Gå till innehåll

Undrar lite mer


ibbe89

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Ska du ha anemoner och koraller (beror väl på art också) så behöver du definitivt bra ljus (läs MH), bra cirkulation och bra skummning för att rengöra vattnet av organiska ämnen. Men sen är det precis mellan himmel och jord beroende på vilka arter du köper och deras respektive krav på vatten och ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på träff på Zoogiganten i vintras och då sa de att tumregel var 100 kr/l saltvatten. Har nu haft igång mitt i drygt ett halvår och jag tror nog att man kan komma undan med hälften om man bla håller lite koll på vad som säljs begagnat men samtidigt går det att dubbla det om man är ett riktigt freak. :smiley23:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe.. joo, man kan ju alltid köpa det dyraste, men det är ju lite onödigt i början kanske. är det något mer man måste ha än, skummare, pumpar, MH-lampa och akvariumet såklart och fiskar, aniemoneroch LS och sånt.. sumpen har jag ett akvarium som jag ska använda till det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första du behöver är kunskap. Köp en bra bok och läs in dig ordentligt innan du börjar kryssa i önskelistan. Eller varför inte önska dig en bok? Jag fick i varje fall uppdatera min inköpslista kontinuerligt ju mer jag lärde mig. Det kommer du spara pengar och djur på i längden.

Anemoner är normalt väldigt svåra djur att ha och de behöver ett kar som varit igång en längre period innan du börjar tänka på det. Anemoner förökar sig väldigt långsamt i naturen och hotas av utfiskning i många områden. Ett undantag är tex bubbelanemoner (bubble tip anemone) som brukar klara sig bra i etablerade saltkar och som t.om. förökar sig om de mår bra. Det finns även andra mjuka koraller som ser ut som anemoner och som dina clownfiskar kan använda som boplats.

Tycker också du ska satsa på en osmos för att minska risken med alger.

Lycka till!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns mycket som man behöver ha och det finns mycket som man vill ha. Några exempel kan vara

MH lampa

Uvc

Akvarium

Skummare

levande sten

filter för fosfat och/eller nitrat

osmos

och framförallt kunskap.

Innan du köper någonting eller önskar dig någonting bör du åka hem till någon som har tid och saltvatten så att du kan få svar på så många av dina frågor som möjligt.

Man kan också leta upp ett kar som man gillar i galleriet gå in i den tråden och sedan läsa sig till vilken utrustning personen använder för att få ett ungefärligt prisförslag samtidigt som man ser hur det går att lägga upp akvarium.

Du får hemskt gärna mail privat till mig om du vill ha svar på vad som helst. Var själv i din ålder när jag började "läsa på" och förbereda mitt akvarium.

Djuren kommer absolut sist i ett system. Dels för att det är det man kan förlora lättast och dels för att det måste bli stabilt innan man belastar. Tekniken finns alltid kvar, förrutom vissa saker som slits ut, men fiskarna kan försvinna som flugor.

Du kan skicka både pm och mail om du känner för det. Hade du inte bott så långt ifrån hade du gärna fått komma inom också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp flera bra böcker om saltvatten, kanske inte så dumt i julklappstider att önska sig sånna. Tro mig böcker för 1000-2000 kr är en billig investering om detta är en hobby som du vill satsa seriöst på. Du kommer att spara in de pengarna fort på att inte göra onödiga misstag som kostar djurliv och pengar.

Hälsa på hemma hos folk som har fina fungerande akvarier. Lär av dom, hitta inte på egna lösningar i början utan gör så som du ser dem med fungerande akvarier gör. Det finns tyvärr inga genvägar till ett fungerande saltvattens akvarium.

Sen så får jag lov att citera liftarens guide till galaxen! Så här tror jag det stog på omslaget till guiden om jag inte mins fel.

"Ta´t lugnt"

Lycka till

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har läst massa i ca 2 månader. men när man läsar vissa saker så står det massa saker man ska ha och när man läser dom här trådarna så behöver man knappt hälften. så därför var jag lite tveksamm på vad det var man behövde. det är klart jag måste skaffa sakerna innan anemoner och allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev tidigare så beror det mesta på vilken art du väljer (både anemon och koraller). Men 170 liter låter lite trångt för en anemon (Halogen har en BTA i sitt kar som är i samma storlekklass och hans verkar trivas). De flesta sajter som upplyser om anemoner (t.ex. på http://www.liveaquaria.com) brukar uppge minsta "rekommenderade" volym på karet också. Är du osäker kan du kolla lite runt för att få en fingervisning på vad som brukar krävas (på den sajten brukar de även ange krav på ljus och cirkulation också, men det är fortfarande bara rekommendationer...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bara vilja rekomendera dig att inte börja med anemon förrän akvariet är inkör och du har bra rutiner iatt sköta akvariet. Jag ahr valt bort dem bland annat för att de har för dåligt track reckord i att överleva i akvarier.

Det är därför du ska kombinera läsa och besöka erfarna saltakvarister med väl fungerande akvarier så du ser vad som funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill mest veta om anemoner för jag vill nog ha det längre fram, så man inte tar ett kar som är för litet och sen när man vill ha anemoner om något år eller så, så får den inte platts.. det är därför jag undrar så mycke om anemoner nu.

tack för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pappa börjar bli skepptisk till om jag ska få ha saltvattensakvarium nu eller inte, det han vill att jag ska ta reda på är om det är dyrt att sköta det eller om det mest är sakerna ibörjan som kostar?.. vad är det mer än salt som kostar sen när man har karet igång??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De finns nog ingen här på forumet som handlat klart. De e bara en strid ström ut ur plånboken. Spårelement Kalciumhydroxid "nya påhitt som aldrig tar slut och den senaste sortens mat eller antialgmedel. Räkna med att det alltid kommer finnas något man bara måste ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du inte köper fisk å annat dyrt varje månad så kostar de inte mer än salt å EL..

men se ändå till att ha en slant liggandes, för när dagen kommer att MH, OSMOS, å andra förbrukningsmatrial tar slut så kostar ju de me en "liten" slant..

men de e klart värt ett försök. de går att hålla kostnaden nere.. så se till att farsan öppnar lädret nu så du kan sätta igång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...