Gå till innehåll

Rostfärgad beläggning intill koraller?


Doffe

Rekommenderade inlägg

Jag har på sistone lagt märke till en "beläggning" som bildas i sanden eller på LS i anslutning till mina mjuka koraller. Det ser precis ut rostbeläggning i färgen. "Beläggningen" uppträder i princip ingen annanstans i akvariet. Vad kan det vara för något? Är det någon slags alg?

Lite kassa mobilbilder, men tror det ska framgå vad jag menar.post-8915-14468936621405_thumb.jpg

post-8915-1446893662165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade mörkläggning i tre dagar och gjorde delvattenbyten varje dag. Tillsatte aktivt kol och ökade syresättningen. Tillsatte kalkvatten top off. Matade fiskarna varannan dag. Efter avslutad mörkläggning var dinoflagellaterna bort men i takt med ökad belysningstid återkom algerna och nu även en liten fläck cyanobakterier i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrade min taktik och bearbetade problemet ur flera perspektiv.

1. Fortsatte med delvattenbyten 2 ggr/vecka. Sög vid dessa tillfällen bort cyano och dinoflagellater.

2. Började dosera kolkälla.

3. Fortsatte med pH höjande åtgärd mha kalkvatten.

4. Tillsatte siporax.

5. Tillsatten dubbel mängd aktivt kol.

6. Fortsatte mata fiskarna sparsamt.

7. När förbättring uppvisades tillsatte jag snäckor vilken

grävde runt i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en vattenvolym på ca 110-115 liter. Så jag bytte 20 liter vid varje tillfälle under mörkläggningen. Skälet till det var att hjälpa systemet att få bort näring och eventuella gifter när algerna dog. Men de kom tillbaka så fort ljuset gick igång.

Idag byter jag 20 liter 2 gånger /vecka men kommer minska ner till 10 liter 2 gånger/vecka när målvärden är uppnådda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...