Gå till innehåll

Lågt fosfat och aluminium i vattnet


General_A

Rekommenderade inlägg

Jag har länge haft nästan omärkbara värden av fosfat i mitt akvarium. Testet jag använder är Fauna Marins fosfat test, vilket ska vara väldigt pålitligt. Jag har också kalibrerat testet hos Triton Akvarium, så jag vet att mina resultat är korrekta. Men vad jag har läst så ska det vara näst intill omöjligt att nolla fosfat. Dock så är det fler användare på detta forum som meddelar samma sak.

 

Jag har också tre aluminiumbjälkar som håller upp belysningen och de har kontakt med vattnet. Då detta sker oxiderar aluminiumet till aluminiumoxid (Al2O3). Detta sker självklart väldigt långsamt så mängden aluminiumoxid är inte jättehög. Vad jag förstått så binder sig detta ämne sedan sig till fosfatet så att det blir en utfällning som sedan skimmern tar bort. Så både aluminiumoxiden och fosfatet försvinner från akvariet.

 

Så min tanke är så att folk med låga värden av fosfat har lite aluminium i sitt kar som då naturligt tar bort fosfatet. Är detta troligt? Ni med låga fosfat värden, har ni något aluminium i erat akvarium?   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, kör man aluminium remover så släpper det ifrån sig väldigt mycket aluminium. Enligt Claude på fauna marin så ska den inte släppa ifrån sig något men när jag fortfarande körde aluminiumbaserad fosfatremover så hade jag 78 ug/l aluminium i vattnet och nu när jag börjat med järnbaserad remover är jag nere på 20 ug/l. "setpoint" för triton-lab testerna är 2 ug/l men 20 är dock inte högt nog att behöva flaggas upp som en varning. 78 ug/l gav dock en varning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, kör man aluminium remover så släpper det ifrån sig väldigt mycket aluminium. Enligt Claude på fauna marin så ska den inte släppa ifrån sig något men när jag fortfarande körde aluminiumbaserad fosfatremover så hade jag 78 ug/l aluminium i vattnet och nu när jag börjat med järnbaserad remover är jag nere på 20 ug/l. "setpoint" för triton-lab testerna är 2 ug/l men 20 är dock inte högt nog att behöva flaggas upp som en varning. 78 ug/l gav dock en varning.

Tips på bra järnbaserad remover?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge haft nästan omärkbara värden av fosfat i mitt akvarium. Testet jag använder är Fauna Marins fosfat test, vilket ska vara väldigt pålitligt. Jag har också kalibrerat testet hos Triton Akvarium, så jag vet att mina resultat är korrekta. Men vad jag har läst så ska det vara näst intill omöjligt att nolla fosfat. Dock så är det fler användare på detta forum som meddelar samma sak.

 

Jag har också tre aluminiumbjälkar som håller upp belysningen och de har kontakt med vattnet. Då detta sker oxiderar aluminiumet till aluminiumoxid (Al2O3). Detta sker självklart väldigt långsamt så mängden aluminiumoxid är inte jättehög. Vad jag förstått så binder sig detta ämne sedan sig till fosfatet så att det blir en utfällning som sedan skimmern tar bort. Så både aluminiumoxiden och fosfatet försvinner från akvariet.

 

Så min tanke är så att folk med låga värden av fosfat har lite aluminium i sitt kar som då naturligt tar bort fosfatet. Är detta troligt? Ni med låga fosfat värden, har ni något aluminium i erat akvarium?   

Inte för att jag är helt säker men har jag fel lär jag väl få reda på det... Iaf, aluminium ja. Vad det tar sig för beror på. Ibland kan det vara rent giftigt, när det gäller försurning så är en hel del av den problematiken grundad i att aluminium ställer till det ordentligt om pH går under 6 eller nåt sånt. Över det så är det oftast inte nåt problem och stoppar man i första bästa sten man hittar i akvariet så är oddsen höga på att den innehåller mycket aluminium.

 

Det där med aluminium och fosfor då. Det man brukar använda för att fälla ut fosfat är aluminiumsalter. Mest klorid eller sulfat. Då kan man få en fällning med nånting som då ofta kan hålla fred på sig och inte ställa till med nåt vidare elände. Aluminiumoxid däremot, till att börja med är det olösligt i vatten. Syror och baser kan lösa det men i stort så stannar det där det är. Det är det som är finessen med aluminium, det bildas en hinna av aluminiumoxid och sen är metallen skyddad mot vidare angrepp. Aluminiumoxid fäller inte fosfat, däremot kan de bli en adsorption, fosfat binds på ytan. Det är inte så effektivt och för att få nån slags effekt så använder man då finmalen aluminiumoxid. 

 

Så följaktligen, har man något av aluminium i ett akvarium i kontakt med vatten så kan det bli en viss binding av fosfat men knappast så effektivt så det borde göra så stor skillnad. Sen är aluminium i sig kanske inte nåt problem men det kan vara legerat med saker som inte är så kul, koppar t ex. Det kan också vara ytbehandlat med t ex krombad. Viss risk att ha aluminium i kontakt med vatten alltså, det behöver inte vara nåt problem men beroende på exakt vad det är för sort kan det ibland ställa till saker.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag är helt säker men har jag fel lär jag väl få reda på det... Iaf, aluminium ja. Vad det tar sig för beror på. Ibland kan det vara rent giftigt, när det gäller försurning så är en hel del av den problematiken grundad i att aluminium ställer till det ordentligt om pH går under 6 eller nåt sånt. Över det så är det oftast inte nåt problem och stoppar man i första bästa sten man hittar i akvariet så är oddsen höga på att den innehåller mycket aluminium.

 

Det där med aluminium och fosfor då. Det man brukar använda för att fälla ut fosfat är aluminiumsalter. Mest klorid eller sulfat. Då kan man få en fällning med nånting som då ofta kan hålla fred på sig och inte ställa till med nåt vidare elände. Aluminiumoxid däremot, till att börja med är det olösligt i vatten. Syror och baser kan lösa det men i stort så stannar det där det är. Det är det som är finessen med aluminium, det bildas en hinna av aluminiumoxid och sen är metallen skyddad mot vidare angrepp. Aluminiumoxid fäller inte fosfat, däremot kan de bli en adsorption, fosfat binds på ytan. Det är inte så effektivt och för att få nån slags effekt så använder man då finmalen aluminiumoxid. 

 

Så följaktligen, har man något av aluminium i ett akvarium i kontakt med vatten så kan det bli en viss binding av fosfat men knappast så effektivt så det borde göra så stor skillnad. Sen är aluminium i sig kanske inte nåt problem men det kan vara legerat med saker som inte är så kul, koppar t ex. Det kan också vara ytbehandlat med t ex krombad. Viss risk att ha aluminium i kontakt med vatten alltså, det behöver inte vara nåt problem men beroende på exakt vad det är för sort kan det ibland ställa till saker.

Tack för ett bra svar! Så då var jag inne på rätt spår angående aluminiumet i karet, men ändå inte. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Aluminium komplexbinder relativt snabbt   (Gunnar Hägg ,Allmän oorganisk kemi) vid de pH som finns i saltvattensakvarier och bildar mycket svårläsliga komplex ,  det var eller är så tex då man dumpar stora mängder av bla Al baserade restprodukter från kemisk industri i tex Engelska kanalen , man kan inte finna  fria Al joner i vattnet strax efter utsläppen.

 

Det är däremot helt annorlunda i sötvatten där helt andra föreningar bildas , speciellt vid låga pH , man kan oftast inte generalisera mellan  skeenden i söt och saltvatten, saltvatten har en mycket större jonstyrka ( ett uttryck för hur en lösnings egenskaper varierar med antalet laddningar), i saltvatten har vi en diger samling laddade partiklar i jämförelse med sötvatten.

 

Aluminium är en av jordens vanligaste mineraler och deltar inte i några metabola skeenden vad jag vet.

Däremot så skulle man kunna tänka sig att det  lokalt kan bildas lättrörliga Al komplex i tex ett Nitrifikations filter med  låga pH värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta fosfat removers är vita små bollar. Alla dessa typer även aktivt kol bör läggas i osmosvatten tills dom slutar låta. Sen bör man hälla av vattnet genom en håv och hälla över ytterligare osmosvatten för att skölja ur det lösgjorda aluminiumet. Sen bör reaktorn INTE tumla mediat för då slipar man loss ytterligare aluminium som hamnar i vattnet. Vet detta då jag kör triton metoden och jag hade detta problem i början. Nu får jag betydligt lägre aluminium i vattnet och när det väl är enligt mig för högt kör jag tex rowaphos för att dra ner det igen. Tills efter några veckor då jag byter tillbaka. Skölj alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium är så pass farligt i vatten att Frankrike har förbjudit det till att rena dricksvatten.

De stora deodorantfabrikaten börjar komma ut med aluminiumfria produkter.

Jag kan inte tänka mig någon annan anledning än att de räknar med  att aluminiumkloriden blir förbjuden.

Se här: http://kurera.se/aluminium-al/ Inte för att jag litar på sidan i allmänhet (den är för hypokondrisk för mig) men det som står här stämmer bra med vad jag sett på TV om varför det är förbjudet i Frankrike.

 

Jag har inte sett något om inverkan på fiskar men sjöborrar t.ex skall kunna vara känsliga.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...