Gå till innehåll

Osmos problem


rickard81

Rekommenderade inlägg

Köpte en begagnad osmos i helgen som var 5 månader gammal och har lite bekymmer. De är en aqualight och ska göra 380 l/h.

Problemet då jo den kanske gör 1l i timmen . Hittar ingen bruksanvisning på nätet men känns inte som jag kopplat fel.

Men slaskvattnet ska den slangen strypas för som de är nu så kanske den sprutar ut 100l/h och får som sagt 1 l renat vatten på den mängden.

Kan problemet var trycket ut ur kranen kanske, vad ska trycket vara på nån som vet?

Sen vad mäter en tds vet bara att den bör vara på o och de är den.

Hoppas nån har nån lösning och att jag slipper köpa en boosterpump

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det än sådan?

http://www.tritonakvarium.se/aqua-light-osmos/2973-0

Då ser du själv att du läst fel, 380L/ Dygn ska det vara :)

Hehe 380l/dygn inte timme . Ja de är en sån jag har

På min så sitter det en kran på slaskvattnet som man stryper för att det ska komma rent vatten.

Kan inte just den modellen men generellt på osmos så skall det sitta en strypning på slaskvattnets slang.

Har ingen strypning på min men de är lätt fixat får testa när jag kommer hem.

Tack för svar

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån osmos har jag med.

Jag har ganska dåligt tryck i ledningarna så jag har skaffat en booster.

Jag uppskattar skillnaden före/efter booster (L/dygn) - 60/200

Ganska långt från de 380L/dygn...

Okej kanske får kolla på en booster då. Har du en strypning på den röda slangen alltså salskvattnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får lägga en beställning på en sån tack så mycket för hjälpen uppskattas

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang din fråga ang TDS. Den mäter vattnets konduktiviteten (elektrisk ledningsförmåga). Det är salterna som gör att vatten leder ström. Destillerat vatten har 0 i ledningsförmåga och våra akvarium har en jä... massa.

 

Enheten vi ser på TDS mätarna är ppm (mg/l)

RO vatten bör ligga under 20. Över det är det dax för filterbyte. Kranvatten vill jag minnas ligger normalt mellan 200-600.

 

Du kan läsa mer här:

http://reefkeeping.com/issues/2004-04/rhf/feature/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strypning skall vara så att du får ut ungefär en del RO och två delar slaskvatten. Har du dålig strypning så pressas vattnet inte igenom membranet.

Nu har jag strypt vattnet som du sa går fortfarande sakta. Nån som vet vart man får tag på en boosterpump.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

kanske är lite sent svarat med jag har en likadan osmos och jag skaffade en booster pump men tyckte inte det gjorde någon större skillnad. kanske får ihop 50l/dygn.

har du fått någon fart på din? för min del så blir a det att skaffa en annan ro anläggning

 

mvh magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske är lite sent svarat med jag har en likadan osmos och jag skaffade en booster pump men tyckte inte det gjorde någon större skillnad. kanske får ihop 50l/dygn.

har du fått någon fart på din? för min del så blir a det att skaffa en annan ro anläggning

 

mvh magnus

Nej fick ingen ordning på min har dock inte köpt nån boosterpump än, var roligare att köpa koraller :).

Som de är nu kanske jag får en 30l om dagen och de funkar för mig så länge kommer nog satsa på en mindre osmos istället.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...