuvarade kar på 60 liter. Hade tänkt att spara ca 7-8 liter av vattnet jag byter varje vecka för att slippa en inkörningsprocess i de nya karet.. Hade tänkt spara vattnet i dunkar som jag ställer in i ett skåp under tiden. E detta en dålig idé eller vad tror ni? Tacksam för svar..

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...