Gå till innehåll

Teknikvalet till 200x60x60


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu har jag beställt mitt nya akvarium, det blev en 200x60x60 med "modern" möbel från Diamantaquarien. Dvs jag har gott om tid på mig planera tekniken.

Jag har inte bestämt mig om LPS, SPS etc utan det blir nog en blandning och en hel del fisk. Tänkte försöka scapea något annat än stenröse.

 

Det här är vad jag har googlat fram som känns vettigt, har jag tänkt fel någonstans eller finns det bättre alternativ? Jag är lite lat så föredrar automatiska alternativ och sådant som bidrar till bättre vattenkvalitet utan för mycket manuellt arbete.

Tanken:

Sand: ATI Fiji White Sand - Snyggt vit och lite tyngre så flyger mindre. 18 kilo eller hur mycket behövs?
Cirkulation: Maxspect Gyre - XF130 eller 150? Räcker en? Något annat som backup vid fail?
Ljus: Zetlight ZT6600-A x2 + Controller ZN1004 - Kanske i dyraste laget?

Sumpen:

Sump: 100x40x40cm, 1 skummarfack, 1 refugiumfack, 1 returfack? För liten? Följer med på köpet.
Returpump: Jebao DC6000 - Räcker eller ska man köra 12000?
Filter: Theiling Rollermat. Kopplad direkt till vanliga avrinningen, extraröret däremot bypassar. Tänkte ha utanför sumpen.
Reaktor: Reef Octopus  ZF140 - Zeovit? Kol? vfsh?
Skummare: ATI Powercone 200-250? Deltec SC1456?
Refugium: Chaeto
UVC: Deltec UV-C 39w

Vattenbyte:

Osmolator: Tunze 8555, biligare alternativ? Att kopplas mellan vatten och osmosenhet sen till tunna, med timer för att undvika "TDS creep"
ATO: Tunze 3155 - Kopplat till tunna som fylls av 8555.
Vattentunnor: 2st, bägge fylls med omsosvatten men ena används för ATO och andra används för saltblandning och vattenbyten.
Pump+slang: 3m slang räcker från akvariet till avloppet eller till återfyllningstunnan. Kan vara begagnad.

Styrning/Övervakning:

Styrdator: GHL, Apex, hemgjorde med Pi/Arduino?
Doseringspump: Antagligen beroende av val ovan?
Värmning: Antagligen beroende av val ovan?
Kylning: Antagligen beroende av val ovan?
Batteribackup: Till vad, vad är viktigast?
Avfuktare: Behövs kanske inte?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, lite halvt. Jag har haft en RSM130 i ett halvår typ och grämt mig på att den har så liten sump, i stort sett bytt ut allt det tekniska och scapeat om helt flera gånger.

 

Tänkte ha kvar den som karantän/fragg-kar, även om det lockar att bara kasta ut den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, lite halvt. Jag har haft en RSM130 i ett halvår typ och grämt mig på att den har så liten sump, i stort sett bytt ut allt det tekniska och scapeat om helt flera gånger.

 

Tänkte ha kvar den som karantän/fragg-kar, även om det lockar att bara kasta ut den..

 

RSM 130 är ett alldeles förträffligt bra kar. Jag har själv haft ett och upplevde inte sumpen som för liten.

Låt karet få lite lugn och ro. Rota inte runt och ändra titt som tätt, då fungerar ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kul!

Jag hade valt minst två cirkulationspumpar, dels för att flödet skall komma åt överallt (svårt att få en pump att cirkulera vatten två meter bort), och dels för att slippa tidspressen och totalt stillestånd vid rengöring av en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-01-09 at 6:30 PM, smedberg said:

Vad fick du för leveranstid på akvariet?

 

Beställde i mitten av december, fick beräknad leverans mellan mitten av Januari och mitten av Februari; dvs inte särskilt specifikt..

Ändrat av Xanrag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-01-09 at 9:13 PM, petnym said:

Kul!

Jag hade valt minst två cirkulationspumpar, dels för att flödet skall komma åt överallt (svårt att få en pump att cirkulera vatten två meter bort), och dels för att slippa tidspressen och totalt stillestånd vid rengöring av en pump.

 

Mm, det som frestar mig är två st Gyre med styrdator och batteribackup.. fast då kostar det en hel del, men jämfört med att få stopp och allt dör så..
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...