Gå till innehåll

Vad ska jag göra åt dessa alger?


Jake

Rekommenderade inlägg

Jag har följande alger i mitt kar och skulle behöva lite hjälp med vad jag kan göra åt dem eftersom jag är nybörjare inom salt. Har i dag en städpatrull på 40 blandade sniglar och 4 eremitkreftor.

post-8613-14468936413248_thumb.jpg

Vad är detta för alger och vad kan jag göra åt dem. Känns som om sanden är svår att hålla ren. Hjälper det att skaffa en sandvändande sjöstjärna?

post-8613-14468936413509_thumb.jpg

Detta är väl bubbelalger? De har börjat sprida sig en del och jag försöker ta bort dem. Funderar på att skaffa en Mithrax för att få bukt med dem. Är det en bra idé eller finns det andra sätt att utrota dem?

post-8613-14468936413724_thumb.jpg

Jag har också lite gröna alger. Är detta bara för att städpatrullen inte har hunnit beta av dessa eller beror det på något annat?

Är supertacksam om jag kan få lite råd :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första är cyano, andra är bubbelalger som du säger och den sista är gröna håralger. Håll nere näringsvärdena (fosfat och nitrat) och ge din städpatrull tid att hantera dem. Cyano kan vara stökig att bli av med, cyanoclean är dyrt men funkar (för mig iaf). Det ser ganska nystartat ut och alger hör till under uppstarten, försök rensa ut manuellt (exportera ut näring bundet i alger) och låt det få ta sin tid är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till algerna så ta bort vad du kan och se till att hålla låga men framförallt jämna värden. Speciellt nitrat och fosfat. Jaga inga optimala nivåer dock. Så länge de är hyfsat låga är det viktigare att du håller det stabilt. Köp gärna djur som äter algerna så som kirurg, kaninfisk och vettiga sniglar. Jag har väldigt stabila värden men kommer aldrig helt bli av med mina dictyotalger om jag inte kör med kemikalier. De trivs i perfekta vatten trots låg näring. Därav kör jag nasokirurger som betar ner dem på nolltid.

Gällande cyanon så gäller det att du har is i magen. Cyano älskar förändringar i värdena så det är extra viktigt att du håller det stabilt. I min erfarenhet är det viktigt att störa cyanon så gott det går. Sitter det i sanden så rör omkring i sanden ofta så det inte blir stora mattor. Jag hade nyligen ett cyanoutbrott i sanden. Det började med att det växte glest i stora delar av sanden. Jag rörde då omkring minst en gång i veckan och med tiden flyttade sig cyanon och gick från att vara utspritt till en koncentrerat fläck. När den blev koncentrerad så kunde jag suga upp det sista vid ett vattenbyte.

När du suger upp det så se till att ta bort mer sand än vad som ser ut att behövas, för annars kommer det troligtvis tillbaka. Sitter det på stenen så gå med en tandborste och skrubba bort det. Kombinera gärna med CyanoClean. Alla har cyano i sin burk även om det inte syns. Cyano är en av de tåligaste organismer på jorden. De tog tom ut det i rymden och det klarade sig i över 100 dagar. Det viktiga är att inte tillåta det växa för då stannar det gärna kvar. Man kan hålla perfekta värden länge och fortfarande ha cyano. Det gäller att ha tålamod. Det är lätt att man tror att man gör fel eftersom cyanon inte ger sig trots att man har bra värden. Men ha tålamod!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med ljuset o låt din städpatrull jobba.. När du väl ska i med fisk så ta en sandvändare, skippa stjärnan då den lär svälta tillslut..

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+220&pcatid=220

där har du ett exempel på framtida köp..

Med Vänlig Hälsning Manne

Ja, jag har funderat på att ställa ner ljuset. Startade med några timmar på 30-40%, men är nu uppe i 10-11 timmar på 50-60%. Så jag kanske ska ta och korta ner ljustiden lite eller köra på lite mindre styrka några av timmarna.

Gobyn såg fin ut. Gäller bara att hitta någon i Stockholm som säljer den :ler:. Det lutar åt de första fiskinköpen i helgen -Tummen upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första är cyano, andra är bubbelalger som du säger och den sista är gröna håralger. Håll nere näringsvärdena (fosfat och nitrat) och ge din städpatrull tid att hantera dem. Cyano kan vara stökig att bli av med, cyanoclean är dyrt men funkar (för mig iaf). Det ser ganska nystartat ut och alger hör till under uppstarten, försök rensa ut manuellt (exportera ut näring bundet i alger) och låt det få ta sin tid är mitt råd.

Fosfat och nitrat är noll (kör med Salifert och vet att PO4 testet inte är kanon). Just nu har jag i princip ingen belastning i karet och det har varit igång i lite drygt tre månader med LS. Det har varit en hel del alger från början, men det har lagt sig med tiden. Om det inte lägger sig så får jag testa med CyanoClean.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du dra ner tiden, effekten kan du låta va.. Tänd hellre lite senare så du kan ha det tänt en bra bit in på kvällen då man oftast helt enkelt tittar på karet..

Finns flera olika sandvändande fiskar så det borde inte vara något problem, fråga butiksinnehavaren så bör dom kunna hjälpa kan jag tycka..

Med Vänlig Hälsning Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till algerna så ta bort vad du kan och se till att hålla låga men framförallt jämna värden. Speciellt nitrat och fosfat. Jaga inga optimala nivåer dock. Så länge de är hyfsat låga är det viktigare att du håller det stabilt. Köp gärna djur som äter algerna så som kirurg, kaninfisk och vettiga sniglar. Jag har väldigt stabila värden men kommer aldrig helt bli av med mina dictyotalger om jag inte kör med kemikalier. De trivs i perfekta vatten trots låg näring. Därav kör jag nasokirurger som betar ner dem på nolltid.

Gällande cyanon så gäller det att du har is i magen. Cyano älskar förändringar i värdena så det är extra viktigt att du håller det stabilt. I min erfarenhet är det viktigt att störa cyanon så gott det går. Sitter det i sanden så rör omkring i sanden ofta så det inte blir stora mattor. Jag hade nyligen ett cyanoutbrott i sanden. Det började med att det växte glest i stora delar av sanden. Jag rörde då omkring minst en gång i veckan och med tiden flyttade sig cyanon och gick från att vara utspritt till en koncentrerat fläck. När den blev koncentrerad så kunde jag suga upp det sista vid ett vattenbyte.

När du suger upp det så se till att ta bort mer sand än vad som ser ut att behövas, för annars kommer det troligtvis tillbaka. Sitter det på stenen så gå med en tandborste och skrubba bort det. Kombinera gärna med CyanoClean. Alla har cyano i sin burk även om det inte syns. Cyano är en av de tåligaste organismer på jorden. De tog tom ut det i rymden och det klarade sig i över 100 dagar. Det viktiga är att inte tillåta det växa för då stannar det gärna kvar. Man kan hålla perfekta värden länge och fortfarande ha cyano. Det gäller att ha tålamod. Det är lätt att man tror att man gör fel eftersom cyanon inte ger sig trots att man har bra värden. Men ha tålamod!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Tack för en grundlig genomgång kring cyano :ler:. Som sagt har jag riktigt låga nivåer av nitrat och fosfat eftersom jag inte har någon belastning ännu och karet ändå varit igång med LS några månader. Och värdena har varit stabila de senaste månaderna så det borde inte vara orsaken. Just nu sitter den i sanden/argonitkrossen så jag har testat att försöka dammsuga den så gott det går. Hoppas det hjälper. Ska försöka göra detta några gånger i veckan för att se om det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandvändande fiskar ska man vara försiktiga med, då dom gluffsar I sig alla nyttodjur som finns I sanden.

Samt finns det också risk att dom kan svälta ihjäl om det inte finns tillräckligt att äta I sanden.

Sager nu inte att man inte alls ska ha dom, men tycker däremot att riskerna bör lyftas fram ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är bra med cyano enligt mig, är att det är busenkelt att störa den..alltså att det lossnar väldigt lätt..nån sorts plastpinne till sanden..någon lång eller kort elementpensel till stenen även vissa koraller kan bli drabbade vid svåra utbrott=pensel..skrapa till rutor..tar inte många minuter att "borsta" bort den...man bör undvika att den får breda ut sig ostört..inte särskilt nyttig varelse om den får fäste ordentligt..varken för övriga innevånare eller dig...jag inbillar mig att det är bra att ha viss kolfiltrering som hämmare för eventuella gifter som bortsopat cyano som fastnar i filter o div kan innebära

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...