Gå till innehåll

Marcus uppgradering från 128 till 285 liter.


Maccee1

Rekommenderade inlägg

Nu har jag märkt efter ca 5 månader som saltvattens akvarist att 128 liters Boyu akvarium är för litet, så nu uppgraderar jag till 285 liter plus sump istället.

Akvarium med draga GF rör samt tillhörande hood, sump, påfyllnings tank, bänk, levande sten (15-20kg) och en del teknik.

Måtten på karet är 73x69x65 (BxDxH). Karet och allt köper jag av Garfish här på SG.

Jag har tänkt att använda den teknik som följer med det nya karet sen komplettera med annat som saknas och behövs. Jag tar gärna emot tips och ideér från er om ni har några bra tips då jag fortfarande känner mig som en ordentlig nybörjare.

Tekniken som följer med karet är:

Skummare: Deltec TC 1655 External

Returpump: Eheim 1260

Doppvärmare: Eheim häger 100W

Nivåvakt: Aqua care

Osmos refill pump: Eheim.

Teknik och annat som ska införskaffas:

Belysning: 2 stycken AI Hydra 26 som ska styras med AI Director.

Streamers: fundering på antingen 2 st Jebao RW 15 eller en Maxspect Gyre XF 130. Vad tror ni??

Botten sand: Levande sand eller korall kross finkornigt?

Städpatrull: Utökning av min befintliga städpatrull.

Filtrering: Siporax biobollar går i tankarna nu eller har ni något annat förslag?

Kanske mer levande sten än den som följer med och den som flyttas från gamla karet.

Teknik och annat som flyttas till nya karet.

Streamer: Jebao RW4.

Pumpar: En oanvänd Eheim Compact plus.

Filter mm: Ett Deltec 20 W UV filter och lite biobollar och kolfilter (självklart nytt kol till nya karet)

Doserpump: En Jebao DP-4 för dosering av balling kem.

Städpatrull: 4 st turbos, 4 st ermiter, en Babylonia zeylanica.

Fisk & räkor: 2 st clowner, 2 st Bengai kardinaler, 1 st Saliras Ramosus, 1 Lybia tesselata (pompom) 2 st putsarräkor, 2 st eldräkor och 2 st pepparmints räkor.

Levande stenen med koraller och rörmaskar, stenen med skivanemonerna på säljs/byts eller hamnar i sumpen.

Tanken med det nya karet är att köra mycket sps en del lps, några stjärnpolyper, knappar o lite mjukt kanske men huvudsakligen sps och lps.

Har även tänkt att kanske ha ett hörn eller ngt med lite Euphyllior. Hoppet finns om att kunna ha en eller 2 musslor framöver

Bilder kommer läggar upp både på gamla och nya karet och ska försöka uppdatera med jämna mellanrum eller när jag gör något med karet.

Kommentera gärna och kom med förslag och tips det mottages gärna -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu är allt uppe i lägenheten :)

All pvc skummare o allt är på plats och visnings delen av karet är fyllt. Blandar saltet just nu rakt i visnings delen.

När det är klart o saliniteten är rätt så börjar jag placera stenen för scapen innan stenen från gamla karet åker i :) så snart är det igång hoppas jag :)

Inte bästa bilden men så ser det ut just nu :)

post-5139-0-01157300-1447102563_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet fyllt med vatten lite LS är på plats o dom nya Jebao RW8 är på plats :) nu ska bara belysningen hängas upp sanden läggas i sen blir det flytt av allt levande från gamla karet. Någon som har något bra tips på filter media jag kan ha i sumpen? :)

Ändrat av Maccee1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande när jag gick igenom små stenenen o lite i lådan med LS så hitta jag en stor trolig bobbit worm och en trolig mud crab :) samt en trolig o lite större plattmask men inte sett någon mer så hoppas de va den ända.

Nu hänger även belysningen på plats dock var ena transformatorn trasig så väntar på en ny men kör på en ramp så länge :)

post-5139-0-52764600-1447364154_thumb.jp

post-5139-0-28220000-1447364182_thumb.jp

post-5139-0-36008300-1447364208_thumb.jp

post-5139-0-09142900-1447364232_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har varit dålig på att uppdatera det som hänt på sista svängen i karet.

Men i slutet av förra veckan blev ju grund scapen klar. Dagen efter blev det en tripp till Triton akvarium och inhandlade en säck sand samt en sand vändande Goby och en Sixline Wrasse.

När grumligheten lagt sig så fick allt från gamla flytta som skulle med och idag blev allt klart med 2 stora fina bitar av LS :) väntar bara på att sista fosfaten ska lägga sig men nu är jag iaf nöjd :) Saknas lite koraller men det är sånt som får köpas när de är rätt som dyker upp.

post-5139-0-04808900-1448126829_thumb.jp

post-5139-0-07406300-1448126858_thumb.jp

post-5139-0-77458900-1448126913_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Äntligen har siporaxen och reaktorn kommit hem, så nu ska jag bara limma om lite rör på sump cirkulationen så det går att koppla ihop till reaktorn :)

Torsdag eller fredag blir det ännu ett besök hos korallfisken och utöka städpatrullen lite :)

Måste ju bara gilla saltvatten för hittade en sjöborre av en slump i karet visste inte ens jag hade en. Effektiv som fasen är den lille krabaten.

post-5139-0-38254400-1449049179_thumb.pn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu är media reaktorn inkopplad med :) 1 liter siporax o ca 200 gram aktivt kol. Se om de gör någon större skillnad men iaf skönt att slippa ha kolet ligga löst i sumpen. I eftermiddag blir det en tripp till korallfisken och kolla den senaste sändningen som kom igår.

post-5139-0-33835500-1449228657_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va hos korallfisken i veckan och köpte mig en fungia en kaktus korall och en sandvändande sjöstjärna :)

Nästa som står på inköps listan är montipora encrusted i olika färger och en anemonkorall samt ett par euphyllia glabricens. Några bra tips på snygga koraller som kan passa? :)

post-5139-0-66570300-1449642416_thumb.jp

post-5139-0-15253400-1449642883_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Varit dålig igen på att uppdatera vad som har hänt i karet senaste veckorna.

Jag skaffade 3 större clowner dock fick jag göra mig av med dom 2 svarta på grund av att dom körde in all annan fisk i revet.

Även fått tag på en fin Trachyphyllia grön metallic, en grön acropora som jag inte vet namnet på och en räka.

Bilder kommer i nästa inlägg ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är fruktansvärt svårt att fotografera i akvariet o få rättvisande bilder o utan flimmer så om någon har tips så tas det gärna emot. Ska tilläggas att jag använder mobilen när jag tar kort.

Blir lite extra bilder på annat som finns i karet utöver dom nya :)

post-5139-0-80403600-1451927055_thumb.jp

post-5139-0-74943100-1451927087_thumb.jp

post-5139-0-81479900-1451927123_thumb.jp

post-5139-0-73803600-1451927350_thumb.jp

post-5139-0-46380100-1451927379_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem med ett par knappar som sitter på stammen till min caulastrea och stör den. 

Så min fundering är om ni har något bra tips på att få bort dom utan att störa eller skada caulastrean?? Har provat med kokande vatten så var dom ihop dragna i 2 dagar sen kom dom fram som vanligt  :frown:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag inser nu att det var väldigt längesedan jag uppdaterade min tråd här :suspicion:

Men sen har det inte gått så bra i akvariet heller, fick en crash o de dog en del koraller mest acroporor men lite annat med. Efter de så kom det cyano i 2 omgångar så karet har sett skit ut, men andra gången tog lång tid att bli av med de men nu är det borta som tur är. Teknikmässigt är det inte så mycket nytt mer än att jag bytte skummare i sommras till en royal exclusive mini bubble king 200 och har satt i en extra streamer så nu sitter de 2 st Jebao RW8 och 1 st RW4. Ska försöka att under morgondagen uppdatera med lite bilder. Det som går bäst är nog lps korallerna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...