Gå till innehåll

Sanden virvlar med ny pump


Nille83

Rekommenderade inlägg

Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd.

Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen.

Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går.

Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade (och fortfarande har till viss del) detta problem. Det jag gjorde vara att helt enkelt rikta om pumparna, vänta och se om dem fortfarande flyttar på sanden, sen rikta om dem igen om det inte hjälpte. Tog mig ca 1 vecka innan jag hittade de perfekta positionerna på mina två pumpar. Dock så har jag fortfarande lite problem med att sanden rör på sig, men jag har införskaffat en sandskrapa som jag lite då och då använder för att fördela sanden. Ska dock tillägga att jag fortfarande har bra cirkulation på vattnet, så jag har inte kompenserat på den punkten och det bör inte du heller göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...