Gå till innehåll

Val av sand som inte dammar runt


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Nu har jag blivit lite less på att all sand flyger runt som sandstormar i akvariet så jag har sugit ur all sand och kör nu barebottom. Men, rent estetiskt tycker jag att det är snyggare med sand och söker därför någon tillverkare av sand som inte är så finkornig.

Optimalt kanske borde vara runt 3mm, men knappast mindre än så. Har dessutom två hopplösa sandvändare (Valenciennea strigata, http://se.reeflex.net/tiere/362_Valenciennea_strigata.htm)som tar en "tugga" och sen simmar all världens väg i akvariet och släpper sanden överallt. Har inte haft samma problem med Valanceinnea sexguttata (http://se.reeflex.net/tiere/1601_Valenciennea_sexguttata.htm).

Sanden jag hade i tidigare är dessa:

Live Reef Substrate (http://www.naturesocean.com/aquarium-supplies/live-reef-substrates.html)

White Live Sand (http://www.naturesocean.com/aquarium-supplies/white-live-sand.html)

Live Reef Substrate innehåller inte bara större snäckskal utan även detta puderliknande kornen, även den grövre storleken på White Live Sand innehåller dessa puderliknande kornen.

Vad ska jag ha? :)

Ändrat av NovemberRain
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI Fiji White Sand är jag intresserad av, den kommer visst i tre olika storlekar: 0.3-1.2mm, 1.0-2.0mm och 2.0-3.0mm.. Nån som har testat?

 

Hade ju varit skoj om man hade kunnat ta det finkornigaste. Jag tänkte köra med en Maxspect Gyre eller två som också ska vara bra på att inte virvla sand.

Ändrat av Xanrag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mamadubba: Kikade i din tråd och det såg mycket bra ut! Har du haft sandvändare? Tänkte att kornen kanske är för stora?

Laggeman: Låter lovande. Såg att du hade den i din webshop men endast i den mindre kornstorleken, kan du få hem de största som Xanrang beskrev här ovan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI Fiji White Sand är jag intresserad av, den kommer visst i tre olika storlekar: 0.3-1.2mm, 1.0-2.0mm och 2.0-3.0mm.. Nån som har testat?

 

Hade ju varit skoj om man hade kunnat ta det finkornigaste. Jag tänkte köra med en Maxspect Gyre eller två som också ska vara bra på att inte virvla sand.

 

Jag har den finaste sand jag kunde hitta i butiken och efter ett par dagars labbande med streamerpumparna och returutloppet har jag lyckats hitta en setup som inte flyttar sanden. Har två stycken Blau Wave Motion 8000 från JL Akvarium och de är be bästa pumparna jag har testat. Pumparna går på 20% pulse och flyttar effektivt hela vattenkolumnen utan att röra till det. Har öppen reef-scape skall väl tilläggas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mamadubba: Okej. Problemet jag har i mitt kar är mina sandvändande fiskar, de sprider ut sanden överallt iom att de inte är kvar på botten när de släpper ut sanden. Med aragonite kanske de faller ner tillbaka igen istället för att virvla runt som mindre finkorning sand gör.

 

God jul :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mamadubba: Okej. Problemet jag har i mitt kar är mina sandvändande fiskar, de sprider ut sanden överallt iom att de inte är kvar på botten när de släpper ut sanden. Med aragonite kanske de faller ner tillbaka igen istället för att virvla runt som mindre finkorning sand gör.

 

God jul :)

Ja det är ett problem, jag hade en puellaris tidigare som gjorde så, jag gav bort den till slut. Har numera de helvita (kommer inte på namnet) och de släpper sanden där de tar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stigigemla: Misstänker så jag också. Det är Sexguttata som gäller, problemet är att fånga upp strigatorna. De är sjukt snabba även på natten. Sexguttata tillsammans med aragonite vore nått :)

 

mamadubba: De du menar är Valanciennea Sexguttata, har haft dem tidigare och dem är bäst! Men av någon anledning köpte jag mig ett par Valanciennea Strigata trots att jag visste att Sexguttata fungerar bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...