Gå till innehåll

Galna värden... HJÄLP!


sara s

Rekommenderade inlägg

Upptäckte förra helgen att Ca var på tok för högt, 640 (låg på 440 helgen innan så då tillsatte vi inget), vi gjorde ett större vattenbyte och idag när jag testade så ligger det på 635.

KH är däremot lågt, ligger på 5 idag medans Mg är galet högt med sina 1470, låg på 1500 innan vattenbytet förra helgen.

Läste i Dummisen att vi ska tillsätta buffertlösning enl. Appenindex A, där står inget om buffertlösning, men det står Dubbelbuffert, är det samma sak?

Det enda vi tillsatt i detta kar (RSM 130D) är Kalcium tre ggr och sista gången var 20/8 (då låg värdet på 400 innan dosering och 440 två dagar senare).

Kan någon förklara på et lätt sätt vad vi ska göra och i vilken ordning för att rätta till värdena?

PH, salt och temp ser ok ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, höjer man det med dubbelbuffert enl Appendix A eller???

Vi har Tropic Marin Triple-buffer, ph.buffer and KH builder hemma, men inget mått i brk, fick med det vid ett begagnatköp, vet någon om vi kan använda det och hur mkt et mått är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trippel buffer är nog en produkt TM borde ommarbeta texten på om jag inte minns fel.

Det komiska är att det heter trippelbuffert och dom lägger upp ph o kh på frammsidan, nån som tänkt på vad det tredje är ;)

Det jag vill minnas är att den även buffrar ca och när det börjar bli skevt så fortsätter det av bara farten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ren bikarbonat och höj kH med.

Kan vara så att kalksten eller kalkalger lösts upp pga för lågt pH. Det kan också vara så att ditt salt har alldeles för lågt med karbonater och att din salthalt i karet är för hög.

Men som sagt buffra upp kH till 8-9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några svar och kommentarer.

Det är inte troligt att att flera värden stiger med 20% eller mer på en vecka av sig själv. Jag skulle kolla salthalten först.

Önskat kH i ett akvarium borde vara 7 som i havet. Men djuren i karet är känsligare mot lågt kH än högt så därför lägger man sig ofta lite högre för att ha en säkerhetsmarginal om något skulle hända. Med ett kH mellan 7 och 10, kanske 11 fungerar det mesta men det är dumt att skriva värdena 7-11 för att så stora svängningar gör livet svårt för många djur. Bestäm vilket värde du vill ha och håll det inom +/- 0,5. Höj inte kH med mer än 1 enhet åt gången om du ligger under 7. Vill du höja till ett högre värde så ta det långsammare.

En triple buffer innehåller Natriumbikarbonat, karbonat och borat. Receptet är ett arv ifrån 1960- talet då man bara hade Fish- onlykar med luftdrivna bottenfilter. I ett kar med en modern skummare vädras koldioxid ut/in så natriumkarbonatet gör ingen skillnad.

Enbart bikarbonat fungerar perfekt.

Gör aldrig tillsatser efter ett standardrecept. Det är i detta fall tänkt ifrån något slags standardkar som du säkert inte har. (1960- tal)

Tillsätt bara för att korrigera uppmätta värden eller med stor erfarenhet beroende på hur djuren ser ut - beter sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur tillförlitliga mina mätningar är, för KH har sett ut så här:

5/9 KH 5.0, tillsatte 7 gr Tropic Marin Triple Buffert

6/9 KH 7.15 tillsatte inget

8/7 KH 6,1 tillsatte 3 gr TM

10/9 KH 6,1 tillsate 4 gr TM

11/9 KH 6,4 tillsatte 7 gr TM (det var när jag läst att man skulle höja med 1/dag, alltså före jag läste 0.5/dag)

12/9 KH 8,3 har inte tillsatt något

Jag kommer att tillsätta ren bikarbonat hädanefter (rätt?), men hur räknar jag ut hur mkt och hur ofta jag ska tillsätta?

Jag tänker att det borde vara bäst att tillsätta lite varje dag så det inte hinner gå ner, men förstår inte hur jag ska hålla det stabilt, tänker ligga på 8.5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, precis! En spruta räckte inte☺️

Jag hängde inte med på hur jag ska veta hur mkt jag ska dosera dagligen för att hålla ett stabilt KH nu när jag kommit upp i 8,5 som jag vill ligga på (idag är första dagen med 8,5).

Jag ska ju inte behöva mäta kh varje dag även om jag vill/bör dosera det dagligen.

2,9 gram höjer kh en enhet i 100 liter vatten står det på Natriumbikarbonatsburken, hur ska jag tänka för att behålla och inte höja värdet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sluta dosera och kör testerna efter 3 dagar och se hur mycket det har sjunkit. Börja dosera upp den igen och sen vet du ju hur mycket det går åt om dagen efter 3:dje dagens test. Då doserar du dagligen efter uträkningen du fått fram. Sen testar du igen om en 3 dagar och ser om värdena är stabila eller inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så skulle jag inte göra. Då har du ju ett flaxande kH-värde igen vilket inte är bra. Förbrukningen blir också lägre när kH sjunker så det kommer inte att stämma riktigt. Jag tycker du skall tillsätta 3 gram per dag eftersom det är ungefär medeltalet av det du tillsatt.

Räkna med att enstaka mätningar kan visa 1 kH-enhet fel så ändra inte så ofta. Och fortsätt att skriva upp allt du tillsätter så går det att undan för undan korrigera tillsatsen. Nästan säkert kommer förbrukningen att öka lite när värdet blir stabilare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...