Gå till innehåll

Gammal uv är nybörjare igen


Kajjjan

Rekommenderade inlägg

Hej

För 13 år sedan la jag ner mitt saltakvarium, tog dykarcert och reste runt i och dök på korallrev i olika hav världen runt under några år. Nu är jag snart där igen att jag startar upp ett saltkar igen. Det har ju hänt en hel del i den här salta världen på de 13 åren jag varit borta och jag betraktar mig som nybörjare igen.

Det jag riktar in mig på är ett kar i storleksordningen 250-500 liter och helst ett så färdigt system som möjligt. Jag har ju sett RSM-karen - hur är de? Är det mycket man behöver förbättra och byta ut i de här? Vilka andra system rekommenderas?

Jag vill ha ett så lättskött system som möjligt då jag är bortrest halva veckorna pga arbetet.

Budgeten har jag inte riktigt bestämt ännu, men kan tänka mig upp till 30.000:- för ett färdigt system.

Tips och råd mottages mer än gärna.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka kaj!

Red sea har just kommit ut med sina nya kar "reefers". Kolla in dem om du vill ha en bra utgångspunkt som du sen väljer teknik till. Annars är ju det bästa att hålla utkik på köp och sälj för att spara stålars.

Lättskött låter som du bör minimera antal stenkoraller och satsa på mjuka koraller och knappar. ATO (auto top off) är också bra om du är borta mycket. Och fiskar som äter pellets så att du kan ha en foderautomat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen till baka.Det är mycket som har förändrats bland anat tekniken

Skälv har jag ett kar som håller sig i 14 dagar utan nån över syn men jag har satsat på

tekniken.Jag hade nog skipat dom färdiga modellerna på kar för då är du rät så låst

större sump så har du plats till olika grejer

jag hade nog besökt lita saltnördar för att bli upp daterad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för välkomnade och råden.

Jag har fått ögonen på Red Sea's Reefers, men kollar också på begagnatmarknaden efter något passande paket. Vi får se var det bär hän. Jag kommer att börja på en förhållandevis enkel nivå. Känner att det finns mycket att lära sig först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...