Gå till innehåll

Kranvatten - Balling light


suezen

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt att skaffa en doserpump och köra igång med Balling light.

 

I mitt kar har jag sedan uppstart för ett par år sedan kört med kranvatten och det har funkat mycket bra, men nu funderar jag om det funkar att även använda när jag bereder ballingvätskorna, med tanke på att kranvattnet redan innehåller lite Ca (~30 ppm), MG (~6ppm) och Alk (~6,7 dkh).

 

Jag inser att doseringen kommer påverkas något av detta men det kan jag ju enkelt kompensera för. Men frågan är om det kommer innebära problem med mättnadsgrad, utfällning etc. om jag blandar enligt FM recept för Balling light.

 

Tacksam för hjälp med detta

 

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt att skaffa en doserpump och köra igång med Balling light.

 

I mitt kar har jag sedan uppstart för ett par år sedan kört med kranvatten och det har funkat mycket bra, men nu funderar jag om det funkar att även använda när jag bereder ballingvätskorna, med tanke på att kranvattnet redan innehåller lite Ca (~30 ppm), MG (~6ppm) och Alk (~6,7 dkh).

 

Jag inser att doseringen kommer påverkas något av detta men det kan jag ju enkelt kompensera för. Men frågan är om det kommer innebära problem med mättnadsgrad, utfällning etc. om jag blandar enligt FM recept för Balling light.

 

Tacksam för hjälp med detta

 

/Anders

Hej Anders

Är själv lite nyfiken på detta, och eftersom du inte verkar få något svar så kollade jag runt och hittade följande tråd av Andreas som jag vet kör kranvatten:

https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/49207-balling-light/

Som nämns i slutet  så kan jag tänka mig att det kan bli utfällningar från kranvattnets kalcium i dunken för kh men det borde kunna kompenseras för när man mätt in sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårdmetaller? Ja de allra flesta metaller är ju hårda, men jag antar att du menar tungmetaller ;)

 

De får jag i vattnet ändå eftersom jag använder kranvatten till påfyllning och till vattenbyten så det ha ringen betydelse just för användandet av balling. I nuläget slår jag pulver direkt i sumpen så om jag istället blandar ballingvätskor så tillför jag inte mer kranvatten ä nu (jag slipper ju fylla på för avdunstat med samma mängd).

 

Min fråga är snarare om det blir problem att få allt ballingpulver att lösa sig etc. då mättnadsgraden är hög för dem (i alla fall för Kh/alk).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...