Gå till innehåll

Ny 1340 liters burk i vardagsrumsväggen


mogge77

Rekommenderade inlägg

  • 2 år senare...
  • 2 månader senare...

Dags för en uppdatering med len dåliga bild.. Måste ta bättre bilder. . En till pallettkirurg har fått flytta in. Hon tar fart från ena änden till den andra. Hen kom från ett lite mindre Akvarium och verkar överlycklig över simytan..  Och 4 gulhuvad käkfiskar har flyttat in. De gräver och bygger och är vansinnigt charmiga . Mina nya favoriter..  

IMG_20191120_164755.jpg

Ändrat av mogge77
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer ta lång tid att fylla ut det här akvariet med koraller. Förhoppningsvis kommer de små pinnarna och fraggarna som står här och var växa till sig på några år.. men fram tills dess vore det kul med lite större pjäser på några ställen... . Om någon har något större som ni vill bli av med så hör gärna av er  .  :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

4 stycken Gulhuvad käkfiskar flyttade in i början av oktober. De har snabbt blivit mina favoriter. De håller alltid på med något. Flyttar runt stora stenar, korall bitar och snäckskal. Gräver och pysslar.  Ibland dansar de med varandra i någon slags uppvaktning.  Alla 4 har byggt hålor i samma del av akvariet. De är nästan alltid synliga. Utom på natten då de lägger ett lock på sin håla.  Väldigt nyfikna och har koll på vad som händer utanför akvariet. Klart rekommenderad fisk till alla som har över tjockt med sand på botten

IMG_20200116_165629.jpg

Ändrat av mogge77
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har käkfiskarna lagt ägg. Hanen tittar ut ur sin håla med jämna mellanrum med munnen öppen och till bredden fylld med små genomskinliga ägg. Ser riktigt rolig ut. Vi får se hur länge han lyckas bära dem.. Enligt forum på nätet brukar de råka svälja äggen de första lekarna innan de får häng på det där med munruvning..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nästa fisk att presentera i akvariet är våran Calloplesiops altivelis, vid namn Albert den magnifike.

Vi har haft honom i ca 1,5-2 år nu och han är en riktig läckerbit.  När han är framme och simmar skriker alltid någon i familjen:- Nu är Albert ute! 

Och så flockas alla runt akvariet för att få en skymt av honom.

 

Han har växt lite, han var kring 10cm vid införskaffning och är väl runt 15cm nu.

Han är en mycket blyg fisk, spenderar 99 procent av sin tillvaro gömd. Men så plötsligt ibland tar han sig en simtur genom akvariet, och då glider han fram majestätiskt, långsamt genom vattenmassan. Oftast gör han entré på kvällen, när bara blåljuset är igång.

Vi var lite oroliga att han skulle äta upp våra räkor och okinawa-gobysar. Men han har inte rört en enda fisk eller lägre djur utan är hitills väldigt fredlig. Han äter mest hackad fisk eller räkbitar. Inte med någon rasande aptit, utan man måste släppa ned bitarna så de glider förbi honom.  då öppnar han munnen och låter de stekta sparvarna flyga in..

Akvariets konung.. som sällan visar sig för pöbeln.  Det är Albert det.. 

albert.jpg

albert2.jpg

Ändrat av mogge77
  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mirakelfiskarna är så häftiga och väldigt majestätiska när de kommer upp i storlek! Min var också en favorit i karet! Tyvärr tappade den nog synen på ena ögat och fick svårt att hänga med vid matning, vilket han hade lite svårt för även med två ögon eftersom de ju är lite tillbakadragna, så han tynade bort och dog, väldigt sorgligt! 

Din ser väldigt fin ut!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Jois sa:

Det ser superfint ut, @mogge77!!!

Du skrev tidigare att du var med om en krasch. Vad hände? 

/Jois 

Jag fick in ohyra i form av en mjukkorall (anthelia) som for fram i en obeskrivlig takt. Tror den förökade sig sexuellt. Växte över allting och var överallt. Ju mer jag drog loss ju fler dök upp.. Enda sättet att bli av med den var att torka/slänga/mörklägga all levande sten i några månader. Byta allt grus och slänga ca 90% av alla koraller, då den tillochmed växte på andra koraller.. Nu är den borta.. Och jag kommer aldrig ta in levande sten igen.. 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bilder blir alltid mycket snyggare överifrån.  Har tyvärr fått lite cyano på sanden, tror det beror på att solljus når burken.  Den mörk grön/turkosa acropora som syns på bilden växer väldigt snabbt och jag är väldigt förtjust i färgen. Någon som vet vilken art? 

IMG_20200417_130121.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, mogge77 sa:

IMG_20200417_130224.jpg

Den stora acroporan på bilden skiftar mellan att ibland vara turkos/metallic-grå till att bli mörkgrön som på bilden. Jag har inte kommit på vad som får den att skifta färg, den byter lite fram och tillbaka.. helt ok, då jag tycker båda färgerna är fina.. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Där tog värmen sin beskärda del.  90% av alla Acroporor har dött under natten , eller är döende , med stor vävnadsförlust.  Antar att jag inte lyckades hålla temperaturen nere tillräckligt i akvariet, trots fläktar i ytan mm..   .Så ledsamt,  kolonierna började äntligen bli stora och fina  :(  Än så länge verkar alla montiporor och LPSer må fint..  Har idag slängt i isfyllda flaskor i sumpen. som jag byter ut..  huvvaligen..  Hoppas inte ännu mer trillar av pinn..

 

  • Ledsen 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...