Gå till innehåll

Förtvivlad fast i saltvattensvärlden!


jonas1131

Rekommenderade inlägg

Hej har just köpt ett ca 2 år gammalt Akvastabil 375 L, karet skall tas hem efter en del justeringar och anpassningar i hemmet.

jag har haft en hel del sötvattens akvarium sen barnsben och inte känt eller upplevt några större problem. Processen att slå till på ett saltvatten har tagit en tid, anslöt mig till detta forum som är helt fantastiskt.
Har i dagarna läst på en hel del och inte minst här.

Nu känner jag att paniken börjar ta över! Jag försöker i första hand reda ut de grundläggande VATTEN KVALITETEN.
 

Finns det någon som kan hjälpa mig att tala om vilka värden är de grundläggande för att få ett BRA vatten.

Sjävklart så är ju salthalten viktig men efter det vad ska man fokusera på? Finns det några värden som är viktigare än andra?

Förstår att det är skillnad mellan olika djurarter också, men finns det ngn form av "Lathund".

 

Tackar på förhand om någon kan reda ut detta!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit!

En bra bok att införskaffa är saltvattensakvaristik för nybörjare av Daniel Knop.

När det gäller värden beror det på vilka djur du ska hålla. Generaliserar man, är mjukkoraller lättare än stenkoraller då de inte kräver att man har koll på lika mycket värden och är tåligare för variationer i vattenvärden. Stenkoraller varierar i svårighetsgrad men kräver mer koll och stabilitet på KH, Ca, Mg och även No3 samt No4 påverkar deras välmående och utseende. Sen finns en massa andra värden som måste vara bra med men som inte förbrukas eller rusar iväg lika lätt. Som skrivet ovan, saltvattenskemi för dummies är bra att titta i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen Larsson och Strikt, nu har jag nattlektyr!

Kanon bra forum detta med både nybörjare och erfarna.

Trots många olika problem som kan uppstå så ska det bli både kul och spännande att prova saltvatten, jag ser det som ett långsiktigt projekt och nöje.

/ jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar, ska börja i helgen att bygga om så att osmos etc har sin plats och funktion.

Har beställt en tunna i garanterat giftfri plast för osmos vatten, för mig är det viktigt att när man väl startar upp akvariet så ska allt runt omkring vara klart och utan frågetecken. När jag väl tar hem karet så ska fokus ligga på att få det att fungera.

Så nu ska det ögas hål i väggar dra slangar m.m...... Man är inte klok men själva byggandet är faktiskt j-v kul.

Tack ännu en gång!!!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...