Gå till innehåll

Pumpar och Sand


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Hej,

Hur ska man tänka när man ska försöka få flöde i sin tank men samtidigt inte riva upp sanden hela tiden? Jag kan inte få klart vatten känns det som eftersom det är så mycket sand som flyger runt..

Vad finns det för nybörjartips? Idag kör jag med ett utblås med roterande huvud (Hydor Flo) uppe i ena bakre hörnet och en jebao wavemaker uppe i andra bakre hörnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med o sänka jebaon till strax under halva höjden i karet o rikta den uppåt mitten fram , precis som strålen ska träffa framrutans övre mitt..

Är karet ganska nytt så behöver sanden ha tid på sig också.. Det kommer o bli bättre när biologin har kickat in o gjort sitt..

Med Vänlig Hälsning Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, testar bägge nu. Har både köpt 3mm sand som jag hällt ovanpå och har positionerat om så att powerheaden blåser mot övre mitten av framsidan.

Inte lika fin sandbädd nu, men förhoppningsvis mindre #%#% damm som flyger runt i karet när det väl filtrerats bort.

Passade även på att ta ut lite sten och göra scapet lite luftigare, märkte att jag hade en död zon i ena hörnet och hade staplat stenarna lite väl tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, en fråga nu. Det blåser sjukt mycket mindre sand nu vilket är jättebra, men, jag är lite orolig för att sandbädden blir lite väl stabil och orörlig. Finns det någon bra fisk eller lägre djur som orkar vända så stora sandkorn? Jag har någon nessarius i som jag inte sett på ett tag nu så vet inte om den överlevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...