Gå till innehåll

Bänk håller?


DennisL

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har byggt min bänk nu, men sitter och nojar över hurvida den håller? Ska ha ett 360l kar ovanpå.

Den är byggd i 20mm mdf runt om, dvs både botten "toppen" sidor ja allt. Har målat den med snickerifärg som är utan antimögel. Har även satt på ikea köksluckor. Bänken är exakt lika bred och lång som akvariet. Vad tror ni?

Mvh

Dennis

post-9141-14468936625465_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ni ser blev luckorna längre än bänken, vilket innebar att jag fick flytta gångjärnen, jäkla jobb. Var helt säker på att Ikeas luckor var 70cm, men de är numera 80cm. Tänkte köpa 7cm cellplast och lägga på bänken så akvariet kommer upp lite. Tänkte 7cm eftersom den svarta silikonkanten på akvariet går upp ca 3cm och det vill jag inte ska synas. Med cellpasten hamnar bottenyta. på akvariet på 77cm höjd. Akvariet är 56cm högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har byggt min bänk nu, men sitter och nojar över hurvida den håller? Ska ha ett 360l kar ovanpå.

Den är byggd i 20mm mdf runt om, dvs både botten "toppen" sidor ja allt. Har målat den med snickerifärg som är utan antimögel. Har även satt på ikea köksluckor. Bänken är exakt lika bred och lång som akvariet. Vad tror ni?

Mvh

Dennis

Ska du inte ha något bärande i mitten? iså fall tror jag inte det håller. Bärande i mitten och jag hade satt ett par 45*45 reglar i varje hörn på insidan också. och något tvärstag så den inte kan välta åt sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en mdf skiva 20mm där den andra dörren sitter, inte på mitten då hade inte sumpen fått plats, men ca 2/3 in. Sidorna och 2/3 staget är ju skruvade och limmade i baksidan som är 20mm mdf den med. Var uppe och hoppade två pers på den, känns stabil. Jag kör på detta:). Tack för er input.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdiga akvariemöbler i butiker har jag sett att 400-500 liters kar står på 3 eller 4 st 16-18mm spånplattor bara. Så rakt uppifrån och ner bör det nog hålla även om jag inte vet vilket som är starkast av mdf eller spånplatta. Men som andra är inne på här så borde du nog ha sidledsstag och jag tror en baksida i minst 12mm mdf som är fastskruvad bakifrån in i alla fem andra plattor, borde räcka långt för att karet inte ska tippa i sidled. Men själv hade jag ju nog även förankrat det i ett par reglar i väggen bakom akvariet också om du har sådana. Men jag ska ju dock understryka att jag kan absolut inget om hållfastlära så detta är rena lekmanna-uppskattningar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tycker ju spontant att de ser klent ut, men det är ju inte ovanligt att standard-bänkar i butik är i princip samma. Mdf brukar ju tyvärr nötas och luckras upp/börja bukta och ha sig bara minsta lilla fukt tränger in, så välmålat/behandlat med något bör det vara. Håller nog, men jag skulle först och främst vara lite rädd för hur stadig den är i sidled som sagt.. om det blir domino av en stöt vore ju inte kul;) Å andra sidan, ska du även säkra den i vägen så fungerar det nog. (är heller ingen expert utan går bara på vad jag sett/gjort)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nästan som din far med 17 år inom byggbranshen och ca 3 år inom möbel teknik om vad som håller för vissa tyngder. Det håller och kommer inte ge vika. Så lita på din far. Jag håller inte på med akvarium, men med sten och granit och det är nästan samma vikter. Och dom står på klena plastben som skulle skrämma alla här om dom visste hur mycket det väger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...