Gå till innehåll

Berätta om sjöborrar!


hagbard

Rekommenderade inlägg

Era erfarenheter i ett revkar? Vad finns på marknaden? Vilka bör man undvika? En del arters giftighet? Kort o gott vad ska man köpa? Tacksam för tips!

Om du ska köra ett strikt Revkar med väldigt lågt fosfat/nitrat!

då är mina erfarenhet dåligt av sjöborrar, lite näring =inga alger=ingen mat=sjöborren börja äta det som finns, koraller!!!

har testa 4 olika borrar bla diadema, tuxedo osv och alla har tyvärr till slut börjat att äta korall, samt att de superstarka och trycker sig in överallt och bryter lös sten/koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid kört med en tuxedo och det har fungerat jättebra. Jag har dock dictyotaalger som är i stort sätt omöjligt att bli av med så den har väl hela tiden något att äta. Visste faktiskt inte ens att de kunde ge sig på koraller.

Det enda jobbiga med den är att den ibland tar med sig termometern och gömmer den sen under en sten eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöborrar upplever jag som väldigt bra algätare. I vissa fall för bra, då flera arter äter även kalkalger vilket gör att stenarna kan se lite kala ut.

Vi har haft goda erfarenheter med Diadema sp(kan vara två arter vi har), Tripneustes gratilla och Mespilia globulus. Vi har just nu runt 30-40st sammanlagt och jag har bara misstänkt en Diadema sp för att ha smakat på någon korall under mina år på Akvariet. De är ju ganska lätta att fånga upp om man upptäcker att de äter koraller också. Diadema spkan bli stora, taggar upp mot 25cm, vilket man kanske bör tänka på.

Sjöborrarna flyttar på saker, Diadema sp är ganska smidig medan de andra två, särskilt Tripneustes gratilla, flyttar runt allt som inte sitter fast ordentligt.

Diadema-arterna sägs ha lite gift i sina taggar. Har testat några gånger av misstag och det kan göra lite ont. Värsta är att taggen oftast stannar kvar inne i huden och är svår att få ut. Så de ska hanteras som om de vore giftiga tycker jag.

Sen finns det giftigare arter som tex Astropyga radiata och Toxopneustes pileolus som man nog bör undvika, särskilt den sistnämnda.

Finns såklart fler arter i handeln, men de har jag för lite koll på för att säga något om.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Slår nog till på en om jag springer på någon lämplig art!..Om man får dåligt med alger kors i taket..tar den algtabletter då? Sen hur hanterar man dessa praktiskt vid nedsläpp o upptagning?..med nån sorts plastbunke typ?Eller tar ni med näven?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på art. Har du en tuxedo så kan du bara ta dem med fingrarna. Du behöver trycka till ganska hårt om du ska lyckas penetrera huden med deras taggar. En diadema däremot har jag ingen aning om. Kanske dra i en tagg och hoppas den (borren inte taggen) släpper?

Har för mig att sjöborrar är som sjöstjärnor, att de helst inte ska komma ovanför vattenytan

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon bra referens på det att tagghudingar(sjöstjärnor, sjöborrar och sjögurkor) är extra känsliga för att exponeras för luft? Vissa arter kan säkert vara mer känsliga än andra, men jag vet ju tex att flera av våra svenska arter klarar sig fint trots att de blir upplockade i luften ett par minuter.

Diadema sp kan tas i hink med hjälp av håv eller liknande. Rekommenderar inte att lyfta i taggarna.

Om det skulle bli brist på alger så tror jag att de flesta sjöborrarna skulle äta tex kokt mussla, räkor eller liknande.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det beror på att de har yttre skelett. De kan alltså inte bli smalare om det är ont om mat en tid. Så om man har djur som svultit i akvarium kan de vara ihåliga. Då kan det kanske vara en risk att lyfta dem över vattenytan. Jag lyfter nyimporterade djur över vattenytan och har aldrig haft problem med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon bra referens på det att tagghudingar(sjöstjärnor, sjöborrar och sjögurkor) är extra känsliga för att exponeras för luft? Vissa arter kan säkert vara mer känsliga än andra, men jag vet ju tex att flera av våra svenska arter klarar sig fint trots att de blir upplockade i luften ett par minuter.

Diadema sp kan tas i hink med hjälp av håv eller liknande. Rekommenderar inte att lyfta i taggarna.

Om det skulle bli brist på alger så tror jag att de flesta sjöborrarna skulle äta tex kokt mussla, räkor eller liknande.

/ David

Tror det är en stor myt att dom skulle ta skada ovan vatten.

Har sett både borrar och sjöstjärnor ovan vatten på stenar och stränder vid ebb. Då utsätts dom j för luft flera timmar varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådär! Nu har man blivit med borre! T.gratilla bidde det av en slump= Skicka med 1 borre istället...korttaggig var önskemålet. Kanske ska undvika att bli stungen av den bara..alltså enligt reeflex..huga! men snygg var den,väldigt alert också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...