Gå till innehåll

Vacuum pump


uffeboman

Rekommenderade inlägg

Enkelt sätt att suga ur luften är slang typ luft/akvarium, klämma eller kran och en stor injektionsspruta, typ 50 ml. Går fort och smidigt men blir inte automatiskt och man kan få tjafsa lite för att få köpa en spruta. Samt möjligen då att hipfaktorn är rätt låg på den lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kunde koppla på en powerhead i huvudkaret och koppla på avluftningsslangen på dess venturi koppling.

Sen kan du ha pumpen på konstant eller någon gång per dyngn för att dra ut luften.

Finns ju billiga doserpumpar med, dom kan suga både luft vatten men jag vet inte hur länge slangen orkar med saltvatten innan den torkar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behöver man lufta sin overflow-box dagligen? Har man ett nivåproblem som drar med sig en massa luftbubblor in, eller vad är det frågan om?

Hur som helst, jag hade inte förlitat mig på en teknisk lösning som kan sluta fungera, det är rätt tråkigt att en dag upptäcka att den gjort just det, slutat fungera, och att man upptäckt det är för att man har en hel del vatten på golvet...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxen är kanske lite för liten för mitt system därför suger den med lite luftbubblor.

Behöver inte lufta den varje dag men det är fort gjort att jag glömmer bort det därför skulle det

vara bra med automatisk avluftning.

Trodde att jag löst problemet med hävert ner till sumpen och att den skulle suga med sig luften från boxen, men det fungerade inte.

Tack för tipset om en powerhead men har ingen sådan så det får bli en Tom - Aqua Lifter Suction Pump

från USA hittade ingen i Europa eller Kina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du så kan du ju sätta din powerhead i sumpen och dra slangen från venturin upp till boxen om du vill slippa ha pumpen i huvudkaret.

Fast då tömmer han kammaren på vatten var gång han cirkulationspumpen stannar. Om inte powerhead-pumpen orkar / hinner evakuera all luften innan huvudkaret svämmar över igen, har han problem...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...