Gå till innehåll

Experiment med fastsittande djur


Rekommenderade inlägg

Här kommer lite dokumentation från dagens dragning av experimentbackarna.

Norra backen har jag dragit upp tidigare två gånger med mycket fisk och annat kul och det var likadant idag. Däremot var det ingen synlig påväxt. Dödmanshand leker tydligen i december, så det ska bli intressant att se om nått sätter sig då.

 

2 Nakensnäckor Facelina bostoniensis

4 Stensnultror

1 Skärsnultra

2 Krabbtaska

1 havsborstmask, oidentifierad

Massor med Vanlig Sjöstjärna

 

post-877-0-23346600-1448480269_thumb.jpgpost-877-0-50592600-1448480272_thumb.jpg

 

Södra backen har jag inte dragit upp tidigare, så det var extra spännande att se vad som dolde sig under ytan. Det visade sig att det var rätt tomt. Inga fiskar alls. Blir lite nyfiken på hur botten ser ut där den andra backen ligger. Ska nog kolla upp med ROV:en​.

 

1 liten Krabbaska

3 Tarmsjöpung som fastnat på vägen upp.

 

post-877-0-28422600-1448480276_thumb.jpgpost-877-0-62304200-1448480280_thumb.jpgpost-877-0-91990200-1448480283_thumb.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hålla fingrarna i styr utan drog upp norra backen igår. Fick några trevliga fiskar:

 

5 Stensnultror

1 Skärsnultra

1 Svart smörbult

 

Det är lustigt att fiskarna följer med upp utan att simma ur backen.

Bara textuppdatering denna gång, men jag vill ändå dokumentera det hela. Ska försöka att inte röra backarna under december för att ge dödmanshandlarverna chans att fästa.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det blivit succé. Det var helt oväntat att det skulle komma upp så mycket fisk.

 

Var ute igår kväll igen och drog upp norra backen, har svårt att hålla mig. Fiskfångsten blev två små stensnultror. men nu börjar det hända lite med stenarna också. Något har växt på två av stenarna, men det är svårt att identifiera på en mörk, våt och blåsig brygga. Det får växa till sig.

 

När jag packat ihop backen och skickat ner den till botten igen råkade jag se nått misstänkt liggande på bryggan. Det visade sig vara en liten sjurygg på ca 1-2 cm. Snabbt ner i spannen och den simmade kvickt iväg. Kul!

 

Fångst:

3 Krabbtaska

2 Stensnultror

1 Sjurygg

Tillväxt på 2 stenar.

 

post-877-0-95512600-1449650343_thumb.jpgpost-877-0-46475800-1449650344_thumb.jpg

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fick finbesök av Daniel (Mikoto), Sara och deras kompis (namn är inte lätt om det inte handlar om saltvattensfisk...) i onsdags 3/2 och vi passade på att ta en tur ut till Lysekil. Vädret var stilla för en gångs skull och vi fick med oss en hel del smått och gott. Det var lite tillväxt på stenarna i form av kalkrörmaskar och lite oidentifierade klumpar. Tyvärr fick jag inte fram kameran i all uppståndelse.

Däremot upptäckte Daniel att det var en hel del mossdjur och sjöpungar på undersidan av översta backen där ljuset inte kommer åt. Så jag ska nog ordna en till uppsättning backar med små hål i kortändorna för att se om det blir mörkare och därigenom mer påväxt på stenarna också.

 

Följande fångades:

Flera skärsnultror och stensnultror

En valthornssnäcka

Flera nakensnäckor

En lös tarmsjöpung (Kom från flytbryggan)

Strandkrabba

Stora tångräkor

Flera gamarus-räkor

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Var ute i eftermiddags och drog upp endast den norra backen. Det var bara tre fiskar och en hel del märlor. Blev mest glad för tejstefisken som är en rolig fisk med mycket personlighet.

Värt att notera att det var väldigt lite sjöstjärnor jämfört med tidigare. I vanliga fall kan man räkna till 30-40 i olika storlekar, men nu kanske det var 10.

 

1 liten Skärsnultra

1 Tejstefisk ca 10cm

1 sjustrålig smörbult

ca 20 märlor

1 art av skalmask som jag tror är Eunoe nodosa. Den hamnade i karantänsakvariet då den ser lite "farlig" ut och jag inte hittat nått om deras diet. Misstänker egentligen att de inte äter rov, men vågar inte chansa.

WP_20160313_17_54_25_Pro.jpg.44a1f10d613WP_20160313_17_54_33_Pro.thumb.jpg.c15d2

 

 

 

Den vanliga sjöstjärnan är otrolig på att självläka...

56e5ac4b78e97_2016-02-21002.jpg.ac84d684

 

 

Så här ser undersidan ut på "övre" backen ut och så vill jag egentligen att stenarna ska se ut också. När tid finns ska jag tillverka några nya backar med betydligt mindre hål i för att få det mörkt.

56e5ac51399e7_2016-02-21003.jpg.c5adb62c56e5ac555fc37_2016-02-21004.jpg.b1ad4487

 

 

Det är lite påväxt i alla fall...

 

56e5ac59ae900_2016-02-21007.jpg.4980299d

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen jag var ute och kollade mina backar och med tanke på att de legat i havet i ett halvår nu var jag full av förväntan. I min fantasi var stenarna täckta med massa kul djur. Verkligheten såg dock precis likadan ut som tidigare. Det vill säga knappt nått växte på stenarna. Däremot så finns det en hel del kul på själva plasten.

Nåväl, det kom upp lite annat kul ändå. Bland annat.

  • 1 trollhummer ca 3 cm (Troligen Galathea squamifera)
  • 1 krabbtaska
  • 1 maskeringskrabba
  • 1 Ishavssjöstjärna
  • 1 stor stensnultra
  • En miljon vanliga sjöstjärnor

Bilder på några av djuren i min akvarietråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Var ute och uppvaktade mor idag och kunde inte hålla mig från att dra upp backarna. Och där fanns lite liv. Det har börjat gro småsaker på stenarna, några små sjöpungar, svampdjur, småanemoner och något som antagligen är rödalger. Ska försöka ta några foton nästa gång. Men det börjar komma gästbåtar i hamnen, vilket gör mig lite orolig att nån nyfiken rackarunge/vuxen får för sig att dra upp backen och förstöra allt... Får flytta på dem så fort som ny båt blivit inköpt.

Norra backen hade de sedvanliga sjöstjärnorna och ett par större stensnultror som åkte tillbaka i havet igen.

 

I södra backen:

  • Flera stora havsborstmaskar som fick livet tillbaka då jag inte vågade riskera att de skulle äta upp nedanstående fynd.
  • En riktigt fin tejstefisk
  • Tre små fiskyngel ca 3 mm, som ej är identifierade ännu. De har någon form av fästorgan på magen, så det kanske är stenbitsyngel. Men de flesta fiskyngel har väl nån form av fästorgan i början? De fick följa med hem även om det antagligen inte går att dra upp dem. Jag ska dock försöka med levande artemia.

 

  • WP_20160529_16_58_26_Pro.jpgWP_20160529_16_58_57_Pro.jpg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Slanten sa:

så fort som ny båt blivit inköpt.

 

 

 

båt.jpg

 

?

 

Kul med små larver! Borstmaskar låter ju kungligt med, de är nog bra på att äta elände. Är de så här stickiga och ludna som tropiska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån liten eka! Hehe

Ja, det är grymt kul. Såg en av dem idag, så de lever i alla fall. Har åkt och köpt artemia som ligger på kläckning nu. Ska bli intressant att se om ynglen äter imorgon.

Borstmaskar är lite äckliga, speciellt när de har lite större storlek. Käkarna är ganska kraftiga och man är nästan lite orolig för att få ett bett. Men trots att de har borst verkar de inte släppa dessa när man tar masken med handen.

Jo de är nog väldigt bra att ha i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

För ett par tre veckor sedan drog jag upp backarna och en av stenarna hade några fina tarmsjöpungar fastväxta på sig. Den tog jag med hem och la i mitt lilla experimentkar. Det följde även med en hop med lösa sjöpungar och det är nu det blir intressant. De har legat i vattenytan på akvariet och flutit med "foten" mot glaset och nu upptäckte jag lite lätt förvånad att de faktiskt växt fast. Riktigt kul!WP_20160809_21_03_14_Pro.jpg

 

I förgrunden kan man se sjöpungarna som sitter fast på stenen och vid vattenytan de som växt fast på glaset. Det är flera stycken som fastnat.

WP_20160809_21_03_32_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mikoto

Nu gäller det bara att komma på ett bra sätt att få dem att fästa på bakgrunden i huvudkaret där det är betydligt högre flöde. Kanske genom att borra hål i ett rör för lite ventilation och fästa upp den temporärt på underlaget för att ge organismen chans att fästa.

 

Hittade en riktigt stor väle på stranden efter veckans storm. Den blir perfekt att använda för att sätta ut ett par backar ute på havet och låta dem ligga hela vintern.

 

WP_20160811_12_07_45_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ute efter jobbet och drog upp södra backen. Det var lite tyngre än vanligt och jag tror att det berodde på en lätt beväxning av ett fåtal sjöpungar på linan...

 

WP_20160902_15_24_52_Pro.jpgWP_20160902_15_24_57_Pro.jpg

 

Nåväl, när backen väl kom upp fanns där fem stycken väldigt små trollhumrar och en fantastiskt fin bergvar på 3-4 cm. De är grymma på att kamouflera sig, men min rosa spann blev kanske en aning för mycket. Nästan alla sjöpungar fick följa med hem :)

 

WP_20160902_16_31_34_Pro.jpgWP_20160902_16_32_07_Pro.jpg

 

Backen har legat i havet ca 10 månader nu och det växer grymt mycket på själva plasten, men på stenarna är det knappt nått alls. Det är lite märkligt, så jag börjar undra om sprängstenen inte är så lockande av nån anledning. Ska försöka komma ihåg att ta några stenar från en strand och lägga i backen som jämförelse.

Första bilden är från när stenen legat några veckor förra året.

Nästa bild visar att det faktiskt växt några kalkmaskar på EN sten i alla fall.

Försöker klura ut hur jag ska utnyttja faktumet att det växer riktigt bra på plasten.

 

post-2834-14468936627122.jpgWP_20160902_15_22_30_Pro - kopia.jpg

WP_20160902_15_24_36_Pro.jpg

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tufft! Helt bisarr bild där med sjöpungarna på linan! Enorm tillväxt.

 

Är det en anemon som sitter på backen på sista bilden?

 

Bergvaren är ju kanon! Vilken fisk, undrar hur snabbt den växer :-) Men att kalla trollhumrarna små var nog i underkant, haha de går ju knappt se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tarmsjöpungar är otroliga djur att växa. De är bara ettåriga, så de växer fort. Linan är bara 8mm tjock och att alla får plats är ett mysterium då de avsöndrar ett gift för att hålla huden ren från påväxt. Så alla måste ha en liten bit av linan för att hålla sig fast...

De verkar dock föredra linan istället för backen som bara var ett par meter djupare. Det är antagligen mer gynnsamma strömmar på linan. Det är verkligen en monokultur, inget annat djur har en chans att fästa. Däremot satt det några fina krusbärssjöpungar på linan strax under tarmsjöpungarna.

 

Det är en sjönejlika som har vandrat in på backen.

Bergvaren är nog ett år skulle jag tro, så de växer ganska fort. Den ska få bo i mitt lilla akvarium och växa till sig, så även trollisarna. Bergvar är min favoritplattfisk! De sitter helst på lodräta bergväggar eller under utsprång. Deras färgteckning är helt underbar...

 

Hur ska vi kunna utnyttja faktumet att det växer så bra på plasten? Har bra lust att sänka ner en BTN slimline :) Finns det billiga plaststenar som man kan få bra tillväxt på?

 

Lite påväxtfakta:

Stenarna i överbacken är utsatta för ljus medans stenarna i våningen under har det mer mörkt, men påväxten är lika dålig på bägge våningsplanen.

Undersidan på överbacken fick påväxt först och ligger i topp.

Beväxningen på plasten är näst bäst på väggarnas utsidor, lite sämre på väggarnas insida.

En slutsats man kan dra är att det kanske hade blivit bättre tillväxt om stenarna legat på ett nät för att exponera undersidan bättre.

 

Kommentarer eller idéer?

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har ju tankar om att odla sjöpungar för att sedan röta dem för gas. Tittar man på den där linan verkar det ju inte helt stolligt...

 

Bergvar, jo, det är riktigt trevligt att ha.

 

Växer det lika mycket på plasten på insidan som på utsidan? Det är inte bara fråga om cirkulation? Vad tror du om att knyta fast en sten på utsidan av backen och se om den blir mer uppskattad där?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så fantastiskt fint väder att jag helt glömde bort att fästa några stenar på utsidan. Men jag fick i en lövkorg med sten istället. Där ska det nog vara lite bättre cirkulation.

 

WP_20160905_17_29_49_Pro.jpg

 

Om man jämför påväxten mellan insida, utsida och undersida är det riktigt stor skillnad.

Vi börjar med insidan:

 

WP_20160902_15_22_30_Pro.jpg

 

Utsidan är betydligt bättre:

 

WP_20160902_15_24_42_Pro.jpg

 

Backen är ju uppdelad i en stor ytterback och en mindre som sitter innuti den större. Om man vänder på den lilla backen och tittar på undersidan får man se nått grymt:

 

WP_20160905_17_18_58_Pro.jpg

 

WP_20160905_17_19_05_Pro.jpg

 

Så trots att "undersidan" har lika dålig cirkulation som de vertikala väggarna är det ändå mycket tätare påväxt och högre artrikedom.

 

Efter nästan ett års experiment kan man konstatera att det inte blivit alls som jag trodde från början. Endast ett fåtal stenar har fått påväxt, men "bifångsterna" av fiskar och andra lägre djur har varit väldigt lyckad.

Jag kommer fortsätta med denna typ av backar för att fånga djur som vill gömma sig.

Däremot får man nog tänka om lite grand med tanke på stenarna. En preliminär plan är att fortsätta på Bygerts plan och sätta fast sten UNDER backen. Den nya öppna korgen ska flyttas till ett ställe där jag vet att det växer dödmanshand och så får den ligga över vintern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...