Gå till innehåll

Bygga bänk + sump


kocknick

Rekommenderade inlägg

Byggaren i mig behöver nå att göra, så ny bänk och sump kom så klart upp i huvudet.. ni som har byggt bänk med sump har kanske några ritningar kvar att visa mig hur jag ska tänka.. vill inte bygga in själva sumpen i bänken vill att det ska vara lättillgängligt (men självklart under/i bänken + att jag tänker inte borra.. har ett 450L akvarium 150cm långt, och tänker att 100L sump borde räcka? Och tänker lämna plats till framtida refugium.. men till att börja med bara få sumpbygget att fungera.. tacksam för all hjälp och synpunkter!

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skiver att du inte ska borra, hur planerar du då att göra ?, ska du köra med en Box som jag gissar så äter den en del plats, vart ska den då vara ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Helst vill jag ju ha borrat, men känns som ett jäkla jobb att tömma ut allt o borra npr jag typ nyss satt i allt känms det som :) Är det tvunget med box? Om man inte vill/orkar borra?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helst vill jag ju ha borrat, men känns som ett jäkla jobb att tömma ut allt o borra npr jag typ nyss satt i allt känms det som :) Är det tvunget med box? Om man inte vill/orkar borra?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hur planerar du att få ner vatten i sumpen enligt ditt eget tycke ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får du upp det på bänken utan att tömma det?

Vill du inte borra så är det nog box som gäller.

Haha ja det har du jävligt rätt i! Måste ju tömma karet för att ens få det till ny bänk.. jisses ibland får man skämmas :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en del som har byggt liknande lösningar, har tyvärr ingen egen erfarenhet av denna lösning , har kört Box eller borrat..

Se om någon med mer koll på denna lösning kan ge dig mer kött på benen..

Med Vänlig Hälsning Manne

Ok tack ska göra det! Men nu har ju poletten fallit ner och tyvär inte av egen kraft! Måste ju bygga en ny bänk för att rymma en sump och för att få karet till den nya bänken måste jag ju hur som helst tömma det... så då kanske det ändå är lika att borra, men hur riskabelt är det egentligen att borra? Har inte precis tummen mitt i handen.. men har aldrig borrat i glas och vill ju helst slippa bära ner det 3 trappor och sen iväg till nån som är skillad i ämnet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men hur riskabelt är det egentligen att borra?
Inte speciellt. Men man behöver rätt utrustning. Diamanthålsåg i rätt storlek för genomföringen, borrmaskin med variabel hastighet, och vatten att kyla med. Helst ska man inte oroa sig över lite skvättar i heller, eftersom vattnet har en tendens till att flytta på sig...

Så låg hastighet tålamodet tillåter gör att hålsågen håller längre, det är åtminstone min erfarenhet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas allt blir så mycket enklare med sump!

oavsett vilken overflow lösning du väljer!

ett varningens finger !kör inte med en utanpå sittande owerflow , har läst den ena mardröms resan efter den andra om vatten skador osv, borra på ett eller annant sätt är enda "säkra" lösningen, då du kan bygga in olika säkerhetslösningar!

Tjena Fredrik!

har du satt som en overflow balkong på glaset bak! Som många jänkare kör med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja sump känns som den rätta vägen att gå! Och sump kommer det bli blev en resa till byggmax idag och jag kom hem med virket till ramen/bänken, tänker sen täcka den med mdf skivor och måla. Det blir 2 skåp varav 50 och 100cm. Kommer bli spännande att se om det kommer hålla vikten, men det borde hålla. ☺

Kommer uppdatera med bilder så får ni säga vad ni tror. Sen vad det gäller sumplösningen så lär det ju bli att borra men känns väldigt nervöst.. vill inte spräcka glaset för då kommer jag få vänta läänge innan jag har råd med ett nytt kar.. men ska läsa på mer om hur man ska gå till väga

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska helt klart komma o kolla på ditt kar, ser ju magiskt ut! Dock hsr jag redan börjat med bänken, är rätt säker på snickeri så där är jag inte så orolig, mest med sumpen o borra i glas (jag o glas är inte bästa vänner) trä är en annan sak, fullt av det i huvve! :) hur hög är din bänk? Nuvarande är ju 80 hög..

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas allt blir så mycket enklare med sump!

oavsett vilken overflow lösning du väljer!

ett varningens finger !kör inte med en utanpå sittande owerflow , har läst den ena mardröms resan efter den andra om vatten skador osv, borra på ett eller annant sätt är enda "säkra" lösningen, då du kan bygga in olika säkerhetslösningar!

Tjena Fredrik!

har du satt som en overflow balkong på glaset bak! Som många jänkare kör med

Tjena jo sitter på insidan av akvariet är väl 30cm lång och 12cm hög och 7cm djup och så en kam runt hela. Funkar riktigt bra faktiskt är hel nöjd

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att du ska skruva fast MDF på ena långsidan och kortsidorna? Skivornas uppgift är ju inte bara estetisk utan även att ta upp sidokrafter.

I annat fall så fundera på hur stabilt det blir för sidokrafter. Värsta scenariot: din storvuxna polare har fått lite för mycket innanför västen, vinglar till och stöttar sig mot akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...