Gå till innehåll

Ouscazz Red Sea REEFER 450


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

50L vattenbyte och vattentester i kväll.

 

NO3 ~ 15

PO4 - 0,04

KH - 7,2

Ca - 400

Mg - 1320

K+ 390

Salt - 35

Temp - 26

 

PO4 sjunker långsamt, NO3 har stigit något sedan jag tog ur biopelletsreaktorn. Ett par Acropora och röd flakväxande Montipora visar tecken på ljusare färger, gissar på att den lägre fosfathalten är orsaken. Tillväxten accelererar hela tiden, jag har ökat doseringen av KH med 10-15% per vecka senaste månaden. Vi pratar fortfarande liten dos, det är inga stora kolonier jag har... än. Ca förbrukas väldigt lite vilket känns lite märkligt när tillväxten har ökat. Mg förbrukas i princip inte alls och jag har inte doserat på flera månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en pH-probe i brevlådan idag. Köpte den av en Kinesisk säljare på eBay strax innan Jul.

68:- inklusive frakt!

Man blir såklart skeptisk, men efter kalibrering ser det ut att stämma. Kanske inte "lab grade".. men man får iaf en hint om var pH ligger.

c2bba2310bad1c54e912305ee13e158d.jpg

3a9673de09b648c3af0f77ddabd628b3.jpg



Skickat från en iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt intressant vad man kan skapa med två MP40 och en Reeflink. Jag har de senaste dagarna försökt optimera flödet i karet för att försöka efterlikna de upplevelser jag har av vattenrörelse i tropiska vatten. Nu är det nära, det är ungefär så här det ser ut på ett par meters djup i lagunerna i Maldiverna. 

 

En MP40 i varje kortsida, Gyre Mode, 43% effekt, 15 sekunders intervall. Kaos blandat med lugn, som när vågor sköljer in över de grunda reven.

 

 

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ZEOvit.

Inkörningstiden är över och idag har jag kopplat ur timern som har kört zeoreaktorn av/på med tre timmars intervall. Nu går den dygnet runt.

Nitrat något lägre idag än förra helgen, svårt att avläsa Red Sea testet i high range. Det ser iaf ut som om det ligger på strax under 15ppm, förra veckan strax över 15ppm. Fosfat ligger på 0,04ppm, samma som vid förra mätningen. Detta är positivt eftersom jag har ökat matningen till fiskarna hela veckan. Jag har börjat tillsätta CoralVitalizer och aminosyror. De bruna kiselalgerna som kom med konverteringen har i princip försvunnit helt. De gröna algerna på rutorna har avtagit en smula, vissa dagar kan jag hoppa över att skrapa rutorna. Hoppas på mer bättring där när näringsvärdena sjunker ännu mer.

 

Red Dragon.

RD3 returpumpen har gått ett drygt dygn nu och det svaga DC-vinandet den hade från början har avtagit. Den blir säkert lika tyst som RD3'an på skummaren när den väl är inkörd. Grymt fina grejer de bygger, Tyskarna på Royal Exclusive. EcoTech Vectra M1 behåller jag som backup, den passar rakt in på returröret jag byggde till RD3'an. Så om något skulle hända med RD3'an har jag en ny returpump i karet på mindre än fem minuter. Känns tryggt.

 

Bubble King 200 Supermarin.

Folket på Royal Exclusive - både i Tyskland och USA - sade åt mig att det inte kommer att funka med en monsterskummare som BKK 200 Supermarin i mitt lilla system. De menade på att när den har tömt vattnet på DOC skulle den gå ner på tomgång, det var fel. Jag brydde mig inte om det och köpte en ändå. Den lufsar på och drar en massa skräp ur vattnet, det kvittar nästan hur mycket mat jag ger fiskarna, näringsämnena stiger inte ändå. En fantastisk maskin!

 

pH-värde.

Att mata skummaren med friskluft utifrån påverkar pH i positiv riktning. Jag kopplade ur slangen häromdagen och inom ett par timmar hade pH sjunkit med 0,1. Dagtid ligger pH på 8,05 - 8,09. Nattetid sjunker det till ~7,95. När jag drog ur friskluftslangen härom kvällen sjönk pH till 7,84.

 

Koraller.

De flesta växer bra nu, allt från anemoner till Acropora. Ett par av Acropororna växer otroligt bra, runt 10-15mm per månad.

KZ CoralVitalizer ökar på polypexpansionen riktigt bra på Acropororna. Häromdagen fick jag tillbaka en liten fragg från min stora Hystrix som dog i somras, ska bli kul att se vad den blir av den.

 

Fiskar.

Alla mår bra och växer. Moorish Idol växer mest av alla, den börjar bli rätt biffig faktiskt. Hoppas att jag har mer tur med denna än Christer hade med sin.. 

Har tappat en Chromis i veckan, den fick stryk av Damsellerna och en dag var den bara försvunnen. Mat för någon anemon kanske.. Har fem Chromis kvar av ursprungliga tio, två har hoppat över, de andra tre är bara borta.

 

Bilder.

Jag kan inte bjuda på några bilder av stora korallkolonier, än..

Håll till godo med de här detaljerna.

 

- Over and out, ha en trevlig lördagskväll allihop!

 

21-1-1.jpg

21-1-2.jpg

21-1-3.jpg

21-1-4.jpg

21-1-5.jpg

21-1-6.jpg

21-1-7.jpg

21-1-8.jpg

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2016‎-‎12‎-‎10 at 17:16, nike83 sa:

 

du kan inte buffra kalium med K-balance! om du ska använda KZ:s produkter för att buffra så är det detta som gäller: http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/Elements/Pohl-s-K-Balance-STRONG.html

 

@nike83 För att återkoppla till den här diskussionen.

Sedan jag konverterade mitt system till ZEOvit har jag behövt buffra K+ två gånger. Båda gångerna med exakt samma resultat. Jag har buffrat med det vanliga KZ K-Balance och vid båda tillfällena har 0,5ml K-Balance höjt Kalium med 10mg/l per 100L vatten. Igår mätte jag 370mg/l. Tillsatte 4ml K-Balance, och i morse mätte jag 390mg/l. Mätfel uteslutna.

 

Det går alltså utmärkt att buffra K+ med vanlig K-Balance.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumklorid som såvitt jag vet har den högsta lösligheten av alla kaliumsalter. Det löses med max 360 mg i en ml vatten (Wikipedia.org). Av det är 188 mg kalium. Resten är klor. 0,5 ml / 100 liter ger då 0,94 mg/l.

Enligt: http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/Elements/Pohl-s-K-Balance-STRONG.html innehåller K- balance 390 mg kalium per liter. 0,5 ml ger då 1,95 mg/l. 

Så det luktar ändå mätfel.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofrivillig fraggning..

 

Kom hem från jobb idag och gav fiskarna mat. Maten hade jag i en liten keramikmugg i vilken jag brukar blötlägga torrfoder med Angelixir. Så hade jag gjort i morse och det stod färdigt när jag kom hem. Hällde allt i karet, sköljde de sista resterna ur muggen, den gled ur handen och jag tappade den rakt ner i karet. Självklart landade den på min största koloni Montipora Digitata och min största koloni Poscillopora Damicornis. Poscilloporan blev mest skadad, halva kolonin bröts i fem större bitar och ett par små... Som tur är sitter kolonin på en sten som är full av håligheter så jag lyckades peta tillbaks de flesta bitarna och säkra med en klatt rev-epoxy. Om ett par månader kommer det förhoppningsvis inte att synas. Nåja, inget ont som inte har något gott med sig, det blev en fragg över som kan säljas för ett par hundralappar. Det kunde ha varit värre.. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

@nike83 För att återkoppla till den här diskussionen.

Sedan jag konverterade mitt system till ZEOvit har jag behövt buffra K+ två gånger. Båda gångerna med exakt samma resultat. Jag har buffrat med det vanliga KZ K-Balance och vid båda tillfällena har 0,5ml K-Balance höjt Kalium med 10mg/l per 100L vatten. Igår mätte jag 370mg/l. Tillsatte 4ml K-Balance, och i morse mätte jag 390mg/l. Mätfel uteslutna.

 

Det går alltså utmärkt att buffra K+ med vanlig K-Balance.

 

vad mäter du med för något som kan ge såpass exakt resultat så att du utesluter mätfel?

hade du skickat till Triton-lab så kan jag ändra min åsikt, eller ändra mitt resonemang :)  detta är ju vad KZ själva säger, och inget jag hittat på. men de kanske har hittat på detta för att sälja fler produkter - vad vet jag! :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade är att jag mäter med stor noggrannhet exakt efter konstens alla regler. Testkitet kan så klart visa fel, Salifert. :)

 

Jag har pratat med G.Alexander på zeovit.com om att buffra med K-Balance/K-Balance STRONG. Innan STRONG kom ut på marknaden fungerade det bra att buffra med det vanliga K-Balance, det gör det nu också. STRONG är speciellt framtaget så att de med väldigt stora akvarium slipper dosera stora mängder. Även vanlig K-Balance är en starkt koncentrerad lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎01‎-‎17 at 09:56, Ouscazz sa:

Jag fick en pH-probe i brevlådan idag. Köpte den av en Kinesisk säljare på eBay strax innan Jul.

68:- inklusive frakt!

Man blir såklart skeptisk, men efter kalibrering ser det ut att stämma. Kanske inte "lab grade".. men man får iaf en hint om var pH ligger.

c2bba2310bad1c54e912305ee13e158d.jpg

3a9673de09b648c3af0f77ddabd628b3.jpg



Skickat från en iPhone med Tapatalk

En av mina bästa elektroder någonsin köpte jag på det sättet :) Tänk bara på att de är färskvara - ingen idee att köpa flera stycken som blir liggande några år.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

En av mina bästa elektroder någonsin köpte jag på det sättet :) Tänk bara på att de är färskvara - ingen idee att köpa flera stycken som blir liggande några år.

 

Det är bara att beställa en ny om ett halvår eller så, det finns hur många säljare som helst som ser ut att ha samma typ av elektrod till salu. Och jag ger mig fanken på att det är samma produkt som i andra led märks om till Apex eller liknande.. ;)

Jag vet inte hur bra den är. Men den visar i stort sett samma värden varje dag, det skiljer en hundradel eller så. 8,05-8,06 mitt på dagen, 7,94-7,95 på natten. Den största anledningen till köpet var att kolla hur mycket friskluften till skummaren påverkar pH. Det rör sig om 10-15 hundradelar som pH sjunker när jag kopplar ur slangen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Städning av sump, pumpar och skummare idag. Alltid lika skönt när det är gjort. När allt ändå var ute ur skåpet passade jag på att skruva upp kabellister till pumpkablar och Ballingslangar. Snyggt och ordentligt!

664244ad38ec1222b18c6f435a95b0c2.jpg

a816a3157d0213734c1ac12f2bbe6fb8.jpg



Skickat från en iPhone med Tapatalk

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxtökningen avstannade för ett par veckor sedan trots att alla värden såg jättebra ut. Framförallt syntes det på flakväxande Montipora som inte fick ljusa tillväxtkanter och var lite blek i färgen. Mätte flera gånger med Salifert och fick väldigt varierande resultat på Mg trots att jag var väldigt noggrann, övriga värden såg normala ut. Jag köpte ett Red Sea Reef Foundation Pro testkit och fick fram alldeles för låga värden på Ca (360ppm) och Mg (1200ppm). Jag testade nyblandat saltvatten för att se om Red Sea testerna kunde stämma, och de stämde bra med tillverkarens uppgifter. Gjorde upprepade tester under samma kväll för att utesluta felmätningar, testerna visade samma resultat varje gång. Det var alltså till att buffra upp värdena, först Mg som höjdes till 1300ppm, sedan Ca till 400ppm. Det tog bara tre dagar sen var tillväxten och färgerna tillbaka, Montiporan har ljusa kanter igen och idag fick jag öka KH-kanalen med 20% på doserpumpen!

 

 

tank.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...