Gå till innehåll

Chaeto som gulnar och växer långsamt


peterj66

Rekommenderade inlägg

Mitt refugium har varit igång i ca 6 månader, och jag har under flera månader kunnat skörda ca 300 gram chaetomorpha i veckan. Nu har det helt plötsligt slutat växa och chaeton gulnar.

 

Belysningen är på 16h per dygn. Jag matar två gånger om dagen. Torrfoder på morgonen och frysfoder på kvällen, så det borde finnas näring så det räcker även om testerna visar noll på både fosfat och nitrat.

 

Någon som har en idé om vad som kan vara problemet? Kan det vara järnbrist?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara chaeto i refugiumet?

0 nitrat 0 fosfat är inte heller bra. Utan näring växer inte chaeto.

Jag har levande sten i botten och sedan chaeton ovanför. Mätte precis och salifert säger noll men det finns ju felmarginaler. Det växer ju lite alger i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saker det kan vara.

 

Ingen  näring.

För stark lampa. 

Lågt järn. 

Dåligt flöde i refugiumet Prova vänd på den ett tag och se hur det blir.

 

Min växer som ogräs och blir gul när näringsvärdena är för låga eftersom den försöker växa ihjäl sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saker det kan vara.

 

Ingen  näring.

För stark lampa. 

Lågt järn. 

Dåligt flöde i refugiumet Prova vänd på den ett tag och se hur det blir.

 

Min växer som ogräs och blir gul när näringsvärdena är för låga eftersom den försöker växa ihjäl sig själv.

Funderat på järn, men det kan mycket väl vara flödet som spökar. Algbeståndet i huvudkaret har varit hyfsat lågt men har inte förändrats, så flödet är kanske nyckeln
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag tror det går att lösa gulheten hos macroalgerna. Prova en sak i taget, så går det bra. Jag ska införa en macroalg framöver i mitt akvarium. Funderar på caulerpa taxifolia som ska monteras på lämpligt underlag i akvariet. Syftet är näringsexport och odlingsunderlag för småkrypen. Ska exprementera med järntillskott och borser helt från mörkerreaktionen nattetid.

mvh/ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang. Planerar ett intank sump och funderar på flöde och i vilken ordning macroalger, siporax, aktivt kol, skummare och returpump ska komma. Ordningsföljden nämnd är kanske korrekt!? Jag vill att makroalgerna ska dra nytta av näringen för att kunna skördas. Jag vill också undvika sexuell förökning vilket verkar inträffa hos flera macroalger när brist på näringsämnen förekommer. Sexuell förökning verkar också förebyggas av regelbunden skördning. Det är min erfarenhet gällande caulerpa taxifolia. Det stämmer också med det jag läst i publicerade artiklar.

mvh/ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna ska ha kontakt med vattnet från karet först. Gammal mat osv ska hamna i refugiumet. Sen skummare och media. Sist returpump.

Gulnande alger beror troligtvis på för starkt ljus eller lite järn eller helt enkelt för lite mat att leva på. Om jag städar ur min sump så den blir helt ren och slänger hälften av mina alger gulnar dom lite men blir fina igen när det hamnar lite skit på botten.

b63c09031ab3b062afee4eb964920a1a.jpg

Det är min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för pdf-en. Läser den ikväll efter jobbet. Kommer du köra filter innan siporaxen? Annars blir det väl en hel del partiklar som stannar i siporaxen. Om du har  skummaren först kommer den ju ta den näring som är bunden till partiklar och alger. Sen kan siporaxen omvandla eventuell nitrit/ammonium till nitrat som sedan refugiet exporterar. Jag har funderat en hel del på att beställa en glas-sump istället för min plastback, men då tänkte jag köra:

Filterstrumpa(eventuellt)-> skummare->siporax->refugium->returpump.

Men det är kanske fel ordning? 

När det gäller chaeton så stämmer symptomen bra på järnbrist enligt Antes artikel så imorgon tänkte jag köra en runda och se om jag kan få tag på järntillskott lokalt eller om jag måste köpa postorder.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande teknikordningen, filter och macroalger är jag numera osäker :)

Siporaxen hänger i filterstrumpa i indirekt flöde bakom en tunzepump i akvariet (har ingen sump). Siporaxen blir inte igensatt men skakas om en gång/vecka några h före vattenbyte. Det verkar stenkorallerna gilla. Tackar för input om sump och något slags förfilter för att förebygga att siporaxen sätts igen. Jag tänker nog galet om teknikordningen. Hur som så går det att lösa.

mvh/ante

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 29 november 2015 at 12:50, peterj66 sa:

Mitt refugium har varit igång i ca 6 månader, och jag har under flera månader kunnat skörda ca 300 gram chaetomorpha i veckan. Nu har det helt plötsligt slutat växa och chaeton gulnar.

 

Belysningen är på 16h per dygn. Jag matar två gånger om dagen. Torrfoder på morgonen och frysfoder på kvällen, så det borde finnas näring så det räcker även om testerna visar noll på både fosfat och nitrat.

 

Någon som har en idé om vad som kan vara problemet? Kan det vara järnbrist?

 

Förutsatt att du har Nitrat o fosfat som inte är ulralågt, så tror jag det beror på järn och/eller jodbrist. Båda, särskilt jod, är visat flera ggr att det kan vara begränsande för makroalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för alla tips och råd. I mitt fall var det definitivt järnbrist. Efter ett par veckor med anvisad dos så växer det betydligt bättre och grönare. Nu är jag tillbaka på de nivåer jag hade innan jag fick problem dvs ca 250gr chaeto ut ur sumpen varje vecka. Det känns tryggare nu när refugiet återigen gör sitt jobb. 

Dessutom har jag inte sett någon negativ effekt i huvudkaret av doseringen så jag kör nog vidare. 

När det gäller nitrat/fosfat så mäter jag noll med salifert, men jag har ett tunt lager gröna alger på ytan av en hel del stenar så jag misstänker att jag har tillräckligt.

Ska ha jod i åtanke om jag får ytterligare problem. 

Tack återigen för all feedback.

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En följdfråga. Jag vet att jag någonstans frågat detta tidigare men kan inte hitta det nu. Är det någon som har en länk till en analys av vad chaetomorpha innehåller när det gäller olika ämnen. Jag har googlat hela morgonen och det bästa jag hittat är en analys av chaeto som potentiellt näringstillskott. När det gäller N och P så finns det info men jag är intresserad av vad mer som exporteras när jag rensar refugiet och vilka mängder. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...