Gå till innehåll

Sumpdesign


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något?

Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster:

* Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket.
* Nödavrinningen går rakt ner i första facket.
* Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas:
  - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250.
  - UVC med pump som cirkulerar vattnet.
  - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?)
  - Värmare
* Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir det inte stort nog kunna ta bort mycket näring men för att odla pods och dylikt.
* Efter refugiumet finns det en bubbelfälla, sen ett fack med:
  - Returpump upp till akvariet.
  - ATO-slang (var sensorerna ska sitta obestämt)
  - Div sensorer till ev akvariedator.

Kylare gissar jag skulle behöva vara rätt grov för ~800 liter vilket det här kommer bli totalt, eller?

Vill jag göra fyra fack istället, där allt som "grumlar" till vattnet i.e. UVC och reaktorer står i första, skimmer i andra, refugium i tredje, returpump i fjärde?

Nån som har något bra program eller hemsida för att rita upp sumpar där man kan ta hänsyn till mått m.m.?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Rollermaten måste jag säga det att jag skulle känna mig otrygg att ha den utanför sumpen om man inte säkrar upp för läckage. Jag vet att det står i instruktionen att den går att ha jämte men jag skulle inte välja att göra så utan limma och sätta dit extra packningar etc....

 

Kommer du köra med LED och strömsnåla pumpar. Kanske t o m Vortech streamers. Kanske luftkonditionerat hus/lägenhet på sommaren så är frågan om du behöver kylare... Bättre att vänta med det köpet tills efter start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, fast det är bara vid kontakterna det bör kunna läcka tycker jag, annars är ju kroppen plastformad i ett enda stycke. Tanken var att ha själva kontakterna ovanför sumpen men själva enheten precis brevid, dvs så att utsidan av rollermaten går dikt an insidan på sumpen. Fast om det inte får plats så får den nog vara i eller delvis i..

 

 

            |     |  <- rollermat

           -|___|

|           |   X

| SUMP  |   X

-----------  

 

I den här videon satte dom den helt ovanpå sumpen, men så högt i skåpet har jag nog inte: https://youtu.be/O0jk2yaT-hc?t=9m15s

Ändrat av Xanrag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...