Gå till innehåll

Returpump - rekommenderat flöde genom akvarie och sump


Colan

Rekommenderade inlägg

Håller på att räkna lite på pump och vilket flöde jag ska köra mellan akvariet och sumpen (sumparna, 2st)

Tänkte mest höra med er hur ni ser på flödet och vad som är för/-nackdelar med low/high flow eftersom diskussionerna på amerikanska forum fortfarande efter 10 års diskussion inte kommer fram till varken eller.

Det som oftast anvisas är följande av det jag läst:

- 1 * akarievolym / timme

- 1 * sumpvolym / timme

- 1 * skummarkapacitet / timme

- 10 * akvarievolym / timme

- 10 * sumpvolym / timme

Inget av ovanstående verkar ha några större bevis för att det är bättre eller sämre ,

- lågt flöde så hinner filter med att bearbeta (bra teori)

- snabbt flöde så slipper det lägga sig massa detritus i sumpen och tas upp av mekaniska filter istället

Så en helt öppen fråga, vad anser ni är rätt och varför ?

(i mitt fall kommer jag ha en massa sidosystem som refugium, ev DSB, fraggkar etc utöver 2st 250 liters sumpar som ska delas in på något smart sätt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan nog börja med att dra slutsatsen att det är något annat än sumpens volym som först och främst avgör flödet... Filtreringmetoder och sumpens utformning borde påverka behovet av flöde mer än volymen vatten i den. Så egentligen är alla rekommendationer som rör flöde per volym akvarie eller sump enbart approximationer som antagligen beror av något annat.

En annan teori (som jag tycker låter vettig) är att man skall ha ett flöde som motsvarar eller överskrider skummarens flöde. Då jobbar skummaren hela tiden med nytt "skitigt" vatten, istället för att processa samma vatten flera gånger, vilket torde vara mer effektivt.

Om vi blandar in näringsupptag med hjälp av alger i sumpen så blir det hela mer komplicerat, då man kanske vill optimera flödet för maximalt näringsupptag för algerna.

Om man har ett mekaniskt filter (typ Theiling rollermat) så vill man definitivt ha ett flöde som ger en bra verkningsgrad på det. Jag tyckte mig se stor skillnad när jag började mata den med vatten från avrinningen istället för att köra runt vatten från sumpen till den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger in en personlig åsikt.. Kör ungefär samma flöde som Skummaren kan hantera.. Det är för mig en enkel regel som passar bra o dom flesta fallen, ska du sen ha massa "annat" runt om så kanske man får tänka om lite..

Med Vänlig Hälsning Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med de föregående talarna, anpassa flödet efter den filtrering du fokuserar på.

En gång i tiden var ju returpumpen med i beräkningarna för flödet i karet. Den tiden har de flesta lämnat bakom sig och behöver inte ta med i beräkningen.

Lägre flöde kräver mindre returpump vilket är billigare både i inköp & driftskostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...