Gå till innehåll

Vad ska jag göra åt dessa alger?


Jake

Rekommenderade inlägg

Jag har följande alger i mitt kar och skulle behöva lite hjälp med vad jag kan göra åt dem eftersom jag är nybörjare inom salt. Har i dag en städpatrull på 40 blandade sniglar och 4 eremitkreftor.

post-8613-14468936413248_thumb.jpg

Vad är detta för alger och vad kan jag göra åt dem. Känns som om sanden är svår att hålla ren. Hjälper det att skaffa en sandvändande sjöstjärna?

post-8613-14468936413509_thumb.jpg

Detta är väl bubbelalger? De har börjat sprida sig en del och jag försöker ta bort dem. Funderar på att skaffa en Mithrax för att få bukt med dem. Är det en bra idé eller finns det andra sätt att utrota dem?

post-8613-14468936413724_thumb.jpg

Jag har också lite gröna alger. Är detta bara för att städpatrullen inte har hunnit beta av dessa eller beror det på något annat?

Är supertacksam om jag kan få lite råd :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första är cyano, andra är bubbelalger som du säger och den sista är gröna håralger. Håll nere näringsvärdena (fosfat och nitrat) och ge din städpatrull tid att hantera dem. Cyano kan vara stökig att bli av med, cyanoclean är dyrt men funkar (för mig iaf). Det ser ganska nystartat ut och alger hör till under uppstarten, försök rensa ut manuellt (exportera ut näring bundet i alger) och låt det få ta sin tid är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till algerna så ta bort vad du kan och se till att hålla låga men framförallt jämna värden. Speciellt nitrat och fosfat. Jaga inga optimala nivåer dock. Så länge de är hyfsat låga är det viktigare att du håller det stabilt. Köp gärna djur som äter algerna så som kirurg, kaninfisk och vettiga sniglar. Jag har väldigt stabila värden men kommer aldrig helt bli av med mina dictyotalger om jag inte kör med kemikalier. De trivs i perfekta vatten trots låg näring. Därav kör jag nasokirurger som betar ner dem på nolltid.