Gå till innehåll

Biopellets, meningsfullt?


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag vill ha en hel del fisk i karet och kommer troligtvis att få förhöjda värden av fosfat och nitrat pga matningen.

 

När jag köpte mitt senaste akvarium fick jag flera reaktorer med på köpet. Bland annat..

 

1. Phosban 150 som jag kör Triton ALU99 i för att hålla styr på fosfat.

2. Deltec FR509 som jag har planer på att använda till biopellets för att hålla nitrat nere.

 

Jag har aldrig pillat med biopellets och behöver lite råd och kunskap.

Först och främst om det är befogat med biopellets, i andra hand vilka pellets man isf skall köpa.

 

Tack på förhand.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska trevlig kolkälle-metod. Personligen tycker jag den helst skall användas i recirculerande reaktor för bättre möjligheter till finjustering av näringsnivåer..

 

Kör du redan fosfatremover kan du köra vilka vanliga pellets som helst. Vill du bara ha en reaktor kan du använda All-In-One pellets med remover i. Då är det viktigt att filtrera avloppet från reaktorn då det innehåller en del skräp från removern. 

 

Ännu ett alternativ är att skippa fosfatremovern och köra enbart pelletsreaktor med vanliga NP-reducerande pellets och samtidigt dosera kväve. Detta då man nästan alltid får kväveunderskott vilket hämmar tillväxten av bakterier och då stoppar konsumtionen av Fosfat.

 

En person som med stor framgång kör recirkulerande pelletsreaktor med AIO-pellets är Lunar på RC, en polsk akvarist vars riktiga namn är för krångligt att skriva ;)

http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/65-tank-of-the-month

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

 

Jag vill köra två separata reaktorer, har redan grejerna och plats finns i sumpen.

Vil slippa att dosera kväve eftersom jag vill ha en så enkel setup som möjligt. Är det en rekommendation endast om man kör NP-reducerande pellets?

 

Hur funkar en recirkulerande reaktor?

 

Vilka pellets rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En recirkulerande reaktor snurrar pelletsen i ett lämpligt flöde med en intern loop för att sedan separat mata in nytt vatten för att mata bakterierna.

Detta gör det möjligt att styra hur effektivt reaktorn drivs, tanken är att man skall kunna hindra nollning av nitrat.

Konstruktionen/funktionen är som en kalkreaktor eller ett gammalt nitratfilter.

 

En klassisk reaktor håller pelletsen i rörelse med nytt vatten varmed det inte går att bromsa processeringen av vattnet.

Skulle jag testa pellets igen så skulle jag aldrig köra en vanlig reaktor, det är som en bil utan bromsar.

//NiXoN

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...