Gå till innehåll

Vad behöver jag för att kunna starta ett saltvatten akvarie?


Ewwe

Rekommenderade inlägg

Jag är helt ny på det här med saltvatten..

Har lite erfarenhet av sötvatten men inte massor.

Så min fråga är nu.

Vad behöver jag köpa för att förvandla ett 112L aquael kar till saltvattens kar?

Levande sten vet jag att ja måste ha.

och en pump så klart.. Men vilken storlek behöver jag på den?

Vad för sand är det bäst att använda och hur mycket behöver man ungefär?

Jag tänkte inte ha någon sump.. Vad behöver jag ha för att få karet att må bra ändå?

Ja som ni förstår så är jag fullkomligt ny på detta. Men väldigt sugen på att få ingång ett underbart saltvattens kar.Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver skummare , det finns påhängsvarianter som borde passa dig. Skummaren används för att rena vattnet.

Med pump så menar du förmodligen streamerpump, jag kör med bara en streamer men rekommenderar att du kör två eftersom det inte är helt lätt att få bra flöde i hela karet med bara en. Själv kommer jag nog att komplettera när alla andra projekt är klara.

När det gäller sand så finns det speciell sand för saltvatten.

Levande sten är inget måste. Jag startade mitt kar med 90% död fd levande sten och stoppade bara i några mindre bitar med levande från olka handlare för att få in lite liv. De första tre veckorna efter att vattnet och stenen kom i så matade jag med lite fiskmat varje dag och tillsatte startbakterier. Efter tre veckor så stoppade jag i lite sniglar , eremitkräftor och clownfiskar. Det kommer alltid med lite önskade och oönskade djur när man köper koraller så jag hittar hela tiden nya invånare.

Kolla runt lite på guiden, det finns många som kör liknande lösningar som den du tänkt dig. Du kan även surfa in på Red Seas All in one akvarier och kika på vad de innehåller. Det är en bra fingervisning om vad du behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde det viktigaste. Om du ska ha koraller så är belysningen viktig. Det finns allt från billiga ebay varianter tex Mars Aqua till superdyra varianter.

Mars Aqua tror jag många är nöjda med. Jag köpte en gammal belysning med ganska mycket vitt ljus och det ger inga roliga färger i akvariet, så det var en miss från min sida. Det bästa är att kolla runt på guiden vad andra kör med och om de är nöjda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen behöver man ha mer koll på vattenkemi än i sötvatten, det är precis samma kemi som i sötvatten bara att man ofta klarar sig utan att kunna den när man kör sött.

Kvävecykeln är bra att öva in. Sen att hålla koll på kh-värdet och salthalt till att börja med.

En automatisk vattenpåfyllning aka asmolator känns även som en bra investering, sjukt jobbigt att springa och fylla på avdunstat vatten manuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt beror ju på vad du ska ha i akvariet och hur mycket pengar du vill lägga.

Så vad har du tänk och vilken budget har du ungefär?

Jag hade tänkt att börja enkelt med ganska så basic. Tålig fisk och enkla koraller.

Jag har en budget på ca 2-3000kr

Ska försöka hitta mycket begagnat tänkte jag.

En fråga till.. Måste man ha ett öppet kar? Eller det går att ha lock på?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...