Gå till innehåll

Hemgjord styrdator


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nån som har gjort eller har några bra länkar till hemmabyggen för akvariestyrdatorer, med t.ex. Arduino eller Raspberry Pi? Jag förväntar mig inte helt att det ska vara billagare än Apex i längden, men sjukt mycket mer konfigurerbart och roligare hacka ihop.

Mina vaga planer hittils har varit en uppsättning med OpenAquarium ( https://www.cooking-hacks.com/documentation/tutorials/open-aquarium-aquaponics-fish-tank-monitoring-arduino ) per akvarium och sedan en Raspberry Pi som samlar ihop informationen från alla akvarium och agerar som kontrolldator. (Jag har två akvarier nu, planerar ett tredje.)

Dock vet jag inte om OpenAquarium funkar särskilt bra till saltvatten, är det något den inte innehåller som man vill ha? Finns det någon billigare lösning än en sån per akvarium? När det gäller t.ex. PH-sensorer så verkar dom sjukt dyra till Raspberry Pi jämfört med till Arduino..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmhmmhmm, det var ett alternativ ja. Klarar av fler saker från start, men man måste köpa alla probes etc någon annanstans. Joyreef har löst GUI-problemet.. men, om man använder för mycket färdigbyggda saker så blir det mindre meckande själv också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har som plan att göra det som ett examensarbete. Tanken är att jag ska bygga själva dator och sedan programmera dess styrkod. Men har inte riktigt bestämt mig ännu, kan bli så att det är för avancerat med själva hårdvarubyggandet. Eftersom jag läser kandidat i datorvetenskap, där man mest lär sig att jobba med och framförallt utveckla mjukvara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Hur gick det för dig? Har nyligen byggt klart min LED belysning och elektroniken var långt ifrån överväldigande. Lite basic kunskaper och google så löste det sig. Programmeringen var också kul, lite annorlunda än det dagliga arbetet med C#.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...