Gå till innehåll

Annat än korallrev?


Cirkus Holmberg

Rekommenderade inlägg

Ska iordningställa ett akvarium på ca 340 liter och funderar nu som bäst på vad jag ska fylla det med. Jag har två sötvattenskar sedan tidigare och är lite sugen på att testa med saltvatten. Har kollat lite på forumet och hittat mycket bra information om tillbehör m.m. även om det verkar lite mycket till en början :snurrig:.

Innan jag helt bestämmer mig för att satsa på ett saltvatten så känner jag att jag vill veta mer om alternativa miljöer. Det finns ju en hel del information om korallrev, men om man vill ha något annat? vad finns det då för alternativ? Jag skulle tycka att det var intressant med en inhemsk flora och fauna. Finns det någon som har erfarenheter av detta?

Cia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Cia

Är själv ny och har precis startat mitt kar. Efter det jag läst så finns det massor av olika konfigurationer. Du kan ha ett kar med enbart levandesten eller så har du FOWLR systemet (fish only with live rock) som är som det låter, enbart fisk och levandesten. Sen kan du ha en "agressiv" tank som FOWLR med enbart predatorisk fisk. I boken "Reef Secrets" av J. Nilsen och S. Fosså (kolla på guidens boksida) så beskrivs olika biotoper för saltvatten som strandzon, sjögrästank, mangrove träsk, grottor med flera. En bra bok för inspiration!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att hålla inhemska arter från vårt tempererade vatten så behövs rätt rejäl kylning. Det finns kylare för saltvatten men de är rätt kostsamma och drar mycket ström så det kan bli en dyr affär men det är förstås möjligt. Om akvariet står i ett rum som är naturligt kallt blir det förstås enklare (kall källare?).

Det verkar intressant att försöka återskapa en s.k. "Intertidal zone". Där torrläggs åtminstone delar av akvariet under vissa delar av dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

hej! jag har startat ett kallsaltvattenkar för någon månad sedan,

och jag är mycket förvånad jag har haft temperaturer mellan 9 grader-nuvarande 13 grader och inte haft ett spår av kondens på framrutan,

kanske för att jag har ett tjockt glas? 12mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! jag har startat ett kallsaltvattenkar för någon månad sedan,

och jag är mycket förvånad jag har haft temperaturer mellan 9 grader-nuvarande 13 grader och inte haft ett spår av kondens på framrutan,

kanske för att jag har ett tjockt glas? 12mm.

Eller ett torrt rum...... Det kommer nog att bli lite skillnad om du väntar en månad. Kall uteluft som värms upp till 22-23 grader innehåller väldigt lite relativ fuktighet (ned till 25 - 30%) när den är uppvärmd. Har du däremot 22-23 grader ute och bor i Smögen/Kungshamn så får du nog räkna med att ta fram fönsterskrapan fram i sommar:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! jag har startat ett kallsaltvattenkar för någon månad sedan,

och jag är mycket förvånad jag har haft temperaturer mellan 9 grader-nuvarande 13 grader och inte haft ett spår av kondens på framrutan,

kanske för att jag har ett tjockt glas? 12mm.

Låter jätte spännande.

Lite mer information om din setup + bilder vore kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plexiglas är att rekomendera, det isolerar bättre än glas och borde där igenom ge mycket mindre kondens.

god ventilation vid framrutan kan även hjälpa till för att hålla fukten borta.

Det vore kul att se ett riktigt västkust akvarium i full drift, det finns ju mycket snyggt på den delan av landet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller ett torrt rum...... Det kommer nog att bli lite skillnad om du väntar en månad. Kall uteluft som värms upp till 22-23 grader innehåller väldigt lite relativ fuktighet (ned till 25 - 30%) när den är uppvärmd. Har du däremot 22-23 grader ute och bor i Smögen/Kungshamn så får du nog räkna med att ta fram fönsterskrapan fram i sommar:ler:

MVH Lasse

Eller stillastående luft... om luften står stilla så kommer fukten att fällas ut som kondens. Då blir luften torr. Om kondensen kan rinna av utan att luften sätts i rörelse, så försvinner problemet. Jag har ofta iaktagit fenomenet... ett kar med 15-gradigt vatten kan få hur mycket kondens som hellst om det är god luftcirkulation omkring det, men om luften står stilla så försvinner kondensen. En plexiglasskiva på ca 5 cm avstånd ifrån frontglaset är ett tips. Isolera alla andra rutor med firgolit.

För övrigt: 12 mm glas är en urdålig isolering. Du kommer att få problem med kylningen när temperaturen stiger. Även plexiglas är en ganska dålig isolering, men den är bättre. Försök inte ha några anemoner eller större kräftdjur om du inte kan garantera att hålla max 15 grader. Jag hade en jättefin röd-grön Tealina med blåa inslag... och så pajade kylagreggatet en sommardag med 35 grader i skuggan! Två dygn senare var den stendöd...

Jag planerar att dra igång ett kallvattenskar så snart min unge börjar prata... men det blir inte frigolit mer. Jag kommer att köra med ädelgasfyllda 3-glasrutor som isolering kring ett helglasakvarium.

Tångräkor, strandkrabbor, tångmärlor, nätsnäcka och tångsnälla... eventuellt mindre havsnål går att ha i ett varmt (okylt) akvarium. Tångräkor är faktiskt ruskigt snygga på nära håll... du kan fixa en härlig "stimeffekt" med en 20-30 tångräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! mitt kar är ett 1125 liters helglas med aluram och är isolerat med 2,5cm frigolit överallt utom framsida och ovansidan, ett alltenativ för att undvika kondens är ju att limma på ett extra glas på framsidan mot aluramen då får jag automatiskt lite luftspallt i mellan glasena.

kylningen har jag löst igenom att utvinna kyla från bergvärmen,alltså t-koppling från slangen som kommer från berg hålet till cirk-pump med 3 hastigheter sedan till en rostfri värmeväxlare däräfter en kulkran sedan tillbaka på bergsystemet igen.

akvarie vattnet har jag dragit från akvariet i en 25mm pem slang till ett filter fluval 5 sedan till värmeväxlaren tillbaks till karet igen.

mvh,Christian bothén.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! mitt kar är ett 1125 liters helglas med aluram och är isolerat med 2,5cm frigolit överallt utom framsida och ovansidan, ett alltenativ för att undvika kondens är ju att limma på ett extra glas på framsidan mot aluramen då får jag automatiskt lite luftspallt i mellan glasena.

kylningen har jag löst igenom att utvinna kyla från bergvärmen,alltså t-koppling från slangen som kommer från berg hålet till cirk-pump med 3 hastigheter sedan till en rostfri värmeväxlare däräfter en kulkran sedan tillbaka på bergsystemet igen.

akvarie vattnet har jag dragit från akvariet i en 25mm pem slang till ett filter fluval 5 sedan till värmeväxlaren tillbaks till karet igen.

mvh,Christian bothén.

På sommaren när du har större kylbehov än värmebehov - hur gör du då - kör du ner överskottsvärmen i borrhålet då eller har du någon möjlighet att göra av dig med värmen på annat sätt? Jag kör själv ett stort system där vi utnyttjar både den kalla och varma sidan. Vi kör med olika börvärden beroende på årstid (börvärdet på varma sidan under vintern - börvärdet på kalla sidan under sommaren) På vår och höst så varierar det lite.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara 2 månader ca: och dom första invånarna på påskafton.

skulle rostfritt syrafast vara något problem?.

Det anses så inom saltvattensakvaristiken - man vill ha titan. Personligen är min åsikt att syrafast räcker eftersom rörsystemen hela tiden är vattenfyllda. Däremot så rostar även syrafast om det finns tillgång till luft och saltdimma. Jag har personligen sett en syrafast bult som legat i akvarievatten under fem år - den var lika spegelblank efter fem år som när den kom i.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sommaren när du har större kylbehov än värmebehov - hur gör du då - kör du ner överskottsvärmen i borrhålet då eller har du någon möjlighet att göra av dig med värmen på annat sätt? Jag kör själv ett stort system där vi utnyttjar både den kalla och varma sidan. Vi kör med olika börvärden beroende på årstid (börvärdet på varma sidan under vintern - börvärdet på kalla sidan under sommaren) På vår och höst så varierar det lite.

MVH Lasse

på sommaren stänger jag av bergvärmepumpen och då cirkulerar spritvattnet från hålet upp till värmeväxlaren sedan ner igen.

varm vatten till huset får jag via solfångare på taket.

skulle kanske kunna ladda hålet sommar tid med solvärme men då kanske jag får problem med akvarie kylningen?

jag installerade bergvärmen i januari så jag har inte full koll ännu!

förslag?

mvh, christian bothén

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...