Gå till innehåll

Mats RSM130D


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Så, nu får det börja bli dags att starta en egen tråd för att ha koll på vad som hänt.

För en månad sen ungefär så köpte jag en begagnad RSM130D inkl levande och allt. Den flytten tog ett bra tag och jag fick hjälp av en arbetskamrat att frakta och bära sakerna, hade aldrig gått annars.

Fördelen med begagnat är att jag då kunde börja direkt, och behövde inte köra in karet. Sen blev det ett väldigt bra pris också, mycket valuta för pengarna.

Nackdelen är att karet var rätt gammalt och saker hade börjat gå sönder. Jag har fått byta både skummare och returpump, men mer om det tekniska i en annan post senare när jag väl fått igång allt som jag tänkt det. Det har varit ett himla sjå och jag har lärt mig en hel del..

Jag köpte på mig lite mer levande sten och började scapea på lite olika sätt, efter senaste inköpet hände det jag bävat för; det började klicka.. jag fick dra ur all sten igen och försöka lokalisera det och höll på strula med sötvatten och ha mig..

I slutändan så visade det sig inte vara någon mantis utan en liten pistolräka (~1cm lång), som dock fick mista livet för det var sjukt distraherande med knäppandet hela tiden i karet.

Så nu i dag efter att jag scapeat om allt för fjärde gången och trodde allt var lungt.. så börjar det klicka lite igen ibland. Men, nu ger jag upp på det.. jag låter det som låter växa till sig lite så blir det lättare hantera, alternativt är det bara lite sniglar som klickar mot glaset.

Istället för foton så gjorde jag en liten film om mitt senaste scape. Jag ville ha lite mer öppet och mer sand så det blev med hjälp av lite akrylstavar att jag höjde en nivå på halva akvariet. Just nu är det bara en enda stor "grotta" dock, kanske behöver skapa lite fler mindre då jag hade tänkt skaffa lite fler räkor.

Det som lever i är en hög med sniglar, sex-sju små eremiter, en ganska stor röd och en stor luddig jag inte vet vilken sort det är (den som försöker klättra på silikonet i slutet av filmsnutten), en sjöborre, en putsarräka, en pompom-krabba, en bangai-kardinal, en dvärgkejsare, en lila pseudochromis, en grön/blå chromis och två clowner. Korallerna var en blandning av mjukisar som följde med köpet.

Planen nu är att låta den nya levande stenen och den gamla köra in sig lite, sen skaffa en anemon till clownerna som får sätta sig var den vill innan jag köper mer koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte förvånad om dina clowner tar skivanemonerna eller Euphyllian som substitut istället, har de väl gjort det så kan du stoppa ner anemon i karet utan att de över huvud taget bryr sig om den.

Anemonen är ett extremt långlivat djur som kan vålla en hel del besvär, bla kan den sätta sig i pumpen och orsaka total utplåning i akvariet, så mitt tips är att vänta med en tills du är mer erfaren akvarist. Ett tips i all välmening. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, har läst att det ska vara krångligt; men mest i att den växer och tar över/delar upp sig och tar över hela karet.. alternativt dör.

Själva karet är nu till hälften några år gammalt och delvis ny sten, ska få bukt på tekniken och nitrat-problemet innan jag kör i mer levande. (Om det inte skulle komma något bra erbjudande på räka/krabba/kräfta..)

Tänkte att det var bättre skaffa anemon före andra koraller så man slipper flytta korallerna sen när väl anemonen hittat sin favoritplats; men där kanske jag får tänka om.

Har ingen brådska hur som helst så det hänger nog mest på vad som kommer upp till försäljning billigt. :)

Sötvatten har jag haft ett bra tag, men salt har alltid känns så komplicerat.. fast.. så komplicerat är det ju inte (än.. vad jag märkt..).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 5 månader senare...

Jajjamensan, är fortfarande igång och frodas. Däremot irriteras jag grymt över ljudet på skummaren så jag undrar om någon har tips på någon TYST skummar som passar i en RSM130? Har precis bestämt mig för att köra utan lock och har beställt en filter cover, men det som låter avsevärt mest i burken är skummarens lilla motor..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...