Gå till innehåll

Daniels planeringstråd 1050L


ormet

Rekommenderade inlägg

Ett jäkla tryck i 400 MH  , det kommer jag att ha i min burk också  + 2x8 54W T5 allt under 10 kkr,  

Gavita har nya plasmaramper de är super på gränsen till overkill ,  men jag tror jag har har en del  beg. Mh armaturer om du är intresserad så kan du ju köpa en juste Profilux istället. :)

 

Förstår inte varför alla är oroliga för värmen den kan man ju fläkta ut i huset så blir det varm och gott  åtminstone den kalla årstiden. :) 

 

mvh PeterG 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, ormet sa:

Du känner mig ;) Jag pratar med Sahin på RC nu om ljus. Mh vore kul! Men jag har ingen aning om vart jag ska börja. Men det är kanske inte svårare än att köpa elektroniska ballaster, reflektorer & 400w radiums.

 

 

 

Vilken tråd på RC?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer bli hur bra som helst Daniel!

MH belysning anser jag  allt annat än Reeflux 20k är blaha. Ja Geisemann är ok med.

Blir intressant att följa detta projekt daniel!

 

Jag planerar likaså inför nytt med liknande mått , 210x90x65 och mitt val hamnade på radion då jag gillar hur de kan lätt och smidigt kan kommunisera med varandra och även wortech pumpar  genom reeflink.

Jag kommer köra 8st radion samt 6st mp40 . Jag  har dock nöjt mig med begagnade saker så kostnaden har hållits på  en inte så hemsk nivå.

 

 

Ändrat av Andreas N
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Det där ser ju kanonbra ut. Bänken är mycket fint gjord ännu.

 

Kör på MH tycker jag! Vi kan väl bilda ett litet sällskap för att främja användandet av denna döende teknik. Min nuvarande åsikt är att det är ju den bästa lösningen för ljus över våra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att MH är på uppgång igen :) Vi har inte haft råd eller möjlighet att uppgradera så mycket till LED än, så vi driver fortfarande i stort sett alla större korallkar med MH, 400W och ett par 1000W. Är ganska säker på att vi hade behövt köpa in många fler värmare om vi gått över till LED.. Sen kan det vara lite skönt med enbart en av- och på-knapp ibland! 

Vi kör iaf på Reeflux 14000K i alla 400W-armaturer. Var nöjda med ljuset från början och sen har vi fått hållit oss till de. 

 

Lycka till med projektet! 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/5/2016 at 22:58, Vidofner sa:

Vad är det du fogat? Skruvarna är för maskinfötterna antar jag?

Fogar alla glipor där jag inte kom åt med rollern. Bara för att minimera att fukt kryper in i trät.

Skruvarna ÄR maskinfötterna. De kommer ställas på stålplattor 5x5x1cm för att jämna ut trycket mot betonggolvet. Sen ställer jag karet i våg med skruvarna och avslutar med att kila/palla upp bänken med träkilar, två stycken på varje avlastningspunkt som jag skjuter mot varandra tills det tar stopp och fixerar med trälim.

 

On 4/5/2016 at 23:06, mikoto sa:

Det där ser ju kanonbra ut. Bänken är mycket fint gjord ännu.

 

Kör på MH tycker jag! Vi kan väl bilda ett litet sällskap för att främja användandet av denna döende teknik. Min nuvarande åsikt är att det är ju den bästa lösningen för ljus över våra kar.

Tack! Ja vi får se, jag hade en MH-armatur på väg in men det verkar kanske inte bli av. Lagt ut offertförfrågan på 5 stycken AI Hydra 52HD med. Det är bara 21 grader i akvarierummet och jag kommer ventilera friskt så mh är nog det bästa egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte fått hem plattorna, men de är inte skapta för skruvarna .... de är bara gjorda i en godtycklig storlek jag tror jämnar ut tryck lagom mot golvet :)

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.

Här har jag gjort en cool ritning i Paint:

maskinfötter.png

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2016-04-04 at 19:22, ormet sa:

Bänken målad och fogad. Drar i islagsmutter och rundskallad skruv.

 

Dessa kommer jag använda för att få karet i våg. 

 

Sen shimsar jag under.

Om plats finnes så skulle jag rekommendera att sätta en kontramutter på rundskalleskruven för låsa denna mot inslagsmuttern när rätt höjd är hittad.

Kanske overkill men ännu en sak som bättrar på nattsömnen, så hade jag gjort iaf.

 

Riktigt spännande projekt för övrigt, det här kommer bli bra!

 

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Hehe, alltid nått men inte riktigt i dimension med planerna

Planerar själv för att ev bygga in ett kar i vägg och tänkte norpa tips och idéer men det finns ju en del i tråden redan!

Jag har en tanke om att skjuta ut karet en 20-30cm genom väggen så man kan se in lite genom kortsidorna oxå, men det ställer ju till det lite med bänk och huv för belysning....

Nåja, hoppas du kommer igång snart och får till det som du vill!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...