Gå till innehåll

mitt nya kar 840 liter + sump


Pettan78

Rekommenderade inlägg

Tanken var att sumpen skulle på plats idag och pvc skulle limmas men istället blev det upphägning av belysning :)

Linnex föresten, profilerna passade perfekt på det hållet jag inte trodde dom skulle gå dit på, så det blir svinbra. Så återigen stort tack!

post-8778-1446893661882_thumb.jpg

post-8778-14468936619055_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så! Då var sumpen på plats och ikväll blir det att börja på PVC. Kommer dock inte så långt innan karet är hämtat och på plats.

Toppskivan är limmad och 1mm frigolit skall limmas dit sen är det klart för att hämta och ställa dit karet.

Fick ett litet problem med att vattennivån kommer bli högre i sumpen än vad skummarn vill ha så fick bygga en liten ställning till skummarn av pvc och plast, men det är väl ganska vanligt skulle jag tro.....

Ursäkta dåliga bilder men orkar inte hålla på med kamera utan tar med mobilen.....

post-8778-14468936623274_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var några dagar sedan jag uppdaterade men har varit lite annat i helgen med familjen på Öland m.m.

Jag är nu färdig så långt jag kan innan karet kommer hem. Tänkte hämta det imorgon kväll om allt funkar som tänkt. Sen blir det att limma balkongen och limma den sista PVCen.....

På lördag ska det igång :)

post-8778-14468936645818_thumb.jpg

post-8778-14468936645363_thumb.jpg

post-8778-14468936645587_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du släpper vattnet från skummaren i samma fack och flyttar filtersockan dit samtidigt som du kapar höjden på utloppet något, slipper du inte den extra plattan som du byggt upp till skummaren då?

Ja jag har ju konsulterat detta med Stig och vi har kommit fram till att detta är bästa lösningen. Är inte 100 med på hur du menar heller men vattennivån borde bli för hög för skummaren iaf....

Ser att jag måste skärpa mig med kameran med.... bedrövliga bilder ju :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får man ju skumma om en del av vattnet gång på gång. Och en del av vattnet rinner bara förbi skummaren.

En del av vattnet kommer ju att passera skummaren ändå eftersom skummaren står i ett fack och inte tar vattnet direkt ifrån avrinningen.

Jag är också övertygad om att vattnet som kommer ut ifrån skummaren fortfarande är skitigt, om än inte i samma grad, så att dra det en runda till är säkert inget negativt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JÄr inte 100 med på hur du menar heller men vattennivån borde bli för hög för skummaren iaf....

Om du inte behöver gå lika högt med utloppsröret över en baffel tex, så blir motståndet i utloppet inte lika högt och du sänker ju då nivån för vattenpelaren i skummaren. Den påverkas ju av motståndet i utloppsröret också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte behöver gå lika högt med utloppsröret över en baffel tex, så blir motståndet i utloppet inte lika högt och du sänker ju då nivån för vattenpelaren i skummaren. Den påverkas ju av motståndet i utloppsröret också.

Ja ok men problemet är att baffeln är högre än max vattennivå på skummaren.... Alltså hur långt den får doppas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp! nu är karet hemma och har varit det sen i tisdags. Tungt var det att bära in men på fyra goa gubbar så gick det fint. Nu är balkongen och all PVC på plats och karet står där det skall stå. Imorgon kväll blir det att förankra det i väggen och lägga under mina L-profiler för att sedan loda in karet exakt med laser. På lördag kommer mejsel och då är det igångkörning som gäller och fiskar och koraller skall äntligen slippa trängas i det tillfälliga karet. Hoppas nu bara allt håller tätt!

Tyvärr så är det en del repor i karet dock inga grova. Hoppas inte man tänker på det när vattnet kommer i....

post-8778-14468936654324_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...