Gå till innehåll

Id på anemoner


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej, har precis startat och haft ls i två dagar i karet. Har hittat en hel del roligt och mindre roligt, men nu inatt såg jag två möjliga anemoner och är lite rädd att den ena kan vara en glasros. Vore tacksam för en identifiering av följade djur:

Denna är i min sump på en sten med Caulerpa

anemon1.jpg

Denna sitter på undersidan av en sten i huvudkaret

anemon2.jpg

Sen har jag sett flera utskott runt en hålighet med följande djur. Min gissning är att det är någon slags mjukkorall?

red.jpg

Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna. Togs genom ett välvat glas med en lins ej avsedd för makron.

Tack på förhand!

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Jag har sett att jag har massor av såna i en hålighet i ena stenen, hoppas dom kommer att trivas.

Angående anemonerna så har jag nu hittat en ny som krupit fram. Får väl vänta tills den vuxit till sig innan jag kan ta ett bra kort för ny id.

Jag har köpt yttligare 6 kg sten från JR's och har hittat 2 nya saker, lägger upp bilder lite senare om jag inte hittar id själv.

Tack för hjälpen!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen alla, har tagit lite fler bilder på mina djur och jag är nu ganska säker på att min ena anemon är en bubble-tip nu när den har växt till sig lite. Jag har en tråd på RC där experten Ron ville avvakta med rätt ID eftersom dom var så unga och han har för tillfället ledigt från forumet.

ID på övriga djur vore kul att få om ni kan!

Här är bubble-tip anemonen först, den har flyttats till huvudkaret och verkar trivas med MH:n.

bubble.jpg

Nästa är en träd-liknande, jag tippar på att det är en typ av foraminiferans

foram.jpg

Här är den andra anemonen, har inte ändrat utseende mycket sen sist, men verkar trivas nu efter att ha flyttat sig.

anemo1.jpg

Någon typ av mussla, kan ej få någon bättre bild. Den öppnar sig mycket lite.

clam.jpg

Sist är det någon typ av rörmask, hydroid eller polyp. Dom drar ihop sig i sitt rör när dom blir rädda och växer så det knakar. Jag har utislutit Aiptasia då jag även har/hade såna (sprutade kokande saltvatten på dom).

hydroid.jpg

Vänliga hälsningar & GOTT NYTT ÅR 2006!!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Capote, anemonen satt tidigare på min caulerpa sten i refugiumet, och jag fick hacka bort en bit sten för att flytta honom till huvudkaret. Har nu sett att anemonen måste ha delat sig eftersom en ny bubble-tip verkar växa fram i sumpen. Jag har ett 36W kompaktlysrör (14.000 K) på 24 timmar, hoppas han trivs med det tills han e stor nog att flyttas.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...