Gå till innehåll

Död sps?


chordatas

Rekommenderade inlägg

Köpte för ca 2 veckor sedan några koraller som verkligen såg toppen ut när jag köpte dom med polyper ute, fina i färgen och allt. Så här såg de ut när de kom ner i karet: f8beac21d93bafa0872d72ee1d41a901.jpg

Men nu ser jag inga polyper och färgerna är helt borta. Det är montiporan och korallen uppe till höger som jag pratar om. Några bilder från hur de ser ut nu: 79edabcffacd95a4c110ad021785c600.jpgac89341d001d6adb3761d4c07e322ca6.jpg

Montiporan är hudfärgad, nästan vit och den andra korallen har polyperna aldrig ute. Är korallerna döda? Har på 50 w belysning, kör skummare, bra cirkulation och filtration. Allt annat i karet går bra och parametrarna ser bra ut. Behöver tips!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

....

Kan du utveckla?

Har du koll på salthalt , KH , ca , mg osv ? Fosfat/nitrat ?.. Den spretiga korallen ser absolut körd ut.. Montiporan kan vara lite tåligare...

Med vänlig hälsning, Manne

Tack!

Låter inte bra ju, finns det något jag kan göra för att rädda dem?

Mvh

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du säger att värdena ser bra ut men vad mäter du? De värdena som Manne skriver om bör du ha stenkoll på om du ska ha spser. Dessa värden ska dessutom hållas stabila om du ska lyckas. Dock är instabilitet inte problemet här då de dött så kort efter att du köpt dem. Något måste vara extremt fel känns det som när de dör så där snabbt. Kan du möjligen ha koppar i vattnet?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte för ca 2 veckor sedan några koraller som verkligen såg toppen ut när jag köpte dom med polyper ute, fina i färgen och allt. Så här såg de ut när de kom ner i karet: f8beac21d93bafa0872d72ee1d41a901.jpg

Men nu ser jag inga polyper och färgerna är helt borta. Det är montiporan och korallen uppe till höger som jag pratar om. Några bilder från hur de ser ut nu: 79edabcffacd95a4c110ad021785c600.jpgac89341d001d6adb3761d4c07e322ca6.jpg

Montiporan är hudfärgad, nästan vit och den andra korallen har polyperna aldrig ute. Är korallerna döda? Har på 50 w belysning, kör skummare, bra cirkulation och filtration. Allt annat i karet går bra och parametrarna ser bra ut. Behöver tips!

Mvh

jag tror att ditt ljus är för klent för stenkoraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver mäta värdena. Stenkorallen högst upp ser lite ut som om den blekts av för starkt ljus. Montiporan ser ut som i ljusschock eller nollat fosfat.

Euphyllian ser definitivt inte ut som om den fått mycket ljus. Det passar inte alls ihop så det bör vara vattenvärdena.

Och alla är viktiga. I turordning:

Salthalt. En vipparmmätare visar så gott som alltid fel. Använd en flytboj eller helst en refraktometer. ( Den lilla flytbojen med inbyggd termometer är kass)

KH, Ca, Mg, nitrat och fosfat kan alla döda koraller om det är fel mängd.

Temperaturen är inte trolig. Korallerna bör klara 2 veckor mellan 20 och 30 grader även om 25 - 27 grader är att rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första som slår mig..hur transporterades de?per post? och hur länge?..kan ha betydelse om bra packat eller inte...har själv köpt montiporior via post..i princip döda när jag fick dem ...uselt packade..mindre bitar en du verkar ha köpt också.

Sen hur mäter du in ditt salt? Väga in per gram är nog att föredra brukar ge rätt oavsett saltmätare om det inte är fuktskadat salt förståss..annars om du inte har refraktometer ta med en skvätt till din lokala handlare så du får se...stämmr det mot den du mäter med så skulle jag lägga de slantarna på bättre cirkulation...för bra har du inte i mitt tycke! Biofiltret är ok isig men duger inte till att cirkulera burken med...och diffiusorn på pumpen har du inkopplad med? Blir la bubbelvatten som tusan..bort med den...köp en liten streampump som kompliment..den flyttar mer vatten med bredare stråle som är att föredra

Jag är heller inte helt främmande för att det kan vara ljuschock ...dra ner ljuset på min ett par dagar och öka på lite i taget...hur lång belystid har du per dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen hagbard.

Köptes i affär och fraktades i plastpåse ca 1 timme. Mäter min salthalt med en vipp-hydrometer. Men om det vore fel på salthalten eller vattenkemin borde väl fiskarna, euphyllian och eremiterna också vara dåliga/ döda? I nuläget verkar alla ovannämda stormtrivas, dock så är jag långt ifrån en expert.

Har kopplat bort slangen som gjorde att det bubblade i karet. Har även en tunze cirkulationspump på 2300liter/timmen som inte syns i bilden, har fått höra att den cirkulationen är tillräcklig. Har soluppgång vid 7 och solnedgång kl 22.

Förstår fortfarande inte vad som gått snett.

Mvh

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen hagbard.

Köptes i affär och fraktades i plastpåse ca 1 timme. Mäter min salthalt med en vipp-hydrometer. Men om det vore fel på salthalten eller vattenkemin borde väl fiskarna, euphyllian och eremiterna också vara dåliga/ döda? I nuläget verkar alla ovannämda stormtrivas, dock så är jag långt ifrån en expert.

Har kopplat bort slangen som gjorde att det bubblade i karet. Har även en tunze cirkulationspump på 2300liter/timmen som inte syns i bilden, har fått höra att den cirkulationen är tillräcklig. Har soluppgång vid 7 och solnedgång kl 22.

Förstår fortfarande inte vad som gått snett.

Mvh

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Aha! Bra transport alltså! Cirkulation med visade det sig(se till det rör om i ytan bara). Bra poäng med salthalt där..men försök att få ett mätvärde till..men ska mycket till iofs att hamna fel mellan typ 1021-1027? Kan tänka mig att euphyllian ser lite slö ut..jag misstänker för skarpt ljus ang den..mina kan dra ihop sig så där vid för mycket ljus om jag råkar glömma att slå på timern he...inbillar mig att det är ljuset som bidde för kraftigt..ingen stor burk du har...sen är det ju busenkelt att komma rätt om du får rätt salthalt när du mäter i en sådan liten bytta...byt typ 20 procent per dag i typ 4-5 dagar så bör du komma överlevnadsrätt (mg ca kh)ang sps om det skulle vara helt åt H..fosfat/nitrat blir ju också bättre

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en 90w ctlight som jag kör på 50% då jag var rädd att korallerna fått en ljuschock. Fick nämligen det tipset av någon annan att sänka belysingen och sätta korallerna lägre ner.

Ursäkta !

läste slarvigt!!! 90w till 30l funkar utmärkt!

tar tillbaka allt jag skrivit :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...