Gå till innehåll

Hur mycket mat


Jake

Rekommenderade inlägg

Jag har just skaffat mina första fiskar och undrar hur mycket mat (ungefär) de ska ha. Jag vet att man ska mata så att de blir mätta, men ändå så att all mat tar slut. Men jag tycker att det är ganska svårt att se då en del av maten faller till botten och det är svårt att avgöra om den blir uppäten eller inte.

Nu så matar jag med 1-1,5 kub frysmat på morgonen och ungefär lika mycket pellets på kvällen till 5 Chromis och 6 Anthias. Verkar detta vara lagom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som mycket pellets äter de verkligen allt? Jag har väl lite mindre fisk än dig och kör också en kub med fryst, och varierar med flingor och pellets. Den torra maten tar jag ungefär hälften av mot den frysta. Sen känns det som det inte fiskarna tar äts upp av borstmaskar, eremiter, sniglar mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som mycket pellets äter de verkligen allt? Jag har väl lite mindre fisk än dig och kör också en kub med fryst, och varierar med flingor och pellets. Den torra maten tar jag ungefär hälften av mot den frysta. Sen känns det som det inte fiskarna tar äts upp av borstmaskar, eremiter, sniglar mm.

Jag sköljer i och för sig den frysta maten så det blir inte så mycket som när den ligger i kuber. Men jag ska tänka på att ge mindre av pellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar mata lite grand och se till att fiskarna äter det jag stoppar ner innan jag matar lite till osv. Annars har jag en tumregel att all mat ska vara uppäten inom en minut, finns det mat kvar därefter så är de tillräckligt mätta och får inte mer den dagen.

Låter som en bra strategi. Nu har jag lagt ner allt på en gång (ca en kub) och då är det svårt att se vad de hinner äta upp. Ska testa med att lägga ner lite i taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...