Gå till innehåll

första saltkaret! 120l+sump


BruM

Rekommenderade inlägg

Tja! håller på att starta upp ett litet saltkar här hemma nu efter att ha haft lite blandade sötvattenskar i ca 8 år. Mitt nuvarande sådant är ett ca 250l 6 kantigt hörnakvarium som är 75cm högt med lite blandade ciklider och jag haft i snart 4 år.

Visningskaret kommer bli ett standard 120l 75x40x40 helglasakvarium och sump kommer vara ett likadant

Anledningen till att det blir så är för att för att först tänkte jag bygga om mitt 250 till salt men insåg snart att det kommer bli väldigt bökigt att göra det! delvis pga formen på akvariet och delvis pga höjden då jag knappt når ner till botten. Sen under årens gång har ju glaset även fått sig sin beskärda del med lite repor och grejer.

det karet har även varit ett ''utställnings'' saltvattenskar för ca 10-15 år sedan

Då jag redan hade köpt båda 120l så tänkte jag börja med det istället!

Beställde lite teknik igår då och det vart då

Skummare: Coralbox D500

Returpump: Jebao DCT6000

Cirkulationspump: Jebao RW8+om det behövs så kommer jag stoppa ner en Tunze 6025 som jag har köpt tidigare

Värmare: Weipro 300W Titan

Belysning: Coralbox M1-60 V2 LED

+ en Jebao DP-4 och ett auto top off kitt samt lite annat smått och gott

Har tidigare även köpt på mig 6 meter 20mm pvc och 3 genomföringar+2st 28mm diamantborrar, en kulventil, unionkoppling, böjar och tangitlim.

Ställningen kommer jag bygga så att visningskaret blir på ca 110-120cm höjd så det ska bli lätt att titta in i det utan att böja sig allt för mycket. kommer även ha någon typ av överdel med.

Sumpen kommer hamna så nära golvet som möjligt med 45x45mm regel och plywood under.

ska även försöka få in ett litet topoff kar i bänken på ca 65L där jag då även ska kunna blanda bytesvatten när det är dags för det.

tanken med den egentligen något ''överdimensionerade'' utrustningen är att om jag nu skulle känna att jag vill ha ett större kar lite senare så ska jag (iprincip) bara kunna flytta över sumpen till det karet.

och då det egentligen inte vart så mycket dyrare egentligen om man räknar med frakt och sådana grejer så kan det ju underlätta en hel del vid ett senare skede.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då jag nu har haft ett av 120l akvarierna ''igång'' i ca 7-8 månader med ca 8-10kg ''död'' sten och 3kg levande sten för att starta igång den samt att lära mig lite vad som händer och sker i akvariet.

har bara en streamerpump, doppvärmare, enklare LED ramp, thermometer samt någon liten påse med fosfatremover

vattenvärdena som jag hade idag var (salifert)

PH: ca 8,15

KH: 9 dH

NO2: 0 mg/L

NO3 0 mg/L

PO4 0,03 mg/L

Temperatur 28 grader

salthalten 1,022 med min ''vipparmsmätare'' ska dock köpa en riktig refraktometer innan karet ska igång på riktigt

försöker dock fortfarande lära mig testerna lite grann då jag inte har använt dem jätteofta.

dock blir jag både lite imponerad och samtidigt lite skrämd över hur mycket man får med på bara 3kg levande sten

som jag har sett hittills har jag fått med

2st ormsjöstjärnor

minst 2st vanliga sjöstjärnor

30-40st rörmaskar eller såkallade fanworms

ca 20 sniglar som nu börjat växa lite

lite borstmask

copepods, amphipods, småräkor

dock verkar jag ha sluppit de flesta såkallade pesterna

så frågan är ju om jag ska köpa mer levande sten eller köpa mer död sten. den döda stenen som jag har nu är inte direkt så estetiskt tilltalande så den kommer nog till största delen att förpassas till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Duktigt av dig att ha sånt tålamod!

Läsa på i all ära, men persoligen tycker jag man lär sig mer och snabbare om man ger sig ut på "djupt vatten" och tvingas lära sig saker som annars inte skulle tänkt på :)

Släng i nån fisk och kanske en lättare korall nu :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo känns ju som att man kan läsa på i all evighetet och ändå missa massa saker. tänkte att man kan väl lägga ner en ''lämplig'' summa pengar på en streamer, salt och lite sten och sen helt enkelt se vad som händer.

samtidigt så känns det ju som att jag kan vänta lite till med fisk och koraller innan jag fått upp karet mer permanent och med skummare och förhoppningsvis bättre belysning. ska ju dessutom köpa mer sten så vill ju helst inte ha allt för mycket levande då man ska köra igång den!

de döda stenarna var dock mer eller mindre vita när jag la ner dom men har nu fått både lite kalkalger samt blå/grön nyans i lite olika intensitet där belysningen ligger på. under så är dem dock fortfarande mer eller mindre vita

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

försökte mig på att plocka isär ett 90l igår för att använda glaset till sumpen! då det är ett gammalt akvarium så var det någon typ av ganska grov bakelitaktig ram runt. 2 av rutorna sprack då iallafall (än så länge :P) ena kortsidan och ena långsidan.

dock hoppas jag på att kunna dela på långsidan och ta bort den dåliga biten!

rutorna visade sig vara nerstuckna i bottenramen ca 1cm nedanför bottenglaset in i ramen och fastsilikonerad där. de långa rutorna har fortfarande kvar ramen i bottenkant och vågar inte värma för mycket heller pga att jag inte vill att det ska spricka mer.

jag har dock med största sannorlikhet bestämt mig för att addera mer död sten och ''live sand'' iallafall och även en plan i huvudet på hur jag vill göra sumpen, beror bara lite på hur stor skummaren och returpumpen är!

förhoppningsvis kommer paketet imorgon!

ska försöka göra någon ritning ikväll och lägga upp så får vi se om det finns några synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick hem vissa prylar idag iaf!

Skummaren

belysningen

returpumpen

doserpumpen+tillbehör

belysningen ser då lovande ut iaf det lilla jag provade den men måste ju självklart finjusteras när den är på plats, men då FS måste ha haft någon typ av felsättning på priset så betalade jag ca 1500kr för den inklusive frakt ifrån UK istället för 3200kr+frakt från hong kong :)

har inte hunnit fixa någon ritning på hur jag tänkt sumpen än men ska försöka få det gjort någon dag framöver. blir ju lite lättare nu när jag har både skummare och returpump hemma nu iallafall! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade sett en sumpdesign på nätet jag gillade och dessutom så en av lådorna prylarna kom i var nästan exakt samma storlek som min sump!

klippte lite kartongdelar och började bygga!

imag0184.jpg

dock när jag nu var ''färdig'' med den så insåg jag ganska snabbt att det inte blev riktigt som jag tänkt mig och dålig utrymmesanvändning.

dock har jag en lite annan design i huvudet som jag ska prova istället!

bild på LED rampen

imag0185.jpg

ska enligt uppgift va på kring 100w iaf men får ju se vad den presterar i verkligheten senare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kunde inte sova (jobbar natt) så pysslade lite mer!

imag0187.jpg

imag0186.jpg

är mer nöjd med det nu iallafall! är även rättvänt nu då jag insåg att det vart fel tidigare :P

refugiumet blir isåfall på ca 30l (kammaren längst till vänster) vilket borde räcka även till ett större kar om man vill uppgradera senare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slängde lite mat i karet igår för att se om nitraten går upp och att man ser att det fungerar som det ska.

sumpdesignen är nog till största del bestämd till design nr 2 iaf. ska försöka åka och handla lite virke i veckan så att jag kan bestämma vart jag ska borra karet och se hur det stämmer ihop med sumpen.

är dock fortfarande väldigt delad med om jag ska köpa torrsten/död sten eller om jag ska köpa riktig LS

döda stenen jag isåfall tittat på är http://www.jlakvarium.se/ovrigt/marco-rocks-dod-sten.aspx

finns ju många för och nackdelar med båda alternativen!

jag vill dessutom välja vilka koraller jag stoppar i och jag inte vill ha några knappar till exempel då vi har hund och hans tunga når överallt! sen jobbar jag med livsmedel så jag vill helst inte ha något som är direkt allt för farligt för människor om man nu skulle råka ha kvar några rester av någonting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

satt i SketchUp och svor litegrann....

akvariebank-med-akvarier-1.png

akvariebank-med-akvarier-2.png

bänken är byggd enligt riktiga mått på akvarier och virke, så nu blir det ju lite lättare att räkna ut hur mycket man behöver inhandla!

höjden från sumpen till regeln under hyllan är 25cm så borde räcka för att komma åt det mesta.

tänkte ha alla pumpkontroller och ATO behållare på hyllan.

räcker det med OSB skiva att ha under akvarierna eller är MDF stabilare?

ska försöka mig på att göra inklädnad och överdelen med lite senare med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var till min lokala saltbutik idag. fick med mig

ytavrinningskam

en bit silikonslang

45 graders pvc vinklar

fick även pris på inkörd LS så blir nog att inhandla kring 10kg av det!

och även 2 st små Amphiprion ocellaris clownfiskar

så nu kanske man får sig en liten spark i arslet så man gör färdigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Bli riktigt snyggt och du verkar ha planerat det väl..... Det jag reagerade på var att du skulle ha en värmare på 300w. Tror du skall gå på en betydligt mindre, om termostaten hänger sig på 300w så kokar du karet :) Kommer själv köra två värmare i mitt kar på där visningsdelen är 840liter. En på 150w och en på 100w.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! hoppas då iallafall att det blir bra någon gång i slutändan då jag har planerat i mer eller mindre ett år nu!

jag har hört/läst någonstans tidigare inom min tid med akvarier att man bör ha en värmare på ca 1 watt per liter, dock kan det ju ha varit med lite äldre och mer ineffektiva värmare. värmaren jag har köpt är med extern kontroll iallafall och inte inbyggd. hade väl förmodligen tänkt se om jag kan hitta någon bra extra säkerhetsutlösning på strömmatningen för någon vettig peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu när jag tänkte efter lita på vad du skrev så har jag förmodligen överdimensionerat värmaren, fördelen är ju att jag behöver ju bara beställa en ny värmare och kan använda styrningen iallafall!

ska nog ändå försöka fixa någon typ av extra säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kalkylatorn säger 130w för bara visningskaret.

sen tillkommer ju självklart sumpvolymen och andra värmetillsatser som tex pumpar, belysning och liknande

så om jag skulle köpa en 100w tillsats och en 50w med inbyggd kontroll och ställa den lite lägre än den ''primära'' värmaren så att den bara kickar igång när den behövs. borde det bli mer rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kalkylatorn säger 130w för bara visningskaret.

sen tillkommer ju självklart sumpvolymen och andra värmetillsatser som tex pumpar, belysning och liknande

så om jag skulle köpa en 100w tillsats och en 50w med inbyggd kontroll och ställa den lite lägre än den ''primära'' värmaren så att den bara kickar igång när den behövs. borde det bli mer rätt?

Klyckrainen som dom brukar säga i tyskland :) (klockrent alltså)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt är inköpt för bänkbygget och har kapat till alla bitar för ramen. så nu återstår bara lite snickeriverksamhet för att få ihop den och sen kapa skivorna :) 

kommer skruva ihop allt bärande med rostfri syrafast skruv samt träplugg och lim, vissa andra detaljer kommer få vanlig förzinkad skruv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

börjar ta sig! går väldigt enkelt att montera allting när man har alla mått ifrån början med hjälp av programmet. alla bitar har passat hur bra som helst hittills och känns väldigt stabil. kommer garanterat bli ännu bättre när hyllan och skivorna kommer upp senare.

 

imag0224.jpg

 

obligatorisk kvalitetskontroll av liten nyfiken vovve!

 

imag0223.jpg 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...