Gå till innehåll

Nybörjare söker perfektion från början


alexhong

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Några frågor från en som inte kan något om saltvattensakvarier

 

Jag har haft sötvattensakvarier över 15 år och tänker börja med saltvatten. När jag höll på med sötvattensakvarier lade jag ner många akvarier (diskus, arrowan och ciklider) när resultaten inte blev exakt som jag tänkt mig, när akvariet inte såg "perfekt" ut.

 

Denna gång med saltvatten tänker jag satsa stort och försöka få det perfekt på en gång. Med perfekt menar jag att den ska till 90% likna de fina kar man ser på youtube (se bifogad bild), fint kar med matchande möbel och belysning, färggranna koraller, livliga fiskar och kristallklart vatten. 

 

Har tänkt mig en platsbyggd kar från Schuran på drygt 500 liter (120x70x60) eller en Aqua Media Magnifika 130.

 

Har några frågor från en som är helt ny och kan inget om saltvattensakvarier och hoppas ni mer erfarna kan ge mig värdefulla råd:

 

1. Har jag förstora förväntningar som jag inte kan uppfylla? Läser allt jag kan men tycker det är mycket svårare än sötvatten, och mycket dyrare att lägga ner vid misslyckande? 

 

2. Är det lättare att nå "perfekt" om man bara köper kvalitetsgrejer och är villig att satsa mer (har tänkt ca 150 tusen)?

 

3. Vilket kar skulle ni välja? Jag är orolig för repor på plexiglas i Schuran. Tycker Aqua Medic ser mycket fin ut men rädd att de medföljande pumpar och led inte är tillräckligt bra.

 

Som ni märker så kan jag absolut inget om saltvattensakvarier och har inga vänner som håller på med det som jag kan få råd av. Vore väldigt tacksamt om ni kan ge mig er syn på dessa frågor. 

 

Mvh // Alex 

 

PS. Om det är någon i Boråstrakten som är villig att visa sina kar är jag jättetacksam

post-5257-0-16111200-1451085736.jpg

Ändrat av alexhong
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

 

Vad är perfekt?

 

Fråga dig först hur mycket tålamod du har, det är den allra viktigaste egenskapen inom saltvattensakvaristik. Om du vill ha omedelbar belöning för satsade pengar kommer du att bli besviken. Tillväxten hos de flesta koraller är väldigt, väldigt långsam. Räkna med att det tar ett antal år att få till ett kar likt det du visar i ditt inlägg.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

I sötvattensakvarier blev karen alltid perfekt direkt vid uppstart, klart vatten och fina växter men efter månader/år kom alger och växter som gulnar/dör, Det kvittade hur mycket tid jag lade ner, ända sättet att få "perfekt" igen var att starta om på nytt. Med saltvatten hoppas jag på det omvända, att karen blir vackrare med åren. 

 

Kommer ha viss tålamod men står karet fullt med alger och grumligt, och inte få bukt på det inom några månader, är jag rädd att jag återigen lägger ner det. Kommer att lägga massa tid på renhållning, vattenbyte och tester. 

 

En dum fråga från en nybörjare - kan man inte köpa en massa koraller och få ett sånt resultat som på bilden inom 6-12 månader?

 

Mvh // Alex 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill absolut inte skrämma bort dig, tvärtom. Men jag läser mellan raderna att du vill att allt skall bli klart/perfekt direkt, eller iaf inom kort tid. Det fungerar inte så. Och "ett visst tålamod" räcker inte. Tänk tvärtom mot hur du tänker med sötvattensakvarium. Ett saltvattensakvarium mognar över lång tid, om man ger det lugn och ro vill säga.  Vad jag vet finns inga genvägar.

 

Alger är alltid ett tecken på att något inte är riktigt perfekt i karet, och det beror alltid på ägaren. I sötvatten beror det nästan uteslutande på för mycket näring i vattnet. I saltvatten kan man få ett antal olika typer av alger, av olika orsaker. Skillnaden är att det inte fungerar att starta på nytt som du har gjort med dina sötvattensakvarium. Lager i ett saltvattensakvarium kräver tålamod och ett försiktigt tillvägagångssätt, annars är risken att det blir värre. Det gäller att ha ett väl sammansatt biologiskt system, allt från bra levande sten, lägre djur, koraller och fiskar. Om allt stämmer och allt levande gör sitt jobb så är ett saltvattensakvarium lättare att sköta än ett sötvattensakvarium, det är iaf min åsikt.

 

Ett tips är att börja i liten skala med t.ex. ett Red Sea MAX 130 akvarium. Man får ett komplett sådant för några få tusenlappar på begagnatmarknaden. Om du börjar i den änden och känner dig för är det inga stora förlustpengar det handlar om om du skulle känna att saltvatten inte var något för dig.

 

Svaret på din sista fråga.. i princip.. ja det kan man, men det blir både svårt och dyrt att hitta så stora koraller att sätta i karet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett ett perfekt akvarium.

Med 20 - 30 olika fiskar och kanske 50 olika koraller + andra djur är de alla icke dresserbara djur som beter sig som de vill.

Om en fisk får för sig att lägga en sandhög där du inte vill ha den är det fisken som bestämmer. Ok du kan kratta ut sandhögen men så fort du vänder ryggen till är fisken där igen. Vems hem är det egentligen?

Alla som haft de mest fantastiska akvarier har sagt att jag vill det och det innan jag är nöjd. Det är liv det handlar om och det förändras hela tiden. Det är det som är det fantastiska med saltvattensakvarier. Det händer alltid något.

 

Ett tips kan jag ge dig. Börja med metoden Kiss. (Keep it simple stupid) Akvarium, osmos, bra belysning, Bra cirkulation, lagom skummare, liten fosfatreaktor, aktivt kol.

Enda automatiken påfyllning av vatten. All annan automatik väntar man med tills man lärt sig se hur de olika djuren mår och hur man gör för att rätta till uppkommande problem. Innan man vet hur karet funkar ger automatiken bara problem. Och det tar ett till två år för karet att mogna och ägaren att lära sig hur det bör skötas.

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så hjärtligt för era värdefulla råd och ni har förstått mig rätt angående ”perfekt” kar. Tror också som ni säger att det nog är bäst att börja med ett litet och enkelt kar och successivt lära mig och byta till ett större, men jag har en pedantisk fru som har som krav att akvariet måste smälta in som en möbel (inga synliga sumpar, kablar och hängande lampor). Så jag kommer nog börja med ett större kar, får hoppas att tålamodet har vuxit med åldern ;)

 

Tycker Aqua Medic Magnifica 130 och Red Sea 450 ser mycket fina ut (inga synliga lampor, kablar eller sump och med en perfekt matchande skåp) men är rädd att de medföljande utrustningar inte håller högsta klass. Tycker ni jag ska välja ett Schuran och låter experten välja de bästa utrustningarna är ett bättre val?

 

Ni är grymma på detta forum. Har läst och läst i dagar, och fortfarande mycket kvar att läsa och lära mig. Tack än en gång J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill absolut inte skrämma bort dig, tvärtom. Men jag läser mellan raderna att du vill att allt skall bli klart/perfekt direkt, eller iaf inom kort tid. Det fungerar inte så. Och "ett visst tålamod" räcker inte. Tänk tvärtom mot hur du tänker med sötvattensakvarium. Ett saltvattensakvarium mognar över lång tid, om man ger det lugn och ro vill säga.  Vad jag vet finns inga genvägar.

 

Alger är alltid ett tecken på att något inte är riktigt perfekt i karet, och det beror alltid på ägaren. I sötvatten beror det nästan uteslutande på för mycket näring i vattnet. I saltvatten kan man få ett antal olika typer av alger, av olika orsaker. Skillnaden är att det inte fungerar att starta på nytt som du har gjort med dina sötvattensakvarium. Lager i ett saltvattensakvarium kräver tålamod och ett försiktigt tillvägagångssätt, annars är risken att det blir värre. Det gäller att ha ett väl sammansatt biologiskt system, allt från bra levande sten, lägre djur, koraller och fiskar. Om allt stämmer och allt levande gör sitt jobb så är ett saltvattensakvarium lättare att sköta än ett sötvattensakvarium, det är iaf min åsikt.

 

Ett tips är att börja i liten skala med t.ex. ett Red Sea MAX 130 akvarium. Man får ett komplett sådant för några få tusenlappar på begagnatmarknaden. Om du börjar i den änden och känner dig för är det inga stora förlustpengar det handlar om om du skulle känna att saltvatten inte var något för dig.

 

Svaret på din sista fråga.. i princip.. ja det kan man, men det blir både svårt och dyrt att hitta så stora koraller att sätta i karet.

 

Du har rätt, jag övermatar alltid mina fiskar. Det är svårt att hålla igen när matningen är det roligaste med fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett ett perfekt akvarium.

Med 20 - 30 olika fiskar och kanske 50 olika koraller + andra djur är de alla icke dresserbara djur som beter sig som de vill.

Om en fisk får för sig att lägga en sandhög där du inte vill ha den är det fisken som bestämmer. Ok du kan kratta ut sandhögen men så fort du vänder ryggen till är fisken där igen. Vems hem är det egentligen?

Alla som haft de mest fantastiska akvarier har sagt att jag vill det och det innan jag är nöjd. Det är liv det handlar om och det förändras hela tiden. Det är det som är det fantastiska med saltvattensakvarier. Det händer alltid något.

 

Ett tips kan jag ge dig. Börja med metoden Kiss. (Keep it simple stupid) Akvarium, osmos, bra belysning, Bra cirkulation, lagom skummare, liten fosfatreaktor, aktivt kol.

Enda automatiken påfyllning av vatten. All annan automatik väntar man med tills man lärt sig se hur de olika djuren mår och hur man gör för att rätta till uppkommande problem. Innan man vet hur karet funkar ger automatiken bara problem. Och det tar ett till två år för karet att mogna och ägaren att lära sig hur det bör skötas.

 

Men om jag har en expert (han jag köper akvariet och allt annat övrigt från) hjälper mig sätta ihop ett paket med de senaste utrustningarna, borde inte det underlätta och öka chansen till ett lyckat kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man har för prylar har säkert en del betydelse men jag tror stabilitet över lång tid är vad som gör ett kar lyckat. Tålamod är ledordet, många gör nog felet i början att de "fixar" för mycket. Det handlar om att ge allting tid och göra sitt bästa för att hålla alla värden, värme och belysning så jämnt som möjligt. En bra skummare är givetvis viktigt, men om den har titan eller plastskruvar bryr sig inte korallerna så mycket om.

Sen blir nog aldrig någons första kar lyckat, man lär sig saker efterhand och man måste få göra misstagen. Om jag var du hade jag satsat på nåt runt 400l, bra prylar men ingen toksatsning på det bästa, sätt upp det och låt det går några månader, stoppa i enklare koraller efterhand, låt algerna komma och gå. När du ser att det funkar om ett år så vet du vad du vill gör annorlunda för ditt "riktiga" top notch kar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man har för prylar har säkert en del betydelse men jag tror stabilitet över lång tid är vad som gör ett kar lyckat. Tålamod är ledordet, många gör nog felet i början att de "fixar" för mycket. Det handlar om att ge allting tid och göra sitt bästa för att hålla alla värden, värme och belysning så jämnt som möjligt. En bra skummare är givetvis viktigt, men om den har titan eller plastskruvar bryr sig inte korallerna så mycket om.

Sen blir nog aldrig någons första kar lyckat, man lär sig saker efterhand och man måste få göra misstagen. Om jag var du hade jag satsat på nåt runt 400l, bra prylar men ingen toksatsning på det bästa, sätt upp det och låt det går några månader, stoppa i enklare koraller efterhand, låt algerna komma och gå. När du ser att det funkar om ett år så vet du vad du vill gör annorlunda för ditt "riktiga" top notch kar.

Menar du verkligen att alla misslyckas alltid ​med sitt första kar? Alltid trott att med dagens teknik och information gör att man alltid lyckas bara man lägger ner tid och pengar på bra utrustningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du hålla på och greja själv med akvariet? Om du är beredd att satsa 150000 så kanske ett alternativ är att leasa ett med skötsel.

Och nej alla misslyckas inte. Men som andra skrivit så handlar det om tålamod och kunskap.

Frågan är vilket du vill ha en hobby eller en snygg skulptur i vardagsrummet? Du kan få både och men då är rådet att skynda långsamt.

Bra teknik är absolut en bra hjälp men kunskap väger tyngre :-)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du hålla på och greja själv med akvariet? Om du är beredd att satsa 150000 så kanske ett alternativ är att leasa ett med skötsel.

Och nej alla misslyckas inte. Men som andra skrivit så handlar det om tålamod och kunskap.

Frågan är vilket du vill ha en hobby eller en snygg skulptur i vardagsrummet? Du kan få både och men då är rådet att skynda långsamt.

Bra teknik är absolut en bra hjälp men kunskap väger tyngre :-)

Har haft erfarenhet av leasing till företag men vill grejar själv. För mig är det 50/50, både som hobby och som fin möbel i vardagsrummet. Kommer inte starta upp förrän om 8 månader då lägenheten är färdigbyggd, vill under denna tid lära mig så mycket som möjligt.

 

Försöker bygga in så mycket som möjligt för att göra kablarna så osynligt som möjligt. Undrar om man behöver dra extra elkontakter med tanke på alla pumpar, värmare, fläktar och lampor? De utrustningar man kan styra med t ex Iphone, behöver man även dra fram kabeln till internet eller gå allt via wifi?

 

Nu får ursäkta men tror nog faktiskt att det lutar mer (60/40) åt en snygg skulptur än hobby, kommer inte få behålla akvariet i rummet om det inte ser fint ut ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft erfarenhet av leasing till företag men vill grejar själv. För mig är det 50/50, både som hobby och som fin möbel i vardagsrummet. Kommer inte starta upp förrän om 8 månader då lägenheten är färdigbyggd, vill under denna tid lära mig så mycket som möjligt.

 

Försöker bygga in så mycket som möjligt för att göra kablarna så osynligt som möjligt. Undrar om man behöver dra extra elkontakter med tanke på alla pumpar, värmare, fläktar och lampor? De utrustningar man kan styra med t ex Iphone, behöver man även dra fram kabeln till internet eller gå allt via wifi?

 

Nu får ursäkta men tror nog faktiskt att det lutar mer (60/40) åt en snygg skulptur än hobby, kommer inte få behålla akvariet i rummet om det inte ser fint ut :wink:

Tycker ni även att det är en bra idé att bygga något extra batteri (om det nu går) som går igång vid strömavbrott?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt, jag övermatar alltid mina fiskar. Det är svårt att hålla igen när matningen är det roligaste med fiskar

 

Du måste tänka om. Om du övermatar ett saltvattensakvarium kommer det att gå åt skogen ganska snabbt.

Samma sak med tekniken, du kan inte köpa framgång. Framgång med saltvattensakvarium baseras på kunskap och erfarenheter, inte pengar och avancerad teknik.

 

Vad jag vill ha sagt är att du fokuserar på fel saker. Börja enkelt med ett snyggt möbelakvarium så kommer både du och sambon att bli lika glada när ert nya saltvattensakvarium väcker fram. Det kommer att ta tid. Men, att skynda långsamt är nyckeln till framgång.

 

Samtliga Red Sea MAX är Plug and Play akvarium. All nödvändig teknik följer med och ändats en kabel till 230V strömuttag.

Red Sea REEFER är inte Plug and Play. Det ingår ingen teknik alls i den serien, man får plocka ihop allt på egen hand. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tankar. Att låta ett kar växa fram tar tid men det är ju också möjligt att köpa stora koraller, inkörd sten etc på en gång om man har medel. Man måste ju dock kunna sköta driften och det kräver både kunskap och tid. Jag började med att läsa en bra bok om saltvattenskar innan jag slog till. Det är bra att du ha erfarenhet från sötvattensakvarier, det finns många likheter med också vissa skillnader. När jag började ville jag också ha ett storslaget kar snabbt men ganska snart insåg jag hur intressant det är att studera framväxten och alla skeden i ett växande rev. Det var kul redan med en stenöken och den första clownen!

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste tänka om. Om du övermatar ett saltvattensakvarium kommer det att gå åt skogen ganska snabbt.

Samma sak med tekniken, du kan inte köpa framgång. Framgång med saltvattensakvarium baseras på kunskap och erfarenheter, inte pengar och avancerad teknik.

 

Vad jag vill ha sagt är att du fokuserar på fel saker. Börja enkelt med ett snyggt möbelakvarium så kommer både du och sambon att bli lika glada när ert nya saltvattensakvarium väcker fram. Det kommer att ta tid. Men, att skynda långsamt är nyckeln till framgång.

 

Samtliga Red Sea MAX är Plug and Play akvarium. All nödvändig teknik följer med och ändats en kabel till 230V strömuttag.

Red Sea REEFER är inte Plug and Play. Det ingår ingen teknik alls i den serien, man får plocka ihop allt på egen hand. 

 

Tycker att Read Sea Max är superfin, både utvändigt och städat invändigt, och ljusrampen är läcker. Skulle jag bara gå efter utseendet skulle jag absolut välja Red Sea Max, men (alltid massa men) fått höra från proffsen att det ska vara led för att få fram de fina färgerna hos korallerna och att man för eller senare måste byta ut eller komplettera vissa utrustningar.

 

Tack för att ni får mig bli mer realistiskt. Har alltid förstora förväntningar och oftast blir besviken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tankar. Att låta ett kar växa fram tar tid men det är ju också möjligt att köpa stora koraller, inkörd sten etc på en gång om man har medel. Man måste ju dock kunna sköta driften och det kräver både kunskap och tid. Jag började med att läsa en bra bok om saltvattenskar innan jag slog till. Det är bra att du ha erfarenhet från sötvattensakvarier, det finns många likheter med också vissa skillnader. När jag började ville jag också ha ett storslaget kar snabbt men ganska snart insåg jag hur intressant det är att studera framväxten och alla skeden i ett växande rev. Det var kul redan med en stenöken och den första clownen!

Lade ner mitt diskuskar för tio år sedan. Jag övermatade fiskarna, gjorde för täta och för stora vattenbyte (varje vecka), rengjorde filtrarna för noggranna och flyttade/bytte ut fiskarna/växterna så fort de såg slappa ut. Jag har insett att jag pillade för mycket att det inte blev någon stabilitet i karet. Nu när man blivit äldre så hoppas jag att tålamodet och kunnandet har växt.

 

Tack för att ni får mig inser hur saltvattensvärlden funkar :)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som många har skrivit så kan det ta upp till ett år innan akvariet har igenomgått alla olika stegen. Det är inte bara att blanda saltvatten, fylla på, lägga i sten, fiskar och allt annat och sen tro att det skulle funka. Visst man kan ju alltid göra så och sen över mata och så får man se hur de går och lära sig av det misstaget. Jag är själv nybörjare i denna hobbyn och tycker detta är otroligt kul att se hur många fantastiskt roliga djur som bara dryker upp, tex fick jag 15 rörmaskar i min ena hörna i mitt lido 120 akvarium. Jag har växt upp med sötvatten, min pappa har 3 stycken sötvatten akvarium och då tänkte jag att då tar jag steget att köra ett saltvatten. För det har ju alltid varit drömmen sen man var liten att ha en egen Nemo. :) För mig tar det ju lite längre tid för jag har ju inte dem pengarna till korallerna och allt annat som är dyrt. Är lite yngre än dem flesta som håller på med denna hobbyn om man säger så. Tänk på att pengar inte köper framgång som dem flesta andra har sagt. Men om du lägger ner tid och inte bytar ut fisk och övermatar spm du hade gjort i dem andra akvariumarna så kommer det nog gå bra. Men fråga innan du gör något som du inte är 100 på och lycka till med denna otroligt roliga och påfrestande hobby. Nu har jag ju skrivit liknade som alla andra men hoppas vi kommer få följa din saltvattenresa.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som många har skrivit så kan det ta upp till ett år innan akvariet har igenomgått alla olika stegen. Det är inte bara att blanda saltvatten, fylla på, lägga i sten, fiskar och allt annat och sen tro att det skulle funka. Visst man kan ju alltid göra så och sen över mata och så får man se hur de går och lära sig av det misstaget. Jag är själv nybörjare i denna hobbyn och tycker detta är otroligt kul att se hur många fantastiskt roliga djur som bara dryker upp, tex fick jag 15 rörmaskar i min ena hörna i mitt lido 120 akvarium. Jag har växt upp med sötvatten, min pappa har 3 stycken sötvatten akvarium och då tänkte jag att då tar jag steget att köra ett saltvatten. För det har ju alltid varit drömmen sen man var liten att ha en egen Nemo. :smile: För mig tar det ju lite längre tid för jag har ju inte dem pengarna till korallerna och allt annat som är dyrt. Är lite yngre än dem flesta som håller på med denna hobbyn om man säger så. Tänk på att pengar inte köper framgång som dem flesta andra har sagt. Men om du lägger ner tid och inte bytar ut fisk och övermatar spm du hade gjort i dem andra akvariumarna så kommer det nog gå bra. Men fråga innan du gör något som du inte är 100 på och lycka till med denna otroligt roliga och påfrestande hobby. Nu har jag ju skrivit liknade som alla andra men hoppas vi kommer få följa din saltvattenresa.

Tack Emelie, kommer ställa många frågor här framöver. Har precis samma dröm som du, vill ha en egen Nemo :)

 

Den första fråga jag skulle vilja ställa till er är val av akvarium?

 

1. Välja en plug-and-play akvarium, isåfall vilken?

1a. Red Sea Max 450 - ser läckrast ut men ej led

1b. Aqua Medic Magnifika 130

 

2. Eller välja en av dessa och låter en expert välja till all teknik?

2a. Red Sea Reefer 450

2b. Schuran - hört att akrylplast återger färgerna mycket bättre och mindre risk för läckor (har råkat ut för en läckage på 600 liters sötvattensakvarium och fått bända upp alla golv och haft värmefläktar i en månad för att torka upp) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis satt igång ett Red Sea REEFER 450. Kolla här om du vill ha tips på en enkel men fungerande setup att börja med. https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/50171-ouscazz-red-sea-reefer-450/

Tack för tipset! Försöker till i början plöja igenom nybörjarhörnan, verkar som sidorna aldrig tar slut trots flera dagars läsning :wink:

 

Snygg kar du har skaffat, klart bland de snyggaste i marknaden. Lutar nog åt att jag också skaffar en Red Sea Reefer. Har några frågor

 

- Vattenytan är ju ganska högt upp. Inga fiskar som hoppar ur?

 

- Får man plats med alla tänkbara utrustningar i underdelen? Läste på Youtube att några klagar på att de inte får plats med Refugium (jag vet inte ens vad det är för något).

Ändrat av alexhong
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta o lyssna på ouscazz råd.När jag startade för fyra år sen hade han ett av guidens snyggaste kar. Ett rsm 130. Jag hade köpt ett likadant o va hemma hos honom och tittade. Tro inte att du kan köpa framgång med pengar o dyr utrustning. Det finns skrämmande exempel här på guiden på folk som lagt hundratusentals kronor på stora kar och misslyckats totalt för att dom ska använda all teknik och alla tillsatser som finns och helst samtidigt. vill inte peka ut nån här men kolla i trådarna om stora revkar så hittar du nog en del. Där hittar du också flera riktigt fina kar som med ganska basic utrustning har nått lysande resultat. Kolla in tex LN21 det är ett strålande exempel på att kunnande slår överdådig teknik alla dar på året. När du uppgraderar nåt så börja i rätt ände. Cirkulation skummare belysning och sen balling när du med hjälp av mätning konstaterar att det inte räcker med vattenbyte för att hålla nivåerna

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta o lyssna på ouscazz råd.När jag startade för fyra år sen hade han ett av guidens snyggaste kar. Ett rsm 130. Jag hade köpt ett likadant o va hemma hos honom och tittade. Tro inte att du kan köpa framgång med pengar o dyr utrustning. Det finns skrämmande exempel här på guiden på folk som lagt hundratusentals kronor på stora kar och misslyckats totalt för att dom ska använda all teknik och alla tillsatser som finns och helst samtidigt. vill inte peka ut nån här men kolla i trådarna om stora revkar så hittar du nog en del. Där hittar du också flera riktigt fina kar som med ganska basic utrustning har nått lysande resultat. Kolla in tex LN21 det är ett strålande exempel på att kunnande slår överdådig teknik alla dar på året. När du uppgraderar nåt så börja i rätt ände. Cirkulation skummare belysning och sen balling när du med hjälp av mätning konstaterar att det inte räcker med vattenbyte för att hålla nivåerna

Tack för dina råd. Jag förstår att pengar inte garanterar framgång men chansen borde väl öka med bättre kar och utrustningar? Vill helst slippa uppgradera med att köpa bra grejer direkt. T ex köper en färdigt kar som RSM, som många sedan uppgraderar skummare och pump, är det då inte bättre köpa bättre skummare och pump direkt. Tänker att bättre skummare = bättre vatten = fiskar och koraller mår bättre = mindre chans att misslyckas

 

Tur att jag har många månader på mig att lära in innan uppstart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt redan med mitt första beslut, val av kar. Kanske även svårt för er som är mer erfaren eftersom ni omöjlig kan ha provat på alla, och att ni experter inte sätter karet som en möbel i första hand (som jag gör). Ni köper det som passar bäst (pris och funktion) medan jag sätter värdesätter "snygghet" först. Har kommit  fram till att något av dessa 4 passar. Har ni erfarenhet några erfarenheter av dessa kar? Och den vanligaste/dummaste fråga från en grön - vilket kar ska jag välja?

 

Välja en plug-and-play akvarium, iså fall vilken?

1. Red Sea Max 450 - ser läckrast ut men ej led

2. Aqua Medic Magnifika 130

 

Eller välja en av dessa och låter en expert välja till all teknik?

3. Red Sea Reefer 450 - lutar nog mer åt detta kar

4. Schuran - hört att akrylplast återger färgerna mycket bättre och mindre risk för läckor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...