Gå till innehåll

Kvarts i botten substratet. Bra eller dåligt?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag köpte tre säckar död sand som jag ska göra till levande DSB. Jag ska seeda (eller vad man säger) med hjälp av Ocean direct live sand och strö över lite sand från mitt befintliga LS från det andra karet. Jag undrar om det är ok med kvarts i sanden till ett rev kar?? Står att sanden innehåller det.

Tack på förhand!

post-2923-0-44705900-1450104791_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den innehåller nog mycket annat också. Kvarts är mellan vitt och genomskinligt.  De troligaste föroreningarna i denna bör vara metaller, framför allt järn men också t. ex koppar. 

Hej Stig. Tycker du att jag ska lämna tillbaka säckarna? Det är sand som jag köpt i djuraffär och den var en stor säljare till akvarier. Det ska vara sand till för akvarie ändamål enligt säljaren. Tack för svaret, men jag bör ha lite hjälp med att bestämma mig om jag ska lämna tillbaka sanden eller ej. Jag ska ringa tillbaka till djuraffären och höra efter en gång till. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rådasand används till dricksvattenrening, akvarier och annat känsligt utan risker. Jag har det till kallt salt, där passar det till miljön. Finns inget problem med att använda det om man vill.

 

Kvarts är kiseldioxid så det låter kanske lite surt om man vill hålla ner kisel. Å andra sidan är det just kvarts som är en huvudråvara till glaset i de flesta akvarier och kvartsen är ungefär lika lättlöslig som glasrutorna. Inga bekymmer alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett sandfilter med backspolningsmöjlighet riskerar man inte fickor med lågt pH. Det riskerar man i ett akvarium.

 

Om man vill kolla vad sanden innehåller förutom kvarts kan man lägga lite sand i saltsyra en stund.

Järn blir gulbrunt, koppar blir grönt. 

 

Jag skulle aldrig köra med sådan sand i ett saltvattensakvarium.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller fullständigt med, plus att sanden kan vara rätt så vass och kan skada fiskar och djur som söker föda i sanden.

 

Aragonit baserad sand enligt min åsikt är att föredra då det både är lättare och inte vasst som kvarts, samtidigt som den har in "liten" Ph Buffrande capacitet och är ett organiskt material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...