Gå till innehåll

Då börjar det närma sig start! kommentarer och råd efterlyses!


borgh

Rekommenderade inlägg

post-9083-14468936377834_thumb.jpg

Börjar bli klar med renoveringen av mitt vardagsrum som ska sitta ihop med matsalsrummet med ett akvarium i väggen, bara lite tak kvar innan golvet ska bytas och lister ska på plats! tyvärr måste jag vänta någon vecka till på golvet så det kommer dröja lite längre pga av de..

hur som helst så meckade jag och sambon med korallstenen och kollade igenom och provbyggde lite, så tänkte jag skulle dela med mej tilll er för lite kommentarer, ideer och både positiv och negativ feedback! vill höra vad mer erfarna tycker om hur vi tänkt och gjort! vilket upplägg gillar ni mest?

fick hem stenen för ett par veckor sen o har legat i en tunna med kranvatten en streamer och har även haft i skummaren för att testa den så inget är trasigt när de ska användas, vattnet är klart efter nu tre dagar sen sista vattenbytet och det luktar inte illa, vad tror ni? färdiga att ner i baljan för resten av processen?

det kommer få ligga där i med fosfatremover för lite tester osv innan jag slänger i något levande! har även en flaska med startkultur jag tänkte hälla i!

jag ska komplettera med levande sten, har ca 25 kg torr korallsten just nu men kommer nog inte använda riktigt allt kanske max 20 kg, hur mycket LS skulle ni köpa till mitt 260L kar? hur känslig är LS för diverse föroreningar som tex fosfat, mår dom illa av de eller är de tvärtom bara bra för urlakningen att ha dom tillsammans?

som ni märker så är detta mitt första kar så tänkte ställa dumma frågor istället för att prova mig fram o lära mej av mina misstag!

Som sagt vill höra vad ni tycker så va ärliga och säg om jag på nått sätt tänker skevt!

Tack så länge!

//Rasmus Borgh

BTW! Tack NOXY och STIGIGEMLA för svaren på min fuktfråga blev en fuktstyrd fläkt draget till utblåset över akvarieskåpet och skåpet blev klätt i plexiglas för fuktskydd!

post-9083-14468936377376_thumb.jpg

post-9083-14468936377617_thumb.jpg

post-9083-14468936378049_thumb.jpg

post-9083-14468936378267_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar sista bilden. Dock utan dom som ligger som en orm på botten. Annars riktigt trevlig.

Om det nu skulle vara fosfat kvar så spelar det ingen roll för LS. Dom bakterier som lever i stenen är redan inkörda på att äta nitrit och sånt. Skulle dock fosfaten aldrig minska så kan det vara skit kvar som behöver göras nånting åt eller kastas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har hällt i ättika i ungefär samma mängd som du! tack för tipset verkar som att de fick de till att släppa lite extra, vad använder du o borstar med? kan ättika på nått sätt förstöra vattenkvaliten om de råkar vara lite kvar på stenen eller är de lätt att skölja av allt?

tack för svaren noxy! antar att LS kräver salt i vattnet innan dom ska i o leveransen krånglar så de får nog vänta ett par veckor till endå!

de ska ja göra stig ska köpa fosfattest i helgen resten kommer med leveransen tillsammans med saltet! :)

hur brukar ni göra när ni ska bygga revet i akvariet? nått särskilt att tänka på? hade tänkt mej ha hälften fyllt med vatten, har revcement att limma med hur har ni upplevt de när ni byggt rev?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta gärna en titt i min tråd på när jag förberedde min rev för att ta in död sten. Jag hade redan ett akvarium som var igång och lakade ur stenarna ordentligt så jag inte skulle få några bakslag och det gick utmärkt.

Att laka ur dem så länge som jag gjorde är ju dock inte nödvändigt om du precis startar akvariet.

Angående aquascaping så är mitt råd att försöka få det att se så naturligt ut som möjligt. Jag hade undvikit strukturer som du har på tredje bilden med "ormen" uppåt och på botten. Du kan nog göra något liknande som den övre "ormen" men så fall med andra former på stenen.

Se även till att att stenarna är vända åt rätt håll. Det gör att det ser mkt mer naturligt ut. Kolla hur "fibrerna" på stenen är riktade och se till att alla är vända åt samma håll. Om du kollar på andra och tredje aquascape-bilden så är den nedersta stenen i mitten vänd åt fel håll.

Delade din tråd på facebook också så du förhoppnignsvis får mer hjälp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar översta bilden, för då kan du limma sps på översta (jag kallar den kulan) delen som kommer växa ut som hyllor/balkonger och lps/mindre ljuskrävande koraller i flera steg nedåt till botten.

låter som du lakat ur stenen nu? Blanda nytt saltvatten, eller ta från någon bekants bytar-vatten och lägg i 4 kg levande sten från ett bra kar du känner till, sakta sakta kommer det levande föröka sig.

men de måste ha näring, så släng i ett par pellets var eller varannan dag.

har du en stor tunna så måste inte detta ske i karet.

mycket nöje!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen o tack för svaren och åsikterna! nu är dom flesta stenarna på plats inklusive ca 6kg LS, tänkte som mamadubba skrev bygga grunden utanför akvariet och resten i akvariet men de gick åt skogen då ja byggt för tajt över akvariet va ja tvungen att knöka i dom största bitarna för sig! så de slutade med att jag byggde allt direkt på plats och eftersom ja hade LS också så va ja tvungen att fylla på med vatten under tiden! i slutändan blev de ungefär som ja tänkt men inte 100 nöjd, får se om jag kan lägga dit lite för att tweaka scapen lite när ja funderat några dagar! lägger ut några bilder så småningom men de e rätt grumligt just nu så väntar ett tag!

skummaren ja har är en tunze 9006 doc, blev förvånad över ljudnivån på den och eftersom de e den första så har jag inget att jämföra med, någon som har samma och också tycker den låter högt, ett brummande ljud typ som att den vibrerar mycket, hade upp den idag o tryckte i filtervadd eller va de heter runt pumpen vilket hjälpte något! sen blir de miljarder småbubblor men har läst runt lite o efter lite finjusteringar o tid för den att "komma igång" så brukar de upphöra vad ja förstått?

nu väntar jag på ett paket i veckan med tester o en pump till (vortech mp10es) nån som har har någon kommentar om den? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7a9b08a5ef6b76484f43274570189da6.jpg73683a4db9b2d79402ecb77e3f56f641.jpg14ec1e808ee6ee677b9e76701817dab7.jpg

nu är de bara golv o lite foder o socklar kvar innan det "nya rummet" kan tas i bruk!

I akvariet har grumligheten lagt sig iallafall, skummaren verkar funka utomordentligt, diskade ur koppen idag o de såg ut att va som de skulle, nästa gång ska ja skicka ut en bild ifall nån kan se om det bör sänkas eller höjas med lufttillförsel så ja kan ställa in den bra!

är de ovanligt att man inte ser något röra sig när man köper LS? på trådarna ja läst lite verkar de komma alla möjliga sorters kräk ur, krabbor o maskar o krokodiler... har ja fått tag på dålig kvalite eller är de bakteriekulturen som är de viktigaste o inte maskar o dylikt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något att tänka på ..speciellt kar med 2 framsidor..kan vara irriterande när algerna kommer och man är nöjd med scapen..menar att man inte gjort plats runt om ordentligt för att skrapa rutor med div skrapor och algmagneter..men du har säkert tänkt på det :) (avd: dumma svar finns också)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha tro det eller ej så testade jag emmelanåt så att ja skulle komma åt ordentligt! så där va ja med från början men tack endå! :)

höjden har blivit ett problem redan, fick hem den andra cirkulationspumpen igår o har inga fria ytor att sätta den på där de inte är sten i vägen.. förutom långt ner i karet o där e ja rädd att sanden ska fara runt när den ska i sen, så de lutar mot att knäcka loss lite bitar o tänka om, problemet är att karet är så smalt i kanterna så för att få i ordentligt med sten så är de nästan bara uppåt som gäller! tanken va att komplettera med mer LS men nu lutar de åt att riva bort några av de döda stenarna o ersätta med LS istället o hålla lite bättre koll på höjden! tanken är ju att de ska va lite koraller i så blir lite att klura på för att få dit pumpen på ett bra sätt i karet o där den inte flåsar rätt in i sten eller kommande koraller!

skriver om några frågor som ja ja inte fått svar på! hoppas att nån uppmärksammar dom :)

skummaren ja har är en tunze 9006 doc, blev förvånad över ljudnivån på den och eftersom de e den första så har jag inget att jämföra med, någon som har samma och också tycker den låter högt, ett brummande ljud typ som att den vibrerar mycket, hade upp den idag o tryckte i filtervadd eller va de heter runt pumpen vilket hjälpte något! sen blir de miljarder småbubblor men har läst runt lite o efter lite finjusteringar o tid för den att "komma igång" så brukar de upphöra vad ja förstått?

är de ovanligt att man inte ser något röra sig när man köper LS? på trådarna ja läst lite verkar de komma alla möjliga sorters kräk ur, krabbor o maskar o krokodiler... har ja fått tag på dålig kvalite eller är de bakteriekulturen som är de viktigaste o inte maskar o dylikt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

har 5 turbosniglar som suttar lite i burken men de händer inte mycket på just dom stenarna där algerna sitter, jag vet att 5st är väldigt lite men vill inte ställa till något mer genom att ösa i för mycket på en gång! tack för svaret ticky! du också förresten peterj66 provade inte de du tipsade om men fick tillslut syn på lite småprylar! :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...