Gå till innehåll

Flytt från Dino-infekterat kar till nytt akvarium


Richard-Gbg

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har nu gett upp kampen mot Dino (har hållt på sedan Januari 2015)

Har testat allt som jag kunnat få fram.

Skall nu byta till ett något större kar

Frågorna är då :

1) Fiskarna som jag har, kan dom föras över till nya karet 100% riskfritt, utan att få med Dino

Hur gör man det säkrast ??

2) Om man kan få loss Poccilipora, Ricordeor och liknande från sten, kan man döda eventuell Dino med FM Ultra pest kontroll

eller kan man skölja med "kranvatten" för att bli av med Dino ??

3) Levande sten ser som ett omöjligt projekt att flytta över, då Dino kan finnas längre in i stenen än vad jag kommer åt att göra rent.

Tacksam för alla tips, dock vill jag veta det som är säkert att utföra...gissa kan jag göra själv.

Och jag vill till 100% säkerhet EJ få med Dino till nya karet

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
On 4 oktober 2015 at 22:14, Richard-Gbg sa:

Hej,

Har nu gett upp kampen mot Dino (har hållt på sedan Januari 2015)

Har testat allt som jag kunnat få fram.

Skall nu byta till ett något större kar

Frågorna är då :

1) Fiskarna som jag har, kan dom föras över till nya karet 100% riskfritt, utan att få med Dino

Hur gör man det säkrast ??

2) Om man kan få loss Poccilipora, Ricordeor och liknande från sten, kan man döda eventuell Dino med FM Ultra pest kontroll

eller kan man skölja med "kranvatten" för att bli av med Dino ??

3) Levande sten ser som ett omöjligt projekt att flytta över, då Dino kan finnas längre in i stenen än vad jag kommer åt att göra rent.

Tacksam för alla tips, dock vill jag veta det som är säkert att utföra...gissa kan jag göra själv.

Och jag vill till 100% säkerhet EJ få med Dino till nya karet

Mvh Richard

bara kort, jag tror inte på teorin att dino "smittar". Dinoflagelater är nämligen inte en patogen utan finns naturligt förekommande i friska system o vatten. Det är när det blir för mkt som du får problem. Således är min teori att dino kommer pga av obalans o omognad i ett system. Det kan ske i alla system oavsett ålder, men vanligast i system som passerat den första mognadsfasen men sen inte är jättegamla. Dvs, jag skulle aldrig vara orolig för att "smitta" med mig dino. Är det nya systemet friskt med balans så kommer dino aldrig få en chans. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej Richard , har samma problem. Sitter med ett tillfälligt salt akvarium.

Jag köpte ett 500 Red Sea Max med levande startade ett 375 Akvastabil 2 mån innan jag hämtade Redsea.

Nu har jag Dinos i hela mitt Akvastaibil akvarium, går ej att få bort.

Fråga provade du Dino X? Har någon erfarenhet av Dino X här på forumet?

/ Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...