Gå till innehåll

Höga Nitrat och Fosfat värden


Danne68

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag har ett Percula 120 och har stora problem med Nitrat ca. 50 mg/l och Fosfat 0.2-0.4 mg/l.

Har haft problemen sen i vårat och började då ”tokbyta” vatten för att bli av med det, kom ner till ca. 10 men det steg inom nån dag till ca. 50 .

Mätt med JBL tester.

Alla andra värden är bra hela tiden.

Alla stenkoraller har tappat färgen och jag gissar att det bara är att kasta bort.

Har försökt att hitta ”boven” men ej lyckats.

Började behandla med Red Sea´s NO3/PO4-X tills det blev vitaktig beläggning på rutorna, minskade då mängden men insåg att flera mjukisar började se dåliga ut.

Värdena sjönk inte heller.Avbröt behandlingen.

Har 17 fiskar i akvariet, den största är en ”Doris” på ca. 12 cm och de nästföljande är 2 st kirurger på ca. 10 cm.se är det clowner mm.

Har 2 st räkor, turbosar, eremiter, sandvändande sjöstjärnor, sandvändare mm.

Matar 2 kuber fryst om dagen, ca. 2-3 nypor torrt om dagen och räkor varannan dag till mina 5 anemoner. 1 stor och 4 mindre, har delat sig.

Ha nu också fått Cyano problem, provat med Red Slime remover utan lycka och håller nu på med Cyano Clean inte märkt någon skillnad ännu.

Om jag mörklägger så försvinner det men kommer snabbt tillbaka.

Bra tips är välkomna !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det är helt orimligt att nitrat stiger från 10 till 50 på en dag - det är något som stör din mätning.

Nitrat lagras inte i sten som fosfat kan göra.

Nitrattest är dessutom notoriskt opålitliga.

Att du fått cyano tyder på att du inte har något nitrat i vattnet.

När dina värden dessutom inte sjönk med Nopox tyder också på att du inte har någon nitrat - NoPox funkar nämligen inte om du inte har tillgång till både nitrat och fosfat.

När man håller på och joxar med NoPox kan det lätt sluta i katastrof - det är farliga grejor om man börjar få beläggningar - stor risk för döda djur.

Ibland är det lätt att bli uppjagad när man kikar på resultatet från ett test - det är alltid bättre att se hur karet mår istället.

Med tanke på att dina djur börjat må dåligt så förslår jag att du låter bli Nopox i fortsättningen och slutar mäta nitraten.

Nitrat är inte farligt om vi inte pratar väldigt höga doser.

Jag doserar alltid lite nitrat i mitt kar och det hjälper till att hålla cyanon borta, samt att det är lättare att ha en låg fosfat om det finns nitrat i vattnet.

MVH Morgan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips ville du ha och tips ska du få ;)

* Minska matningen och sluta mata anemonerna

* Skaffa bättre tester för NO3 och PO4 t.ex. Salifert för NO3 och Hanna checker till PO4

Cyano kan komma även i "friska" kar och beror ofta på att balansen mellan NO3 och PO4 är skev

Har du inte någon fosfatremover så kan det vara läge att lägga i en påse eller starta en reaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det är helt orimligt att nitrat stiger från 10 till 50 på en dag - det är något som stör din mätning.

Nitrat lagras inte i sten som fosfat kan göra.

Nitrattest är dessutom notoriskt opålitliga.

Att du fått cyano tyder på att du inte har något nitrat i vattnet.

När dina värden dessutom inte sjönk med Nopox tyder också på att du inte har någon nitrat - NoPox funkar nämligen inte om du inte har tillgång till både nitrat och fosfat.

När man håller på och joxar med NoPox kan det lätt sluta i katastrof - det är farliga grejor om man börjar få beläggningar - stor risk för döda djur.

Ibland är det lätt att bli uppjagad när man kikar på resultatet från ett test - det är alltid bättre att se hur karet mår istället.

Med tanke på att dina djur börjat må dåligt så förslår jag att du låter bli Nopox i fortsättningen och slutar mäta nitraten.

Nitrat är inte farligt om vi inte pratar väldigt höga doser.

Jag doserar alltid lite nitrat i mitt kar och det hjälper till att hålla cyanon borta, samt att det är lättare att ha en låg fosfat om det finns nitrat i vattnet.

MVH Morgan

Hejsan

Jag slutade med Nopox så fort jag såg att anemoner och andra mjukisar såg ut att må sämre och har inte försökt med det igen.

Jag har aldrig mätt en massa värden förrut , däremot så började jag mäta lite mer efter jag köpte det här akvariet med stenkoraller .

Nitrat började jag mäta när de tappade färg och det började " växa mossa " på dem . Då I våras så trodde jag bara att allt berodde på att jag hade flyttat allt och att det tog ett tag innan det stabiliserade sig.Jag flyttade även över levande sand ifrån mitt gamla akvarium där jag aldrig mätt nitrat förr. Det tror jag fortfarande kan vara en orsak. Jag har också läst att cyano inte växer om man har höga nitratvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Jag slutade med Nopox så fort jag såg att anemoner och andra mjukisar såg ut att må sämre och har inte försökt med det igen.

Jag har aldrig mätt en massa värden förrut , däremot så började jag mäta lite mer efter jag köpte det här akvariet med stenkoraller .

Nitrat började jag mäta när de tappade färg och det började " växa mossa " på dem . Då I våras så trodde jag bara att allt berodde på att jag hade flyttat allt och att det tog ett tag innan det stabiliserade sig.Jag flyttade även över levande sand ifrån mitt gamla akvarium där jag aldrig mätt nitrat förr. Det tror jag fortfarande kan vara en orsak. Jag har också läst att cyano inte växer om man har höga nitratvärden.

Jag tror nog det snarare handlar om brist på spårämnen om de börjar tappa färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips ville du ha och tips ska du få ;)

* Minska matningen och sluta mata anemonerna

* Skaffa bättre tester för NO3 och PO4 t.ex. Salifert för NO3 och Hanna checker till PO4

Cyano kan komma även i "friska" kar och beror ofta på att balansen mellan NO3 och PO4 är skev

Har du inte någon fosfatremover så kan det vara läge att lägga i en påse eller starta en reaktor

Hejsan

Jag har beställt Saliferts Fosfat test nu för att se vad den visar . Jag tycker bara att när en test visar 50 och mer och stenkorallerna dör så har jag iallafall för mycket.I går kväll la jag I en påse med fosfat/ nitrat remover, började direkt med det när jag insåg problemen innan sommaren men tog bort den när jag började behandla med Nopox.Jag har hela tiden legat på KH 7-8 lite över med Ca och Mg , precis som att korallerna inte använder det.

Ska prova att mata lite mindre kanske .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog det snarare handlar om brist på spårämnen om de börjar tappa färgen.

Jag har hela tiden haft högre värden på spårämnen , tror inte att korallerna tillgodoser sig det.

Däremot så har jag slutat med bailing eftersom värdena var för höga.

Har ju bytt rätt mycket vatten, kör Red Sea Coral Pro salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hela tiden haft högre värden på spårämnen , tror inte att korallerna tillgodoser sig det.

Däremot så har jag slutat med bailing eftersom värdena var för höga.

Har ju bytt rätt mycket vatten, kör Red Sea Coral Pro salt.

Ja det saltet har ganska höga värden. Om du vill åt bra tillväxt är det nog klokt att hålla så stabila värden som möjligt. Så du kanske bör köra med lite balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt egen erfarenhet så kan saliferts po4 test visa noll när Hannas (som jag litar på) visa så högt som 0.2ppm

Stenkoraller dör inte utav högt fosfatvärde men är otroligt känsliga för förändringar av alla dess slag.

Fiskar behöver ofta mindre mat än man tror. Anemoner klarar sig utmärkt på bara ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det saltet har ganska höga värden. Om du vill åt bra tillväxt är det nog klokt att hålla så stabila värden som möjligt. Så du kanske bör köra med lite balling.

Jag har tänkt att börja med bailing igen , men först se att värdena börjar minska så att de tillgodoser sig ämnena.

Tyvärr så är det nog inte så mycket som har överlevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt egen erfarenhet så kan saliferts po4 test visa noll när Hannas (som jag litar på) visa så högt som 0.2ppm

Stenkoraller dör inte utav högt fosfatvärde men är otroligt känsliga för förändringar av alla dess slag.

Fiskar behöver ofta mindre mat än man tror. Anemoner klarar sig utmärkt på bara ljuset.

Jag tror inte heller att Fosfat värdena är det som "dödat" korallerna . Fosfatvärdena var lägre I början av mina problem .

Jag tror att nitrat värdena gjorde så att algtillväxten på korallerna startade och "kvävde" dem .

Man vad vet jag , är varken kunnig I kemi eller saltvattens akvaristik. Men jag funderar mer och mer på att bara köra mjuka koraller.

Just nu är det ju Cyanon som verkligen förstör , hoppas verkligen att Cyano Clean ska göra jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17st fisk med mera...hög belastning..tror du matar mer per dag en jag gör på 2 veckor...hur ofta byter du vatten? i normala fall? vad för skummare har du?biologisk filtrering? tror det är svårt att kombinera fisk i den mängden med stenkoraller ...kanske du ska satsa på mjukisar o fisk?Planerar att starta ett större system än ditt o jag kan inte se att jag har 17 med mera samt stenkoraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o andra sidan kanske biopellets är att fundera på?Om du inte har det...tillåter lite högre belastning(matning)..verkar riktigt effektiva

Hej

Hann inte svara igår tyvärr. Jag har biobollar . Tanken är att kunna byta vatten 1 ggr i månaden. Ska läsa på lite om biopellets .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa nitrat-test funkar som så att dom först konverterer nitraten till nitrit, sen testar efter nitriten. Om du då har nitrit i ditt kar så får du massivt utslag på nitrat-testet, det hände mig ett nystartat sötvattenskar som tyckte jag hade skyhöga värden nitrat och lite nitrit. Nu vet jag inte hur JBLs testkit funkar dock eller om du testat för Nitrit separat och det varit 0. Nitrit är iofs inget man borde ha i ett etablerat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...