Gå till innehåll

Planerad nertid Fredagen den 6:e November


ormet

Rekommenderade inlägg

På Fredag den 6:e November från kl 19:00 kommer Saltvattensguiden.se tas ner för planerat underhåll. Vi räknar med att vara online igen senast klockan 06:00 på Lördagen.

Mvh

Föreningen Saltvattensguiden.se

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Berätta mer vad som kommer hända å ev skillnader.

För folk som ej vet så står IPV för Invision Power Board och är ett annat stort forums programvara med extra moduler

Jag har jobbat några tuffa 12 timmars nattpass i helgen så jag har tyvärr missat ditt inlägg wrang.

Jag ska försöka ge er lite mer information.

Först vill jag bara meddela att nedsläckningen av forumet kommer att ske klockan 19.00 fredagen den 6 november och beräknas vara online igen senast klockan 06.00 lördagen den 7 november. Tiden har tidigarelagts.

Vi kommer att byta programvara till IPS (Invision Power Services) då vBulletin inte uppdateras som vi vill rent säkerhetsmässigt. Det är även mycket annat bakom kulisserna som är tungjobbat med vBulletin.

Vi kommer att uppgradera i två steg enligt följande: vBulletin 4.2.2 -> IPB 3.4.8 -> IPS 4.x

Anledningen till att vi måste gå via 3.4.8 är att det finns inget migreringsverktyg från vBulletin till IPS 4.x idag. Tidsplanen för vår uppgradering till IPS 4.x är inte bestämd just nu men så fort att IPS 4.x känns stabil så kommer vi att ta det steget också. Det är här som vi kommer att ha möjligheten att forma forumet som vi vill ha det. En sak till som är mycket bra med att vänta med IPS 4.x är att vi får möjlighet att få in synpunkter, tips och idéer från er användare. Allt går inte att genomföra och en del får kanske vänta men vi tar till oss alla förslag.

Det kommer att bli en hel del utseendemässiga förändringar, både rent kosmetiskt men även menyerna och forumstrukturen ses över. Dock blir den största skillnaden bakom kulisserna. Det kommer att bli betydligt mer lättjobbat men även säkerheten blir högre. En stor skillnad blir att det går att ladda upp flera bilder samtidigt. En funktion som vi alla har saknat. Det kommer även en chattfunktion.

Både 3.4.8 och 4.x har eget stöd för mobil och surfplatta. Dock kommer det att fungera bäst i 4.x då man även där kan ladda upp multipla bilder. En annan förändring är att man kommer att kunna logga in via Facebook och Google+.

Det kommer att komma ett nytt artikelregister med en del gamla, omgjorda artiklar men även nya artiklar. Detta kommer inte att finnas på plats på fredag utan de kommer efter hand. Vår redaktör Stigigemla jobbar på detta.

Mvh Daniel.

Ändrat av Tribiani
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...