Gå till innehåll

Mitt Rsm 130


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Om du är ute efter orsaken har jag två tänkbara.

1. Akvarievakt som matat .

2. Timer som hängt sig = ljus dygnet runt.

 

När det gäller åtgärd håller jag med Mats.

Men kH, Ca, Mg, Nitrat och fosfatvärden kan tänkas ge mer tips.

 

Akvarievakten har inte övermatat, gjorde färdiga portioner innan jag åkte. Timern har inte heller hängt sig, så det är inte någon av dem orsakerna tyvärr. Har ju haft cyano innan jag åkte iväg också, skulle vilja hitta grundorsaken till det.

Tack för tipsen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Richard_22 sa:

Har en streamer sedan tidigare och har tänkt beställa en Jebao RW4 idag, vad tror du om det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Det blir säkert jättebra. Det behöver inte vara storm i karet, det viktiga är att allt vatten rör sig hela tiden.

Zoner med mer eller mindre stillastående vatten är en stor orsak till problem.

 

Hade jag varit du hade jag flyttat fram hela revet 5-10 ca från bakrutan. Då kommer du att få mycket bättre cirkulation runt alla stenarna.

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
5 minuter sedan, Richard_22 sa:

Yes, blev en Tunze nanostream. Det var länge sen jag mätte nu, men sist såg allt bra ut. Vet dock inte om jag kan lite på Saliferts fosfattest?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Nja om det visar 0 så kan du ändå ha en del....

Hanna rekommenderas varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det äntligen dags för ett positiv inlägg. Det blir uppgradering!

Kommer göra mig av med sötvattensakvariumet och ställa det nya saltkaret på platsen där det står.

Kommer inte ihåg just nu men det ligger på 350-400 liter plus sump. Har inte så mycket teknisk information just nu men kommer senare.

Den största frågan jag har just nu är; kan jag på något sätt bli av med alla fulalger/dinos IOM flytten? Kommer fyllas på med ny LS men måste ju ändå använda den sten jag har, och som den ser ut nu så är den inte så rolig att ha. Hur skulle ni göra? Några tips?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var i samma sits så skulle jag borsta de stenar du har väldigt rena med skurborste eller annat i sötvatten. Sedan skulle jag använda den främst i fundamentet av revet. Vid uppstarten skulle jag se till att få in ett ordentlig rengöringsgäng redan på dag 2 eller så. Jag skulle dessutom se till att göra en rätt snabb start med ljuse och belastning fort.

 

Kontentan är att om du flyttar det minsta lilla korn från ditt gamla, eller att det står i samma rum, eller att du inte gör rent dig själv när du går mellan karen så kommer du få in det du inte vill ha in. Vad som gäller är att begränsa biomassan av "fulalger" så mycket som möjligt så de inte kan etablera sig som i ditt gamla. skulle de uppträda igen - sug upp och släng så fort som möjligt och se till att du har betare som åtminstone stör fulalgerna.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengör sanden ordentligt så kan du nog använda den också - speciellt är det bra att bli av med allt organiskt. Även här skulle jag använda sötvatten. Eftersom du kommer att rengöra ordentligt så skall du betrakta akvariet som nystartat - även om du kan använda en del gammalt vatten. Det innebär att börja med någon av dina tuffaste fiskar och mata väldigt lite under starten. Jag brukar mata lite fryst artemia (4-5 st var tredje dag första veckan, var annan dag vecka 2 och varje dag vecka 3 - alltid med samma mängd.) korallerna kan gå över direkt - de belastar inte i samma utsträckning som fisk - de är snarare nettokonsumenter.

 

Observera - detta är hur jag skulle gjort i din situation - det behöver inta vara rätt för det. Det finns säkert flera andra metoder men jag hade gjort ungefär så här som jag beskrivit.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen, eftersom ingen annan har gett något annat förslag än så kommer jag utgå från det du skrivit.

Men det är väl bra att låta det gå några dagar innan första fisken flyttar in eller kan jag släppa i den samtidigt som städpatrullen, direkt när allt är iordning?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då var det nya karet äntligen hemma, dock står det fortfarande i garaget då sötvattensakvariet ska säljas innan jag börjar greja med det här! Så fort det kommer igång kommer en ny tråd skapas.

Har inte fått hem all utrustning än, utan hämtade bara en del igår. Det jag nu har hemma är:

Akvarium med måtten 132x55x62 (längd, bredd, höjd), 450 liter.

Skummare, Red Sea C-Skim 1800

Deltec Nitratfilter NFP509

Vertex kolfilter (tror jag det är)

Returpump (okänt märke)

Rör och kopplingar

Nästa gång ska belysning, möbel, värmare, sump och en del andra tillbehör hämtas.

Planen är att limma sumpen själv. Kommer säkert ha tusen olika frågor men vi tar det när det närmar sig!

Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...