Gå till innehåll

Konvertera om akvarium


MizzM

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är helt ny på det här forumet och på allt vad saltvatten innebär.
Har läst en hel del ganska länge om saltvatten och det är min dröm att nå dit så småningom.
Ryggar tillbaka lite ibland beroende på vad man läser om att det verkar vara rejält mycket dyrare än om man har sötvatten.
Stämmer det?

Har i dagsläget ett Juwel Rio 180-liters sötvattenkar som jag har funderingar på att konvertera om.
När man googlar runt på nätet så säger alla olika saker, dels att det är mycket dyrare att konvertera om ett akvarium än att köpa ett begagnat komplett vilket jag iofs kan förstå eftersom det mesta man behöver då ingår.
Men om man nu skulle konvertera om det kar jag har, går det?
Om man ska hålla sig till det mest basic som finns för att liksom ''komma igång'' hur ska man göra och vad behöver man?
Vet att det finns massor med info här och jag läser allt jag kan men vore ändå intressant om nån som vet kunde komma med svar.
Kanske finns det nån som har konverterat om ett sådant kar?
Lysrören är ju ofta ovanför själva saltvattenkaren - men går det att köra med lock/tak? Tänker värmen från lysrören är ju bra mycket starkare i ett saltvatten.
Har ingen direkt budget satt för vad det skulle få kosta utan är mer intresserad av vad som krävs och så vidare.

Tacksam för all info och tips jag kan få!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt för att göra saltvatten, en saltmätare så du hamnar på rätt nivå, sen är du i princip så basic igång som du kan bli, men för att få till lite roligare akvaristik hade jag rekommenderat en skummare, en påhängsmodell eller en intern, ifall du kan avgränsa en hörna stor nog för detta tex. Sen lite levande sten eller någon typ av död sten som inte innehåller en massa dött material som tex Pukani-sten kan göra.

Lysrören är samma som till sötvatten, dvs värmen från dessa är ej starkare, förutsatt att du har samma styrka på dem, dvs ett blå/vitt 54W T5 blir inte varmare än ett röd/vitt dito. Däremot har du oftast mer ljus över saltvattensakvarier för att få en bättre tillväxt på koraller som kräver det, vilket är långt ifrån alla, speciellt om du ska köra basic och endast mjukkoraller tex.

En eller två streampumpar för ett lite kraftigare och bredare flöde.

 

Städpatrull i form av snäckor och eremiter. Ett par/te fiskar, men inte "Nemo" och "Doris" för att du vill ha det som filmen, Clownfiskar går oftast bra även i mindre kar, men kirurger som "Doris" är, behöver rejält med simyta, denna fisken är dessutom mycket känlig för vita prick.

 

En sak du kan göra är att införskaffa en bok att läsa på, tex "Saltvattenskavariet" av Daniel Knop, ska finnas ett par olika revideringar av denna nu tror jag.
Det finns en fil som heter "Saltvattenskemi för Dummies", du bör hitta den här på guiden om du kollar i artikelregistret, den är guld värd även om den har ett natal år på nacken då den samlar det mesta som du bör känna till om kemin i saltkar.

En sak du ska veta är att du kan få lika många svar på en fråga som det finns akvarister, detta då det inte går att säga att det som funkar för mig per automatik ska funka för dig pga det ordentligt varierande innehållet i all akvarier, med alla olika förutsättningar i teknik och kemi i dessa.

Lycka till!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billigaste för dig att komma undan så...

1 du behöver en skummare. Förslag Juwels Seaskim för internt i akvariet. ca 1600-1800 kr. Googla så ser du hur den är monterad. OBS välj inte den äldre Skimmer 3.0. Den verkar inte ha varit någon höjdare.

Du har nu två T5 lampor på totalt 90 W. Klara mjukisar och vissa LPS:er (långpolypiga stenkorraller). Om du vill ha mer ljuskrävande koraler bör dubbla det till i a f 180 W. Enklast så sätter du fast en T5:a på vardera lock med barlasten gömd i skåpet. Googla och sök på forumet så ser du exempel hur det är löst på just 180 modellen. Du behöver sedan byta lysrören till lämpligare för saltamiljö. Juwel egna väljer du en marine och en blå.

 

I min signatur så ser du mitt pågående projekt. Bla en Juwel 180 som kommer bli salt men då med externt påkopplad teknik.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar! 
taket på mitt kar är inte original juwel utan nåt annat då jag köpte det begagnat.
Så jag har inte T5 lysrör utan T8 30 W, gör det någon skillnad?
Ursäkta mina ''dumma'' frågor men tycker det är bättre att fråga än att man köper nåt som inte funkar.

Jag har 180 liter, så vilken kapacitet bör streamerpumparna vara på? Räcker det med en?
Kan jag använda den doppvärmaren jag har nu?

Hur mycket levande sand, i vikt kan det gå åt till mitt kar?

Det är ju inget litet projekt det här, har ju karet fyllt nu med diverse ciklider och annat så det är inget som jag planerar att göra om idag utan jag får köpa lite i taget.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen en fråga till, förutom själva streamerpumpen, vad är det mer som krävs?
Läst en massa om ytavrinningssystem, osmos-anläggning osv, vad innebär det och är det nåt jag behöver?
Vattnet dunstar ju hela tiden och hur fungerar det om man sköter detta manuellt?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdunstande vatten måste fyllas på med sötvatten, då det är endast vatten som dunstar, inget salt.

Det sköts enklast via en ATO (Auto-Top-Of) som har en form av nivåavkännare man sätter i returfacket i sumpen, eller i facket du har skummaren i om du kör intern sump i karet, alternativt kan du fylla på för hand dagligen.

En osmosanläggning är i grunden ett filter som ger dig ett väldigt rent vatten om du inte vill köra på kranvatten, med alla risker det innebär av olika näringsnivåer, risk för koppar i vattnet osv. En osmos och en ATO anser jag själv vara en väl värd investering då de kan ses som dyra i inköp, men för att slippa otrevligheter som måste filtreras bort i efterhand, och dessutom ha en jämn salthalt i karet hela tiden, så är det ett billigt pris att betala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis startat upp ett Rio 180 och är helt ny inom hobbyn.

Det jag köpte till karet var en skummare (Tunze 9004), en streamer med pris runt 1500kr och 2 T5 rör som passar till saltvatten på vardera 250kr.

Med det priset så blir det billigare än dom flesta kompletta karen med samma volym vatten.

Sen tillkommer det ju massor med extra kostnader som osmos, sten, sand, tester med mera.

Den stora funderingen är väl ljuset då det förmodligen inte räcker till mer ljuskänsliga koraller som nämts tidigare i tråden och att lägga till 2 extra rör gör nog att man måste installera någon slags kylning för att det blir för varmt.

Jag är väldigt nöjd med mitt kar i alla fall men hade jag haft en högre budget så skulle jag nog ha köpt ett komplett med sump osv direkt. Jag tror nog att det blir ett sådant ändå så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis startat upp ett Rio 180 och är helt ny inom hobbyn.

Det jag köpte till karet var en skummare (Tunze 9004), en streamer med pris runt 1500kr och 2 T5 rör som passar till saltvatten på vardera 250kr.

Med det priset så blir det billigare än dom flesta kompletta karen med samma volym vatten.

Sen tillkommer det ju massor med extra kostnader som osmos, sten, sand, tester med mera.

Den stora funderingen är väl ljuset då det förmodligen inte räcker till mer ljuskänsliga koraller som nämts tidigare i tråden och att lägga till 2 extra rör gör nog att man måste installera någon slags kylning för att det blir för varmt.

Jag är väldigt nöjd med mitt kar i alla fall men hade jag haft en högre budget så skulle jag nog ha köpt ett komplett med sump osv direkt. Jag tror nog att det blir ett sådant ändå så småningom.

Ja jag förstår din poäng om att det kanske blir billigare att köpa ett komplett begagnat men det är väl som med det mesta, man får olika svar beroende på vem man frågar eftersom alla gjort på olika sätt. Jag har kollat runt lite vad alla ''delar'' jag behöver skulle kosta och jag har jämfört det med vad jag hittat på blocket och vad som finns i min närhet och konstaterat att jag kommer billigare undan om jag gör om det karet jag redan har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdunstande vatten måste fyllas på med sötvatten, då det är endast vatten som dunstar, inget salt.

Det sköts enklast via en ATO (Auto-Top-Of) som har en form av nivåavkännare man sätter i returfacket i sumpen, eller i facket du har skummaren i om du kör intern sump i karet, alternativt kan du fylla på för hand dagligen.

En osmosanläggning är i grunden ett filter som ger dig ett väldigt rent vatten om du inte vill köra på kranvatten, med alla risker det innebär av olika näringsnivåer, risk för koppar i vattnet osv. En osmos och en ATO anser jag själv vara en väl värd investering då de kan ses som dyra i inköp, men för att slippa otrevligheter som måste filtreras bort i efterhand, och dessutom ha en jämn salthalt i karet hela tiden, så är det ett billigt pris att betala.

Men en osmos-anläggning kan man väl bygga själv? Har sett massor med bilder på folk som har nåt litet nano-kar ståendes under saltburken där smutsen rinner ner..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du tänkt att ha i ditt kar?

Jag har inte hunnit fundera så mycket mer ingående på det faktiskt.. lite fiskar nån korall, inga extremt svåra grejer eftersom jag är nybörjare inom området.

Vill försöka börja så pass ''basic'' det bara går.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att klargöra så inga missförstånd av vad delarna används till så är det så här:

 

osmos-anläggning = för att rena kranvatten vid blandning av saltvatten samt att fylla på med vid avdunstning.Ansluts på kallvattenskranen.

 

 

sump = litet eller eller stort filterfacks akvarie under huvudkaret där man har skummare samt fosfat/sillicat och kol för rening.Går också bra att ha intern filter om man inte vill satsa på sump i början eller ytterfilter/golv om man har ett sådant redan.

 

 

 

2thumbsup.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan se bor du i Falun och bör därmed ha ett riktigt bra vattenledningsvatten. Så länge du håller dig till tåliga korallsorter bör vattenkvaliten inte vara något problem.

Det som du först bör titta på är att uppgradera belysningen. Kanske passar locket för ett nytt RIO 180 med 2x54w på ditt akvarium.

I så fall får du det dubbla ljuset. Reflektorer på lysrören och sedan skall det gå bra för de flesta mjuk och läderkoraller förutom knappar och skivanemoner.

Nästa steg är cirkulationen. Dessa koraller är inte särskilt krävande när det gäller vattenflöde. Mellan 1 och 5 cm per sekund blir utmärkt. Det åstadkommer man med t. ex 2 Tunze nanostream 6020.

Skummaren är också en viktig del speciellt eftersom nybörjare har lätt att köpa för mycket fisk och då behövs ordentlig vattenrening.

Juwels egna skummare har en väldigt liten skummarkopp så den behöver tömmas riktigt ofta. 

Tunze 9004 tycker jag är bättre även om den också har en liten kopp (Ungefär dubbelt så stor).

Men det finns en risk att du behöver såga upp ett hål i locket för skummarkoppen.

 

Du har en bra affär i Ludvika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att klargöra så inga missförstånd av vad delarna används till så är det så här:

 

osmos-anläggning = för att rena kranvatten vid blandning av saltvatten samt att fylla på med vid avdunstning.Ansluts på kallvattenskranen.

 

 

sump = litet eller eller stort filterfacks akvarie under huvudkaret där man har skummare samt fosfat/sillicat och kol för rening.Går också bra att ha intern filter om man inte vill satsa på sump i början eller ytterfilter/golv om man har ett sådant redan.

 

 

 

2thumbsup.gif

Okej.. jag har en pump i mitt akvarium nu som en kille i en butik sa att jag kunde använda mig utav om jag tog ur filtren ur den.. han sa att de funkar med två sådana likadana i början. funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan se bor du i Falun och bör därmed ha ett riktigt bra vattenledningsvatten. Så länge du håller dig till tåliga korallsorter bör vattenkvaliten inte vara något problem.

Det som du först bör titta på är att uppgradera belysningen. Kanske passar locket för ett nytt RIO 180 med 2x54w på ditt akvarium.

I så fall får du det dubbla ljuset. Reflektorer på lysrören och sedan skall det gå bra för de flesta mjuk och läderkoraller förutom knappar och skivanemoner.

Nästa steg är cirkulationen. Dessa koraller är inte särskilt krävande när det gäller vattenflöde. Mellan 1 och 5 cm per sekund blir utmärkt. Det åstadkommer man med t. ex 2 Tunze nanostream 6020.

Skummaren är också en viktig del speciellt eftersom nybörjare har lätt att köpa för mycket fisk och då behövs ordentlig vattenrening.

Juwels egna skummare har en väldigt liten skummarkopp så den behöver tömmas riktigt ofta. 

Tunze 9004 tycker jag är bättre även om den också har en liten kopp (Ungefär dubbelt så stor).

Men det finns en risk att du behöver såga upp ett hål i locket för skummarkoppen.

 

Du har en bra affär i Ludvika.

Tack för svaret! :) ja vattnet är bra, det är dock mycket kalk i det vilket gör att man får ett högt ph-värde sen vi nyligen fick nytt vatten här i stan.

Jag har pratat lite med en kille som jag eventuellt kan få köpa skummare, returpump samt sump-anläggning utav. Jag kommer inte borra nånting i mitt akvarium utan det får bli nån annan lösning på den grejen.

Angående belysningen så finns det ett lysrör som heter marine-glo som jag vart rekommenderad att köra på ihop med mitt aqua-glo jag har nu, åtminstone i början, funkar det?

Kommer heller inte försöka mig på några svåra koraller eller några svårskötta fiskar utan vill försöka hålla mig så basic det bara går i början.

jag tror att ju längre tiden går och ju mer erfarenhet man får av saltkar så kommer det säkert en vilja kring att ha annat sedan längre fram å då mer svårare koraller osv, men just nu har jag inte den kunskapen vilket gör att man får ta det lite försiktigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att uppgradera belysningen. Att byta till lysrör som inte räcker till är enligt mig bortkastade pengar.

Lär man byta ut hela taket då?

Eller går det att göra nån lösning ändå?

Som sagt jag köpte mitt akvarium begagnat så det är inte rio:s T5 rör i mitt kar utan T8 rör, misstänker att förra ägaren har bytt ut det hela.

Kan jag ha T8:a rör men sätta dit nånting mer eller är det helt uteslutet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt att köpa 2st Mars aqua LED ramper till slut och hänga ovanför, och ja då ryker locket också.

Dom är ju väldigt billiga jämfört med andra ramper och vad jag har hört så ska dom fungera bra (fast ändå lite "du får vad du betalar för")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. jag har en pump i mitt akvarium nu som en kille i en butik sa att jag kunde använda mig utav om jag tog ur filtren ur den.. han sa att de funkar med två sådana likadana i början. funkar det?

Jag antar att det är ett internfilter med  Filtersvamp i ? byt ut det till ny går att köpa i större flak skära själv billigare

gör ett mellanrum för en filterpåse så stora maskor som möjligt utan att fosfat och kol trillar ut genom maskorna och

vips så har man ett filter som du klara dig på förutsatt att du bara har fiskar och lätta koraler = så kallade mjuka som

Stig föreslog.

Det som skulle underlätta är om du kan tala om vilket märke och model du har på de filter du har idag.

Så här har jag gjort på det akvariet jag har idag och det funkar:

https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/48933-nedgradering-fr%C3%A5n-112-liter-till-60-liter-ada-opto-white/

shark&smiley.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns som du säkert sett här på forumet flera lösningar på filtrering och cirkulation men starta mjukt och kän efter

så blir det inte så stort hål i plånboken om du skulle mot all förmodan ångra dig.

Men av egen erfarehet är det svårt att låta bli när man en gång börjat :congratulatory:2thumbsup.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...