Gå till innehåll

Nicke 450L+70L sump


kocknick

Rekommenderade inlägg

Jaha då var man framme vid mållinjen! Byggde bänken, sumpen och överdelen & bytte bakgrund från blå till svart. Vilket jobb det var! Jobbar lite för mycket och har 2 småttingar att ta hand, så bygget har pågått mellan 20-01 de flesta dagar i veckan. Det har varit otroligt skoj att få göra karet till sitt eget! Och nu när jag sitter här med övertid på ljuset (bara för att få njuta av resultatet) så är det så sjukt grym känsla. Just ja, byggde även överrin.boxen med lite tips från mattias här på sg, snygg design, smälter in i bakgrunden. ca4cf7fa5bca34180cf6d5285d8afb26.jpg

Några fiskar strök med o även några koraller, så blir att fundera på vad man ska tillföra i karet framöver. Tänker gult.

Over and out

television, teacher mother secret lover

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja bygget gick ju bra och det har så länge hållt tätt vilket jag var väldigt orolig över efter borrningen. Kört balling och salt från tropic marin men aldrig haft bra värden så fick tips att byta till FM. Ballingen är bryggd och skulle blanda en batch salt på 100L då grabbens kanin tuggat sönder osmos slangarna så det bara du sprutar vatten överallt... ska ta prover på kranvattnet i morgon kanske blir som nödlösning. Var köper man osmos slang?

Från början kändes allt bra, sand scape mm. Men nu har jag tankar på en liten omstart, laka ur lite sten köra bare bottom och hsr beställt rev cement..med scapen jag har nu så får man ingen "djupkänsla" i karet och det stör mig nå extremt, känns platt. Har läst på en hel del och tror en omstart kan vara bra... jaja vi får se hur det blir ☺

television, teacher mother secret lover

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick för ett tag sen en påse med nykläckt artemia, var kul att se mina anthias bli som galna när jag stoppa ner i karet.. har inte tänkt så mkt mer på det. Men igår satt jag med ficklampa o lyste efter att ljuset slocknat o fick mig en trevlig överraskning. Det kryllar av dom små liven, även pods o andra små kryp.

Bytte balling för nån vecka sen till FM från TM, och nu är värdena bättre. Set ljust ut i denna mörka vinter, underbart!

television, teacher mother secret lover

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt med mycket simyta och plats att växa på....:) Hittade "osmos-slang" på Hornbach, bevattningsslang. Superläcker BTA. Bara den skulle jag kunna sitta och titta på i timmar, ca 2 dm från glasrutan, med läsglasögonen på:) Bara själva symbiosbeteendet mellan clown och anemon är oerhört fascinerande att betrakta. Håller koll på utvecklingen framöver:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stiffe! Först gillade jag scapen med simyta etc. men blev sen osäker kring scapen så gjorde om det en sen kväll, o nu ser det ut som skit i mina ögon iaf ☺ inte alls som på bilderna, till veckan kommer revcement och hsr fått hem plexistavar så förhoppningsvis blir jag nöjd den här gången.. kommer börja tidig morgon den här gången :)

Ska genast gå o kolla osmos slang tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har äntligen fått tillväxt i karet, bara 2 veckor sen jag bytte till FM- balling från tropic marin, bytte även salt. Tillväxt på montipora digitata (röd och grön), flakväxande montipora (röd), en montipora confusa & jag ser små nys rosa knappar. Väldigt roligt!

I övrigt verkar allt o alla må bra, till och men min palett som lidit av prick har nu i 3 dagar varit helt prickfri.

Lite synd att röra om i Burken för scapens skull, men känner att det är ett måste.. stör mig varje gång jag tittar in o så får det ju inte vara!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på sen igår o gör om min scape, sjukt less och har mentalt slängt ut karet från 3e våning o sett det sprängas i miljoner bitar, och känt lättnad! 

 

Men pga. det så gick jag till rollesakvariecenter o kika på ny sändning och hittade mig en mandarin. Började inkoppning och påsen flöt iväg från klämman och mandarinen försvann ner i karet. Såg den 2 timmar senare ätandes, yey! Så nu sitter jag o limmar stenar igen! Visserligen med sjukt dålig revcement. Men men.

Ss.mp4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...