Gå till innehåll

Kanske starta salt. Lite frågor?


Zhes

Rekommenderade inlägg

Hej. Har velat fram och tillbaka i flera år om jag vill ge mig in på saltvatten, har och har haft mååånga sötvattenskar, men jag känner att man kanske skulle våga ändå. Men jag har några frågor innan jag bestämmer mig.

 

Den första är klarar man sig med ett akvariepaket typ Aquael reef max eller Blenny nano reeftank? Och hur länge kan man förvänta sig att sakerna i det håller? Behöver man komplettera med något, typ bättre belysning, m, m. Har inga storslagna drömmar på att ha massor med fiskar och supersvåra koraller utan jag vill ha ett välfungerande kar som är intressant att titta på.

 

Det andra är att med levande sten verkar det som att många får med sig mindre önskvärda saker som giftiga knappar, pistolräkor, fiskätande krabbor och sånt. Kan man förhindra att få med sådant? Kan man köpa redan igångsatt levande sten så man vet vad som växer i den? Det som hittills har gjort att jag aldrig provat salt är faktiskt alla skräckhistorier om livsfarliga knappar och sjukhusbesök. Eftersom jag själv inte är den friskaste och det är inte heller resten av min familj och jag har andra husdjur så är det verkligen min stora skräck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Kul att du i alla fall funderar på att starta upp ett salt kar. 

Vad du väljer i uppstarten är helt beroende på vad du efter ett tag själv planerar och vad du vill ha för levande i karet. 

 

Plug and play kar är ju en klar fördel då man får med det som är nödvändigt för att starta upp det var så jag själv började men ganska snart så kommer man vilja ha ett större kar och gärna plocka ihop den teknik man själv vill köra med och ha möjligheten att byta ut det man inte är nöjd med tills man har ett väl funderande kar.

 

Det är sant att det kan följa med lite av varje i levande sten och är man orolig för att få med djur m.m. så finns ju det alternativ så som död LS (Marco rocks) men som sagt den är död.

 

Så om du vill ha möjligheten att leka lite så skaffa en kub med sump eller liknande där du kan utveckla karet efter tid så som du själv vill ha det. 

Men vill du snabbt komma igång så är det ett plug and play kar du skall satsa på. 

Det tar dock lika lång tid att få karet att mogna oavsett vilket du väljer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det snabba svaret.

Större kommer jag nog inte kunna ha, dom jag har tittat på är mellan 80 - 140l, för platsutrymmet sätter stopp, bor i lägenhet. På det så har jag en nack/ryggskada som gör att jag har svårt ibland för att göra större vattenbyten. Och innevånare i akvariet så är inte prydnadsfisk  och svåra koraller och sånt det viktigaste. Jag är nästan larvigt förtjust i invertebrater och "konstiga fiskar" som blenny, goby, kantnålar och anglers. Men jag har mina misstankar om att dom flesta av dom fiskarna är för svåra för en nybörjare ändå. Däremot kanske någon annan i familjen vill ha någon trevlig fisk men för dom räcker det nog med att den är färgglad (har fått mycket skit hemma för att alla mina sötvattensfiskar antingen inte syns eller är bruna =P). Koraller och sånt vill jag självklart ha dom är lite av halva grejen med saltvattenskar men tror det räcker med enklare. Det är en sån stor kontrast till sötvattnet iaf. Det är väl ungefär så långt jag har tänkt.

 

Men död sten går att använda, fyller man då bara på med typ filterbakterier som man gör med sötvattensakvarium, för man måste väll få in nyttobakterier i akvariet? Hur stor är chansen att man får något man inte vill ha i levande sten? Och hur stor är chansen att man får just dom "knapparna" som kan göra en riktigt sjuk (det är dom jag är mest rädd för)? Är chansen mindre om man använder levande sand och död sten än om man använder levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...