Gå till innehåll

Det går bra nu. KH doserpumpen hakade upp sig inatt..


campokatt

Rekommenderade inlägg

Ja, lyckades alltså tömma 10l KH lösning in i akvariet (360l) inatt.

Antar att det enda att göra är att byta allt vatten, ska göra det ikväll när jag fått tag i salt. Den vita beläggningen som är överallt i akvariet nu, antar att det är kalciumkarbonat Försvinner den av sig själv efter ett tag eller måste man suga ut allt sånt oxå?

Andra tips? Koraller mm är flyttade till en annan behållare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj! Jag var med om en liknande grej. I mitt fall var det dock mitt eget fel. Jag hällde ner min KH lösning i sötvattensbehållaren.

Det vita bör som du säger vara kalcium som fäller ut sig pga det höga KHt. Tror inte det löser sig själv när det väl fällt ut sig, tror du får skrapa bort det från rutorna.

Vad för pump var det? Hur klarade sig korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att kalcimkarbonat som fäller ut har svårt att lösa sig igen men jag är inte säker. Någon mer kunnig uttalar sig nog snart.

Annars är det som du säger nog inget annat att göra än att byta vatten för att normalisera nivåerna igen.

Vad var det för doserpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag kom hem från jobbet så hade vattnet klarnat i akvariet. All sten var täckt av ett vitt täcke dock..

Korallerna verkar ok, även dom som satt fast på stenar och som jag inte kunde tar ur eller inte hittade i morse ser ut som innan. De två enda fiskarna, två Clowner verkar oxå må bra.

Är det vita täcket calciumkarbonat? I så fall gör det väll ingen skada om det blir kvar i akvariet? Byter jag allt vatten och försöker få med så mycket som möjligt så lär väll det som blir kvar skingra sig med tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag kom hem från jobbet så hade vattnet klarnat i akvariet. All sten var täckt av ett vitt täcke dock..

Korallerna verkar ok, även dom som satt fast på stenar och som jag inte kunde tar ur eller inte hittade i morse ser ut som innan. De två enda fiskarna, två Clowner verkar oxå må bra.

Är det vita täcket calciumkarbonat? I så fall gör det väll ingen skada om det blir kvar i akvariet? Byter jag allt vatten och försöker få med så mycket som möjligt så lär väll det som blir kvar skingra sig med tiden?

Vad var det för doserpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, då verkar allt vara som innan igen om nån undrar hur det gick. Korallerna ser ut som innan. Även min BTA.

Det enda som dog var en Flavescens. Den vita beläggningen är nästan helt borta oxå. :)

Blev en bra ursäkt för att städa rent i skåpet och serva all utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...