Gå till innehåll

Frågor och funderingar kring saltvattenskar


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Okej tack. Vad för fiskar är lämpliga som nybörjarfiskar? Skulle ett par clownfiskar funka tillsammans med några räkor/kräftor och nån mer enkel fisk? :)

Ja clowner är bra nybörjarfiskar då de oftast är odlade och på så sätt enkla att mata och även för att de är tåliga. De är oftast bra att köra två stycken så de bildar par men köp inte fler än två då de kan vara aggressiva mot artfränder som inte är deras partner.

En populär nybörjarfisk är frökenfisk men jag skulle avråda från att köpa en sån. Det är ofta man ser annonser på folk som vill bli av med dessa då de ofta blir väldigt aggressiva.

När det kommer till det levande du har i akvariet så försök gärna kombinera de fina med det hjälpsamma. Alltså, köp gärna fiskar som gör nytta och inte bara är fina. Clowner gör tex ingen nytta men det är ofta det man först vill ha när man skaffar salt. Fiskar som äter alger är alltid härligt att ha då alla får alger förr eller senare och det behövs betas ner. En "lawnmower blenny" (Salarias fasciatus) är långt från färggrann men är duktig algätare och utan problem den roligaste fisken jag har. Den lämpar sig också bra för den storlek på akvarie du tänkt.

Kirurger är väldigt fina, revsäkra och är grymma på att äta alger men du ska absolut inte ha kirurger i ett sånt kar du tänkt då det blir för stora för snabbt.

Med mycket fiskar så ökar belastningen på karet och för hög belastning leder ofta till alger eller cyanobakterier så om du kör med ett 100 liters så se till att planera dina fiskköp och se till att det är fiskar som håller sig små som du köper.

Räkor, eremiter och sniglar däremot kan du köpa utan att belasta akvariet. Det finns många roliga räkor att köpa och många gör nytta i akvariet.

Putsarräkor är röda med vita ränder och långa vita spröt och håller borta parasiter från fiskar. Pepparmintsräkor är rosa och rödrandiga och äter glasrosor (liten anemon man ofta får och kan bli en riktig pest). Harlequinräkor är otroligt vackra och äter sjöstjärnor. Gillar du fina sjöstjärnor ska du ju så klart inte ha sånna räkor men de flesta köper dessa räkor då de vill minska beståndet på asterinasjöstjärnora som alla får och som förökar sig fort.

När det kommer till koraller så kräver det en hel del av akvaristen så läs på innan du skaffar det men mjukkoraller brukar de flesta klara av utan större problem.

Kortfattat om koraller

SPS: Står för small polyp stony. Dessa koraller är hårda som sten och växer ofta (men absolut inte alltid) som grenar. Dessa koraller är generellt de svåraste typen av koraller då de kräver mycket ljus och väldigt stabil vattenvärden. Räkna med att behöva testa vattnet minst en gång i veckan. Dessa rekommenderas inte till en nybörjare.

LPS: Står för large polyp stony och har precis som SPS ett skelett. Däremot är själva vävnaden ofta väldigt köttig och polyper är stora. LPSer kräver mycket mindre ljus än SPS och är betydligt tåligare mot svängande vattenvärden. Dock behöver man fortfarande hålla koll. Man bör även stödmata LPS-koraller då och då.

Mjukkoraller: Dessa koraller saknar skelett och de flesta är de absolut lättaste korallera du kan ha. T.ex. ett "kenyaträd" är en riktig nybörjarkorall och klarar det mesta. Det finns dock mjukkoraller som är bland de svåraste man kan ha i ett akvarium, så tro inte att alla är enkla.

Annemoner: De clownerna brukar bo i är ofta sk bubbeltipanemon men det finns många andra sorter. Glasrosor som jag nämde är en anemon och något du inte vill få in i ditt akvarium då de förökar sig snabbare än kaniner och är hemsk fula. Skivanemoner är en väldigt enkel anemon att ha och ger ofta ifrån sig väldigt starka färger. Så kallade "knappar" eller zoanthus är extremt fina och färggranna anemoner som är en passion av många akvarister. De är hyfsat enkla att sköta om och har stor variation på färgerna. Ett varningens finger dock. Dessa anemoner bär på ett gift som kallas palytoxin och är bland det farligaste giften i världen. Det finns skräckhistorier om akvarister som nästan mist livet när de hanterat denna anemon fel.

Det finns andra typer också men dessa är väl de vanligast kategorierna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns olika typer att välja på men du ska ha sånt som är till för saltvattensakvarium då "sötvattenssand" kan innehålla metaller och annat som du inte vill ha tillsammans med koraller. Vissa påstår att det är båg dock och jag är inte insatt nog att svara på om det stämmer eller inte. Jag kan dock tycka att vit sand passar bäst så varför chansa med "sötvattenssand"?

Det du ska tänka på är storleken på sanden. Det varierar mellan 0.5 mm och över 10mm. De flesta kör nog mellan 1-2 mm.

Finkornig sand har fördelen att den håller sig vit men har nackdelen att den flyttar på sig ifall du har stark cirkulation vilket man har när man kör de känsligare spserna. Grövre sand har dock nackdelen att färgas av kalkalger plus att glasrosor kan fästa i dem.

Ett annat alternativ är att helt strunta i sand. Vissa tycker dock att man blir av med viktig biologisk filtrering då medan andra gillar det för att du slipper att cyano och liknande börjar växa i sanden

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, därför det var mycket dyrare då :) Men skulle Lido funka som nybörjarkar eller är det inte något alternativ?

Jag startade med ett Lido och som mammadubba säger så blir det inte så snyggt med skummaren hängande i bakrutan men smaken är som baken, men klart det funkar.

Anledningen till att jag valde Lido var att jag fick allt väldigt billigt och det var för att testa om det här var något jag ville hålla på med så jag ville hålla nere kostnaden för inte kasta pengar i sjön om det skulle vara tråkigt.. Med facit i hand nu 6 månader senare var att jag skulle skippat Lido och gått all in från början för det var ju kul givetvis!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kikat lite på både akvarium, fisk och räkor. Det kommer bli ett begagnat Rsm 130 (förutsatt att jag hittar något), men inte än på ett tag. Dock skadar det ju inte att fråga redan nu. :) Skulle gärna vilja veta om dessa fiskar funkar i detta kar, om dem funkar tillsammans och om dem är bra att börja med. Det kan vara så att jag kollat på för många sorter, men då får jag avgöra senare vilka det blir beroende på vilka som går ihop med varandra. De jag har kollat på är:

Lysmata amboinensis (Putsarräka)

Amphiprion ocellaris (Vanlig clownfisk)

Echinaster purpureus (Röd sjöstjärna)

Abudefduf sexfasciatus

Gramma loreto (Feabborre)

Chrysiptera parasema (Gulfenad blå frökenfisk)

Salarias fasciatus

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amboinensis, gramma och salarias funkar fint. Abudefduf sexfasciatus vet jag inget om men enl info på reeflex är de stimfiskar och blir för stora. Vet heller inget om just den sjöstjärnan du frågar om men generellt sätt finns det många sorters sjöstjärnor som är olämpliga för att de äter koraller eller för att de dör av svält i akvarier.

Frökenfiskar är ofta väldigt aggressiva och inget jag skulle stoppa ner i mitt akvarium.

Bra info hittar du på sv.reeflex.net samt liveaquaria.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kikat lite på både akvarium, fisk och räkor. Det kommer bli ett begagnat Rsm 130 (förutsatt att jag hittar något), men inte än på ett tag. Dock skadar det ju inte att fråga redan nu. :) Skulle gärna vilja veta om dessa fiskar funkar i detta kar, om dem funkar tillsammans och om dem är bra att börja med. Det kan vara så att jag kollat på för många sorter, men då får jag avgöra senare vilka det blir beroende på vilka som går ihop med varandra. De jag har kollat på är:

Lysmata amboinensis (Putsarräka)

Amphiprion ocellaris (Vanlig clownfisk)

Echinaster purpureus (Röd sjöstjärna)

Abudefduf sexfasciatus

Gramma loreto (Feabborre)

Chrysiptera parasema (Gulfenad blå frökenfisk)

Salarias fasciatus

Tack!

Jag skulle skippat sjöstjärnan då den troligtvis kommer dö av svält. Om du vill ha sjöstjärna så kör på en sandvändande sjöstjärna. De överlever utan problem så länge du har tillräckligt med san och de gör nytta. Har haft min i snart 3 år.

Du har listat två frökenfiskar och som jag skrev förut så är det inget jag kan rekommendera då de ofta blir aggressiva. Speciellt om du har två olika.

Gramma loreto har jag själv en och den kan ibland visa aggressivitet genom att öppna munnen mot fiskar som kommer nära. Den har dock aldrig gjort något utfall. Däremot är iaf min en ganska tråkig fisk. Ligger mest och trycker bakom en sten och kommer bara fram för att äta

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Vidofner att du kan få problem med den stjöstjrna du valt och att en sandvändande stjöstjärna förmodligen funkar bättre. Den är iofs inte lika färgglad.

Här finns en länk : http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+528+581&pcatid=581

Om du skaffar den i alla fall så hade jag väntat tills akvariet har kommit igång och dessutom varit beredd att stödmata om det behövs.

Tänk på att stjöstjärnor inte får komma i kontakt med luft eftersom det skadar dem. Dessutom är de ofta känsliga för förändringar i vattenkvalité vilket gör det extra viktigt att vänta tills du kommer i balans med ditt akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då ska jag nog undvika dem till en början. Nåt förslag på nån annan enkel fisk som går ihop med clownfisk, ambionesis, Granma och salarias?

Finns många fredliga fiskar. Vet inte var jag ska börja. Nemateleotris-släktet är väldigt färggranna, enkla att få tag på, fredliga och är små så de passar bra för den storlek du tänkt. Nemateleotris helfrichi är en drömfisk för mig dock är just den ganska dyr.

Många gobies är enkla och roliga men vissa kan bli aggressiva om andra gobies finns i deras närhet. Har dock dålig koll på vilka som passar med vilka.

Varför kanske inte ha ett goby- och pistolräkepar? Väldigt intressant symbios de lever i.

Salarias är en blenny och det finns många andra blennies som är enkla och små. Jag har en salarias och en bicolor blenny. Den är väldigt rolig och gömmer sig i ihåligheterna på stenarna. Vissa har dock problem med bicolor blenny och koraller men jag har aldrig haft det problemet och tror det är hyfsat ovanligt problem.

Kardinalfiskar är små och snälla och bildar ofta stim. Dock tycker jag din storlek på akvarium inte lämpar sig för att satsa på ett stim men däremot kanske en grupp bangaikardinaler? Dessa är väldigt fina, lugna, lätta att få tag på och förökar sig ofta i fångenskap.

En av min favoritfiskar är mandarinfisken. Denna är bland de fredligast och mest färgglada fiskar du kan få tag på. Problemet är dock att väldigt få äter den mat vi ger den utan äter istället levande små kräftdjur som lever bland stenarna så du måste antingen ha riktigt förstklassig sten om du vill kunna introducera en mandarinfisk direkt eller så bör du vänta ett halvår eller något tills beståndet av små kräftdjur vuxit till sig.

Min har jag haft över 2 år och den har aldrig ätit något jag givit den. Däremot ser jag den simma omkring och jaga copepods hela tiden.

Det finns många fina wrasse också men de kan vara lite hoppglada i vissa fall. En sk sixliner är en populär wrasse och blir inte särskilt stor. Den är lite som en mandarin dock och kan utkonkurrera mandarinen i ett litet akvarium. En sixliner äter dock mat man ger dem utan problem så man kan skaffa en sån tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har nu en susning om vilka fiskar som passar och vilka jag vill ha till en början.

Har nu kommit till när man startar upp akvariet. Har googlat och googlat, men hittar inte så mycket, tyvärr. Har förstått att det finns två metoder i Sverige som är vanliga. Nano-kar metoden är väl inte aktuell till ett 130 liters?

När osäker på hur man börjar och vad man gör vilken dag under uppstarten. Till exempel hur länge akvariet ska stå utan fisk eller koraller och när man ska lägga i levande sten och sand. Någon som kan berätta eller någon som har en bra länk?

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag personligen tycker denna är väldigt informativ, även om den kanske inte tar upp exakt allt så tror jag att det är en ganska bra riktlinje.

är själv i uppstartsfasen av ett kar och kommer nog att försöka hålla mig lite efter den

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17503-Mina-erfarenheter-av-att-starta-upp-ett-saltvattensakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta sätter den i en tvättstuga tex.. En delning från invatten på tvättmaskinen tex.. Sen går vattnet igenom den o du har ett slaskrör ner i något avlopp o ett finvatten till en 25L dunk tex.. Vattnet i dunken ska du använda :).. En viss volym vatten går i slasken o en viss volym blir finvatten.. Man ska köra med svalt/kallt vatten.. Dunkvatttnet blandar du med akvariesaltet.. O du är klar..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...