Gå till innehåll

Pris på fraggar


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite kring priser på fraggar.

För mig är det helt obegripligt hur man kan begära (som privatperson) 200-300 kr för en fragg på en Acro.

Hos flera av handlarna runt Göteborg så kostar en stor Acro 300-400kr. Jag vet att det är olika sorter och att vissa arter givetvis e dyra. Om vi tar Anemoner som ett exempel så har jag sett flera röda och gröna bubbeltipp för 300-400 kr, idag när jag var i en butik kollade jag priset på en STOR röd bubbel å den låg på 395kr.

Jag vill inte skapa någon hetsjakt på de som säljer fraggar, då jag tycker att det är ett ypperligt sätt att öka sin korall status. Alla har givetvis ett val att köpa eller låta bli, men att ta lika mycket som privatperson som en handlare tar för en stor korall förefaller mig obegripligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera skäl till ja tar 100 kr och uppåt för en fragg.

Den främsta anledningen är att ja begär inte att någon ska köpa nått alls. Det är däremot superkul att någon/några vill svänga förbi och snacka lite salt.

Ja är helt öppen med att de kostar från 100 SEK och uppåt om det skulle falla någon i smaken att vilja köpa någe.

Skäl nummer två är att pengarna ja får in hjälper mig att sänka mina driftkostnader (som idag ligger på ca 1500-2000/ månad) när allt är inräknat.

Skäl nummer tre är ja anser att mina koraller saknar baggar:)

Skäl nummer fyra är att genom att hålla uppe priset (alltså inte bara ge bort) så konkurerar ja inte med mina lokala handlare.

Skäl nummer fem är att nästen alla koraller ja köpt in har kostat en slant i inköp, tid att driva fram, men framförallt att det fattas en bit på moderkorallen när ja är är färdig.

Tycker sen någon/några att ja fraggar små fraggar ja,,,, då får det stå för dom:):)

För att ja tycker att ja är billig :):)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Larry, jag hoppas att du förstår att mitt inlägg inte var riktat mot någon utan var lite av mina egna tankar. Som du nämner så är det upp till var och en som vill sälja och om någon vill köpa ja då e ju alla nöjda. Min personliga reflektion (åter igen utan att jag riktar mig mot någon) är att varför väljer man att köpa en fragg när man kan köpa en stor korall i butik för nästan samma pengar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får åka totalt 20 mil (drygt 260:- + tiden) för att få tag på koraller, räknar jag in bensinpriset där så är faktiskt de priserna du nämner okej, hittar man närmre till ungefär samma pris som en handlare erbjuder närmre så gör jag en förtjänst och gynnar även en annan akvarist i mitt område :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just Götet så sätt så har ni många handlare inom rimligt köravstånd , med blandade priser o utbud.. Den "lyxen" finns inte överallt om vi säger så.. Sen detta med prissättning.. Det är inte alltid lött att avgöra.. Stora acros för 3-4oo hade jag med tittat över utan tvekan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte i malmö heller, en stor acro fragg (runt tio cm höjd, flera grenar) här kostar minst 6-700 och uppåt och då pratar jag inga ovanliga varianter, då är det helt andra priser.

Sen skulle jag villa vända lite på det, handlare har förstås högre omkostnader med lokalhyra osv och ska och bör ta ett högre pris. Men om jag får välja mellan en fin korall som funkat så bra i ett akvarium att den gett upphov till fraggar eller en nyimporterad stressad korall som alltid är lite av en chansning så är valet enkelt. Kvaliten är inte högre hos handlaren och sannolikheten att den ska behålla sitt utseende hemma hos mig är bättre än för en nyimporterad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera skäl till ja tar 100 kr och uppåt för en fragg.

Den främsta anledningen är att ja begär inte att någon ska köpa nått alls. Det är däremot superkul att någon/några vill svänga förbi och snacka lite salt.

Ja är helt öppen med att de kostar från 100 SEK och uppåt om det skulle falla någon i smaken att vilja köpa någe.

Skäl nummer två är att pengarna ja får in hjälper mig att sänka mina driftkostnader (som idag ligger på ca 1500-2000/ månad) när allt är inräknat.

Skäl nummer tre är ja anser att mina koraller saknar baggar:)

Skäl nummer fyra är att genom att hålla uppe priset (alltså inte bara ge bort) så konkurerar ja inte med mina lokala handlare.

Skäl nummer fem är att nästen alla koraller ja köpt in har kostat en slant i inköp, tid att driva fram, men framförallt att det fattas en bit på moderkorallen när ja är är färdig.

Tycker sen någon/några att ja fraggar små fraggar ja,,,, då får det stå för dom:):)

För att ja tycker att ja är billig :):)

Kan för egen del skriva under på allt detta, så har inget mer att tillägga. Driften och inköp för allt för egen del överstiger med råge flera gånger om vad jag någonsin fått tillbaka på att sälja något då och då, + att en del jag sålt är den faktiska korall jag själv köpt in en gång för en hög summa + ev frakt på det och då har jag ändå sålt den för mindre än jag själv betalat. (Kan vara korall jag ej har plats för, eller vill göra plats för annat)

(Förstår också att ditt inlägg inte är riktat mot någon, men så ligger det till för mig iaf)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser tvärtom fraggköp som en möjlighet att hålla nere kostnaderna samt att kunna ha mer än 10 arter i karet. Och det är ju både roligt och ekonomiskt att kunna driva upp kolonier från fraggar. Tycker priserna gentemot butiker ofta är väldigt bra, men vill man ha rariteter är det väl också rimligt att de är något dyrare än standardkoraller?! Vill dock tillägga att jag även köper kolonier från handlare och jag har all förståelse för att de behöver ta ut en högre kostnad. De ska inte bara flyga hem djuren, de måste också betala alla omkostnader, moms, skatt mm och sen försöka ta ut en lön i slutändan vilket är inte helt lätt.

Jag tycker det är trevligt att träffa andra akvarister genom fraggköp/försäljning. När jag själv säljer går till slut alla pengar till en handlare i alla fall, för det är där de spenderas och räknar man ihop det tror jag ingen hobbyist ligger på plus ekonomiskt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det här var en bra och nyttigt tråd tycker jag.

Det skiljer sig nog väldigt från akvarist till akvarist vad man vill betala för en viss typ av korall.

Jag tittar i princip bara på acropora så mina synpunkter gäller enbart just acropora.

Jag ser tvärtom fraggköp som en möjlighet att hålla nere kostnaderna samt att kunna ha mer än 10 arter i karet. Och det är ju både roligt och ekonomiskt att kunna driva upp kolonier från fraggar. Tycker priserna gentemot butiker ofta är väldigt bra, men vill man ha rariteter är det väl också rimligt att de är något dyrare än standardkoraller?! Vill dock tillägga att jag även köper kolonier från handlare och jag har all förståelse för att de behöver ta ut en högre kostnad. De ska inte bara flyga hem djuren, de måste också betala alla omkostnader, moms, skatt mm och sen försöka ta ut en lön i slutändan vilket är inte helt lätt.

Jag tycker det är trevligt att träffa andra akvarister genom fraggköp/försäljning. När jag själv säljer går till slut alla pengar till en handlare i alla fall, för det är där de spenderas och räknar man ihop det tror jag ingen hobbyist ligger på plus ekonomiskt ;)

Japp där håller jag med samt att det inte är lätt för handlaren då kanske 50-60% är mindre lättsålda koraller som får stå länge och kanske förblir osålda av olika anledningar. De bästa 5% ryker direkt! ...handlaren har ju dessutom betalat samma pris för alla acroporor.

Kan för egen del skriva under på allt detta, så har inget mer att tillägga. Driften och inköp för allt för egen del överstiger med råge flera gånger om vad jag någonsin fått tillbaka på att sälja något då och då, + att en del jag sålt är den faktiska korall jag själv köpt in en gång för en hög summa + ev frakt på det och då har jag ändå sålt den för mindre än jag själv betalat. (Kan vara korall jag ej har plats för, eller vill göra plats för annat)

(Förstår också att ditt inlägg inte är riktat mot någon, men så ligger det till för mig iaf)

Japp drift+inköp och risken att korallerna dör - det är ett högt pris.

Kan absolut bli en intressant tråd.. Så är det tillgång/efterfrågan som sätter priset ?

Med vänlig hälsning, Manne

Som med allt annat - japp!

Inte i malmö heller, en stor acro fragg (runt tio cm höjd, flera grenar) här kostar minst 6-700 och uppåt och då pratar jag inga ovanliga varianter, då är det helt andra priser.

Sen skulle jag villa vända lite på det, handlare har förstås högre omkostnader med lokalhyra osv och ska och bör ta ett högre pris. Men om jag får välja mellan en fin korall som funkat så bra i ett akvarium att den gett upphov till fraggar eller en nyimporterad stressad korall som alltid är lite av en chansning så är valet enkelt. Kvaliten är inte högre hos handlaren och sannolikheten att den ska behålla sitt utseende hemma hos mig är bättre än för en nyimporterad.

Du e klok du Roger! I Sthlm ligger en standard-bali-acro-koloni på 550-650kr

Nä dom priserna känner jag inte till i sthlm´s regionen ;)

//NiXoN

Allt e dyrare i Sthlm ;)

Vi har ju faktiskt lite konkurrens i Sthlm nu med flera mkt bra saltbutiker!

Just Götet så sätt så har ni många handlare inom rimligt köravstånd , med blandade priser o utbud.. Den "lyxen" finns inte överallt om vi säger så.. Sen detta med prissättning.. Det är inte alltid lött att avgöra.. Stora acros för 3-4oo hade jag med tittat över utan tvekan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja acrokolonier bra utfärgade och inte bara de vanligaste för 3-400kr hade varit väldigt lättsålt i Sthlm...

Kanske e vi bortskämda i Göteborg med att det finns flera bra handlare runt om kring.

Lyx :)

Sverige är stort..öken på fraggar delvis...från åmål i söder..karlskoga i öst o hela vägen upp till gränsen får man vara glad om det finns en butik som säljer till dom priserna du säger

Ja där gäller det verkligen att man kan byta/köpa fraggar av varandra.

Larry, jag hoppas att du förstår att mitt inlägg inte var riktat mot någon utan var lite av mina egna tankar. Som du nämner så är det upp till var och en som vill sälja och om någon vill köpa ja då e ju alla nöjda. Min personliga reflektion (åter igen utan att jag riktar mig mot någon) är att varför väljer man att köpa en fragg när man kan köpa en stor korall i butik för nästan samma pengar??

Kvaliten på en fragg som gått ett tag i ett akvarium anser jag iaf att den är bättre än en nyimporterad korall som stressats säkert flera gånger på vägen hit samt att den ska acklimatiseras till vårar akvarievatten. Mindre chansning helt enkelt :)

Det finns flera skäl till ja tar 100 kr och uppåt för en fragg.

Den främsta anledningen är att ja begär inte att någon ska köpa nått alls. Det är däremot superkul att någon/några vill svänga förbi och snacka lite salt.

Ja är helt öppen med att de kostar från 100 SEK och uppåt om det skulle falla någon i smaken att vilja köpa någe.

Skäl nummer två är att pengarna ja får in hjälper mig att sänka mina driftkostnader (som idag ligger på ca 1500-2000/ månad) när allt är inräknat.

Skäl nummer tre är ja anser att mina koraller saknar baggar:)

Skäl nummer fyra är att genom att hålla uppe priset (alltså inte bara ge bort) så konkurerar ja inte med mina lokala handlare.

Skäl nummer fem är att nästen alla koraller ja köpt in har kostat en slant i inköp, tid att driva fram, men framförallt att det fattas en bit på moderkorallen när ja är är färdig.

Tycker sen någon/några att ja fraggar små fraggar ja,,,, då får det stå för dom:):)

För att ja tycker att ja är billig :):)

Ja driftskostnaderna är ju faktiskt väldigt höga - jag trodde dina var högre faktiskt. I ditt kar hade jag lätt kunna köpa flertalet små fraggar för 300+ kr/st.

En anledning som jag tycker du glömde är att vi "spar" ju på reven när vi säljer "närodlade" koraller till varandra. Även miljöaspekten tycker jag ska räknas in då korallerna flyger runt halva jordklotet för att komma till våra akvarium.

Jag har funderat lite kring priser på fraggar.

För mig är det helt obegripligt hur man kan begära (som privatperson) 200-300 kr för en fragg på en Acro.

Hos flera av handlarna runt Göteborg så kostar en stor Acro 300-400kr. Jag vet att det är olika sorter och att vissa arter givetvis e dyra. Om vi tar Anemoner som ett exempel så har jag sett flera röda och gröna bubbeltipp för 300-400 kr, idag när jag var i en butik kollade jag priset på en STOR röd bubbel å den låg på 395kr.

Jag vill inte skapa någon hetsjakt på de som säljer fraggar, då jag tycker att det är ett ypperligt sätt att öka sin korall status. Alla har givetvis ett val att köpa eller låta bli, men att ta lika mycket som privatperson som en handlare tar för en stor korall förefaller mig obegripligt.

Jag har köpt in flertalet kolonier från Tyskland som kostat mig x antal tusenlappar.

Det är i regel stora australienkolonier som jag själv bara vill ha en fragg på. Ett exempel är en ssc som kostat mig 299€+frakt och av den monterade jag ca 1/6 i mitt akvarium och resten på fraggplugg. Säg att det blev kanske 6-8 fraggar över av den. Vad är en rimlig peng att ta för dessa tycker du?

Ändrat av bjomat
autocorrect :(
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med föregående.

Det är helt klart trevligt å träffa andra akvarister och utbyta erfarenheter men det kan va både tidskrävande och påfrestande att hålla fragg butik i hemmet vilket också tycker jag lägger på lite på priset.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade turen att träffa folk i saltstarten som sålde billiga fraggar till mig..har själv sålt vidare efter förökning till 6-7pers till samma pris jag själv gav.

Strategin är dels träffa likasinnade och knyta nya kontakter..samt kanske få köpa tillbaks fraggar billigt den dagen man står där med kraschat kar..den risken finns alltid.

Och inte att förglömma: Man känner sig bra mallig om det växer så bra att man kan sprida vidare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant diskussion. Jag tycker nog att priserna på de fraggar jag köpt privat varit bra men då har jag iofs inte köpt några dyra acros. De dyraste jag köpt av privatpersoner kostade runt 100kr och var väl rätt vanliga varianter. Personligen tycker jag att det bara är en bonus att privatpersoner fraggar sina vanliga och ovanliga koraller så att fler kan njuta av dem. Då är det inte orimligt att de får lite betalt för arbete och omkostnader. Sen kan man ju ofta köpa lite mindre fraggar i affären till ett bra pris också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag började med saltvatten så köpte jag nästan alla koraller av privatpersoner. Dom kosta nästan alltid 100kr och var ofta en ganska välvuxen fragg. Var dom mindre berodde det oftast på att dom växte väldigt sakta.

Tyckte priserna gick upp när postorderkorallerna dök upp. Då kostade samma fraggar typ 200-300 istället. Oftast kanske lite ovanligare och svårare att få tag på.

Nu köper jag nästan alla koraller av handlare för varför betala 300kr för 2cm fragg när man kan få en mindre fraggkoloni för 5-700. Man ser folk som köper hem en större fragg och sen säljer några grenar så den typ är betald.

Men så länge folk köper det så är det väll bara att acceptera att det är så. Många tycker vi olika.

Men det finns ju också andra faktorer som sätter priset på koraller. Tex om man har en ovanlig och inte vill att den ska spridas för fort så sätter man ju högre pris om man ena vill sälja.

Och har man ett fint kar med koraller redan så kan man ju alltid betala några kronor extra för att köpa en som man vill ha.

Personligen tycker jag priset borde gå ner lite på många sorters fraggar för tex Bali acros är inte så ovanliga längre ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som bjomat säger så gillar jag det faktum att man mest troligt får köpa en välmående korall när det kommer från en privatperson. Man kan även få se den i en realistisk färg och inte den bruna ton man ofta ser i butiker vilket gör det lättare att bestämma sig om det är en korall man verkligen gillar.

Lär man känna riktiga entusiaster så är chansen stor att man kan få tag på riktiga praktexemplar. De finaste jag har kommer alla från privatpersoner

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tycker också att detta var en spännande tråd. För mig har man ju vant sig i att när jag ska handla i butik får man åka några mil. Det rör sig faktiskt oftas om mins 30 mil. Vilket betyder att startnotan redan ligger på över 300:- pluss tiden. Så det är väldigt sällsynt att man spenderar under 1000:- för att få en ny korall eller två i sitt kar. Jag uppskattar väldigt när jag får möjlighet till att köpa av någon i närheten, fast jag åker även långt för att kunna få det man vill ha. Så för mig är det bra att kunna sälja det som trivs bra, byta med andra för att utöka sitt sortiment och träffa intressanta trevliga människor. Tycker att priser för egen del varit helt okej när jag handlat privat.

"Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ser på affärspris kontra korallens svårighetsgrad så är det inte många kronor som skiljer i pris...menar man kan nog inte vara lika i pris privat på de lättare sorterna och tro man ska bli rik hehe..många mjukisar/skivor sprider sig bara man tittar på dom..det är ju kanske inte fallet med sps...att "Lättare" som tex sacrophyton kostar en slant i affär får man igen mångdubbelt i spridning..men man kan inte hålla upp priset med tanke på förökningen

Affären måste dock betala för allt innan den når butik..insamling,frakt o div..

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har funderat lite kring priser på fraggar.

För mig är det helt obegripligt hur man kan begära (som privatperson) 200-300 kr för en fragg på en Acro.

Hos flera av handlarna runt Göteborg så kostar en stor Acro 300-400kr. Jag vet att det är olika sorter och att vissa arter givetvis e dyra. Om vi tar Anemoner som ett exempel så har jag sett flera röda och gröna bubbeltipp för 300-400 kr, idag när jag var i en butik kollade jag priset på en STOR röd bubbel å den låg på 395kr.

Jag vill inte skapa någon hetsjakt på de som säljer fraggar, då jag tycker att det är ett ypperligt sätt att öka sin korall status. Alla har givetvis ett val att köpa eller låta bli, men att ta lika mycket som privatperson som en handlare tar för en stor korall förefaller mig obegripligt.

Well mina tankar runt detta, en korall jag köper av en privatperson vet jag är frisk, parasitfri och så vet jag utfärgningen den kan tänkas få i ett akvarium (istället för havet) och är därmed villig att betala mer.

Det är ingen som tjänar pengar på denna hobbyn, allt som säljes som privatperson går rätt tillbaka till butikerna, så jag tror inte butikerna går back på privatförsäljningen direkt utan pengarna som "tjänas" går direkt tillbaka till butikerna som ny teknik / fler koraller.

I år har jag sålt mer fraggar än jag någonsin gjort, runt 11000kr (har dokumenterat ner allt), men till det har jag driftkostnader på balling/tester/el på runt 15000kr per år innan man ens börjar räkna med slitage på teknik som säkert är 1000kr i månaden.

Jag försöker göra lite av en tillgång efterfråga beräkning när jag säljer mina koraller, men har aldrig sålt en frag för mer än vad jag skulle kunna tänka mig betala om jag ville ha den i mitt kar.

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nyfiken på resonemanget angående att du vet att den är parasitfri?

Ok visst kanske inte vet till 100%, men när jag köper en frag kan man titta och se att karet ser friskt ut. Är det parasiter i karet brukar det synas. I butik är dock ofta omsättningen så hög att processen inte riktigt kommit igång med förökning av ev. parasiter etc. I ett privat kar är inte omsättningen ens nästan lika hög så om man inte har otur och systemet precis blivit smittat så borde det vara lugnt :)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...